Recenze: Grandhotel Budapešť (2014)

Snažím se udržovat krok se současnou filmovou tvorbou. Ročně se účastním několika filmových festivalů, přičemž si nejvíc lebedím v indie rovině. Upřednostňuji subjektivní přístup k filmům a reflektuji film i v kontextu dění.

Wes Anderson patří k těm nejoriginálnějším režisérům současnosti. Jeho styl je jedinečný a snadno rozpoznatelný a těžko zapomenutelný. Jeho hvězda na režisérském nebi stoupá výš a výš s každým novým filmem a soudě podle obsazení jeho novinky Grandhotel Budapešť se zdá, že Wes patří do té kategorie režisérů, kteří když Vám zavolají, tak to zvednete a roli přijmete.

Grandhotel žánrově kolísá na hranici komedie, grotesky, dramatu, romance, detektivky a akčního filmu. Děj se odehrává v několika dějových a časových liniích. Nejdříve se setkáme se starým spisovatelem, který začne vyprávět, kterak se jednou zamlada vypravil do kdysi slavného Granhotelu Budapešť. Tam se setká s postarším pánem, který mu během večeře začne vyprávět vlastní příběh – příběh, který je srdcem našeho filmu.

grandhotel
Ralph Fiennes jako Gustave H. (Zdroj: CinemaArt)

Onen postarší pán před mnoha lety pracoval v Grandhotelu jako pikolík, pravá ruka pana Gastava, legendou mezi hoteliéry. Pan Gustave je Grandhotel Budapešť, záruka spolehlivosti, profesionality a luxusu, za což je zbožňován svými věrnými hosty. Věci ale naberou spád, když jedna z intimních přítelkyň pana Gustava, postarší Madam D., zemře (a pravděpodobně rukou někoho jiného) a ve své závěti odkáže panu Gustavovi velmi vzácný obraz. Na ten má ale zálusk i její potomstvo a nehodlá se ho jen tak lehce vzdát.

S každou odvyprávěnou epizodou film nabírá na absurdnosti, zavede nás do sídla bohaté rodiny, vzápětí se ocitneme ve vězení, odkud se vypravíme do kláštera vysoko v horách – film je tak svižný, že divák ani nemá čas ptát se, jak a jestli je to vůbec možné, a nezbývá mu nic jiného než se unášet poetikou a humorem snímku. Je to, jako by v tom filmu nic nebylo nemožné. Nemalý podíl na tom má právě styl Wese Andersona, který má nedaleko ke stylu grotesek 30. let minulého století. Hlavní děj filmu je volně zasazen do období mezi válkami a film napodobuje postupy, které byly používány ve filmu tenkrát. Nečekejte žádné úchvatné 3D a digitální efekty, naopak se těšte na okatě nedokonalé (ale roztomilé) triky a animaci.

Duchu filmu je přizpůsoben i styl herectví – čím afektovanější, tím lepší. Čímž se dostáváme k jednomu z triumfů filmu – herci. V hlavní roli Gustava H. exceluje Ralph Fiennes, pro kterého je tato role nezvyklá a staví ho do polohy, ve které jsme ho ještě neviděli. V roli pikolíka mu sekunduje filmový nováček Tony Revolori. V dalších (a někdy až směšně malých) rolích se objeví například Willem Dafore, Bill Murray, Edward Norton, Jude Law, Owen Wilson a mnoho dalších. Kostýmy a make up jsou velmi výrazné, je vidět, že si na nich tvůrci hodně vyhráli. Někdy až tak moc, že herce ani nepoznáte – zářivým příkladem budiž Tilda Swinton v roli zesnulé Madam D., která je vskutku k nepoznání.

grand3
Tilda Swinton jako Madam D. (Zdroj: CinemaArt)

Závěr: Wes Anderson opět doručil něco, co se v kinech jen tak nevidí. Těšit se můžete na skvělé herce, hudbu, vtip, napětí i romantiku, ale především na 100 minutový únik do světa, kde i nemožné je možné, a který si musí zamilovat každý, kdo v sobě má ještě kousek toho dítěte, kterým kdysi byl.

• Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel)
  • Komedie / Drama
  • VB, Německo
  • stopáž: 100 min.
  • režie a scénář: Wes Anderson
  • hrají: Ralph Fiennes, Tony Revolori, Saoirse Ronan, F. Murray Abraham, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Edward Norton, Léa Seydoux, Jude Law, Owen Wilson, Bill Murray, Tilda Swinton, Adrien Brody, Harvey Keitel, Tom Wilkinson