Recenzia: The Returned (2013)

The Returned(2013)

Osobne považujem tému zombie za nekonečnú studnicu nápadov, ktorá dokáže vždy zaujať. Viem, že zombie film je mnohými považovaný za obohranú pesničku, čomu sa až nie tak čudujem, keďže ľahšia distribúcia prináša k divákom (ne)skutočné „perly“, ale skrátka platí ako všade inde, že kvalitu treba hľadať. Nový zombie film španielskeho režiséra Manuela Carballoa, The Returned (resp. v španielskej mutácii Retornado), dokazuje, že zombie subžáner má ešte čo ponúknuť.

Úvod filmu nás prináša do doby, kedy ľudstvo prežilo zombie apokalypsu. Nákazy sa však nezbavilo úplne, ale vynašlo vakcínu, ktorá u nakazených potláča neživé symptómy, zaháňa chuť na čerstvé ľudské mäso a v podstate drží všetkých v bezpečí. V spoločnosti teda okrem normálnych ľudí žijú aj „navrátilci“, ktorí síce spĺňajú atribúty normálnosti, no v podstate ide o časovanú bombu, čo vytvára napätie. Situácia sa vyhrotí, keď teroristická bunka zničí dostupné vakcíny a postupne vyhľadáva a likviduje navrátilcov.

The Returned(2013)
The Returned(2013)

Hneď na začiatok chcem povedať, že aj napriek tomu, že sa pri filme všade uvádza horor, opak je pravdou. S týmto žánrom film spája iba zombie postava a skôr ako o horor sa jedná o drámu. V popredí príbehu je mladá doktorka a jej priateľ navrátilec. Tento párik musí počas celého filmu čeliť ťažkým morálnym dilemám a rozhodnutiam, ktoré menia ich charakter. V tomto prípade musím pochváliť veľmi dobre napísané konverzácie a aj zlomové situácie sú uveriteľné. Problém však nastáva práve v Carballovom prevedení, kedy zo skvelého nápadu a skvelého scenáru robí skôr rozťahanú kecačku, kedy je už v polovici všetkým jasné, čo sa bude diať. Ako protiváha nech mu slúži ku cti, že na film sa pomerne dobre pozerá a nelogické, či formálne chyby sa mu nedajú vytknúť.

Jasné, aj keď ide o drámu, v zombie filme krv musí byť ;)
Jasné, aj keď ide o drámu, v zombie filme krv musí byť 😉

Ako som už naznačil, tento počin je skôr komornou drámou, ktorá smeruje do existenciálneho finále, čo nie je vyložene na škodu. Bohužiaľ som sa nezbavil pocitu, že chýba aj globálnejší pohľad na problematiku, ktorý by lepšie vykreslil atmosféru a fungovanie tohto utopického sveta. S týmto je spojená aj nedokonalosť v podobe hereckých výkonov, ktorá je v takomto ponímaní príbehu do očí bijúca. Pomerne neznáme tváre z Kanady sa síce snažili čo mohli (a bolo to aj vidieť), no nestačilo to. Nejde o vyloženú katastrofu, ústredná dvojka je celkom sympatická a šikovná, no všetci ostatní sa tvária akoby si odskočili z ochotníckeho života. Čerešničkou na tejto herecky nevydarenej torte je fakt, že niektoré typy sa na svoju úlohe skutočne nehodili.

Trochu toho herectva
Trochu toho herectva

Konečný verdikt:

The Returned je svieži kúsok, ktorý sa snaží ukázať, že zombie film nie je mŕtvy, podobne ako postavy, ktoré zobrazuje. Inteligentný scenár zráža na kolená režisér, ktorý však nie je úplný amatér a určite o ňom budeme ešte počuť. Za povšimnutie tento kúsok stojí a najviac ho docenia tí, ktorí sú už unavení z neustálej šablónovitosti nielen v horore.

• The Returned/Retornado (2013)
  • Thriller/Dráma
  • Španielsko/Kanada