Recenze: Need for Speed (2014)

Filmové Need for Speed dorazilo od kin

Adaptace hry Need for speed byla jen otázkou času a po velkolepém úspěchu série Rychle a zběsile bylo bezpodmínečné, aby vzniknul podobný film, pokud možno hned celá série. A co lepšího se mohlo filmařům nabídnout než právě tahle celosvětově známá hra, jejíž jméno zná každý malý kluk (i holka). Oblíbenosti Need for Speed jsou si jak tvůrci, tak producenti dostatečně vědomi. S tak velkou parádou a reklamou jde do kin málokterý film. Spanilé jízdy městy, slavnostní premiéry, promo odpoledne se hrou – tomu se říká pořádná propagace. Aby ne, vydělat na tomhle filmu můžou nejen filmaři, ale i tvůrci původní hry a elektroniky, ale i automobilky mají unikátní příležitost vytasit se s jejich nejlepšími kousky. Ale zpátky k tomu, kvůli čemu vlastně ten cirkus.

Filmové Need for Speed dorazilo od kin
Filmové Need for Speed dorazilo do kin. Zdroj: Bontonfilm

Film Need for Speed se drží své předlohy docela věrně, a to nejen ve výběru aut, která se prohánějí po silnicích, ale i v příběhu. Respektive v té ubohé příběhové vatě, která sotva drží pohromadě jednotlivé levely hry, a která tak těžko může fungovat i na velkém plátně jako zápletka celovečerního filmu. Ona zápletka je ten nejvíc klišé příběh všech dob – „tys ublížil někomu, koho mám rád, za to zaplatíš, ale jelikož já narozdíl od tebe jsem velkej chlap, tak ti to odplatim, ale nesnížim se na tvojí úroveň a proto ti nedám do držky, jak by sis zasloužil, ale vyřešíme to za volantem, protože tak to dělaj správňáci“. Zatímco u počítačové hry můžete všechny tyhle dějová intermezza odklikat, v kině Vám nezbyde nic jiného, než je protrpět a vyslechnout si všechny ty kecy o pomstě, úctě, hrdosti, odplatě, přátelství, bla, bla a bla. A jelikož film má neuvěřitelných 130 minut, věřte, že nejednou si budete přát, abyste u sebe měli ovladač a mohli stisknout FF.

Další věc, která se ohromně nepovedla, je obsazení. Nejvýraznější je to bohužel u hlavní role, kterou ztvárnil Aaron Paul, známý především ze seriálu Perníková táta (Breaking Bad). Jeho Tobey Marshall má strašně (a neuvěřitelně) drsňácký hlas, ale to pro zahrání postavy, která má být přirozeně autoritativní nestačí. Jeho drsňáka toužícího po osobní pomstě mu zkrátka neuvěříte ač si to budete přát sebevíc. U dalších rolí to neni o moc lepší, nějakýho sympaťáka budete hledat marně, zato pitomečků je tam přehršel. Nakonec z toho nejlépe vyjde Imogen Poots, které to alespoň sluší.

V jednom ale Need for Speed nezklamalo – a to v autech (díky bohu!). Ta jsou opravdu špičková a frčí jim to skvěle jak ve městě, tak na venkově. Když se závodí, je to pomalu jak z jiného filmu, radost se na to dívat. Akce je i poměrně nápaditá, má grády a rozhodně je zábavná až Vás začne mrzet, že podobné vychytávky si asi těžko zkusíte na vlastní kůži. A hlavně mezi plusy těchto kár patří to, že když se jede, tak se míň mluví.

Těžko říct, co si vlastně tenhle film kladl za cíl. Poctivý akčňák plný rychlých aut, sexy holek a adrenalinu? Fail – na to je v něm moc mluvení, málo závodění, málo sexy holek a moc romantiky a emocí. Fajn film na rande, který bude zábavný jak pro chlapy, tak pro jejich doprovody? Fail – ta laciná romantika a potřeba odplaty nemůže projít ani u slečen. Need for Speed prostě doplatilo na svojí snahu být něčím, co není. Je to jakoby se film nemohl rozhodnout, čím chce být a jakou cestou jít. Na jedné straně je znát touha být podřadným, ale poctivým, béčkem, který kašle na nějaký kecy a pravidla, kterému jde především o akci, ale zároveň jakoby si film uvědomoval, že tahle cesta přitáhne méně diváků (což ale víme nemusí být vždycky pravda; tou cestou například šli první Expendables – a v srpnu už bude v kinech trojka!), a tak začne dělat kompromisy, aby se zalíbil co nejširšímu publiku. Nakonec zůstává Need for Speed někde napůl cesty mezi syrovým bijákem a klasickým hollywoodským akčňákem a výsledek je přinejlepším rozpačitý.

Závěr

Pokud se do kina na tenhle film chystáte pouze s požadavkem vidět pěkná auta a užít si kvalitní moto-akci, tak se nebojte, toho se Vám dostane. Problém je v tom, že tvůrci měli potřebu nalhávat si, že je třeba i něčeho jiného a tak vše, co je na filmu dobré, utopili v ubohé zápletce, která pak na sebe strhává víc pozornosti než se sluší.

• Need for speed
  • Akční / Drama / Krimi
  • USA