Oscar 2014: Výsledky a rekapitulace

Je po Oscarech. Dlouhé měsíce čekání a během jediného večera je po všem, sošky jsou rozdány, nic už se nemůže změnit. Dle očekávání si pro nás Akademie nepřipravila žádné větší překvapení, přesto však byl rok 2013 ve smyslu kvalitních výkonů výjimečný, a tak je nasnadě shrnout si, co letošní slavnostní ceremoniál přinesl a jaký ten svátek filmu vlastně byl. Oscary 2014 jsou pryč, rekapitulace teď a tady.

The Oscars 2014
The Oscars 2014

Večerem provázela Ellen DeGeneres. Tato sympatická komička byla po celou dobu přenosu velmi vtipná, nezadrhávala se a je znát, že není na pódiu náhodou. Bylo to velmi příjemné oživení, ač Oscary neuváděla poprvé – objevila se na nich jako moderátorka už v roce 2007, ale troufám si tvrdit, že tentokrát to bylo ještě o kus lepší, pohotovější a vtipnější.

Co se týče červeného koberce, zde se žádné velké věci neděly. Nelze říct, že by někdo přišel v extrémně výrazném oděvu, který by stál za zmínku. Snad až na jednu výjimku, zpěváka Pharrella Williamse, který přišel v saku a kraťasech! Nicméně to působilo velmi vtipně a bylo to další zajímavé oživení jinak nezajímavého úvodu. I rozhovory s osobnostmi byly mírně povrchní, jak už to bývá, a tak jsme se nic zajímavého nedozvěděli. Možná snad ještě stojí za to říct, že Jennifer Lawrence opět upadla, stejně jako loni, a to hned dvakrát – jednou dokonce doslova vypadla z auta. Co k tomu dodat? Možná snad, že přišla i Lady Gaga a to dokonce celkem slušně oblečená!

Pojďme se ale už podívat na výsledky a komentáře. Řazeny jsou podle toho, jak byly vyhlašovány, tzn. ty nejdůležitější kategorie naleznete až na konci. Pokud tedy ještě nevíte, jak Oscary dopadly, můžete jet pomalu a postupně pročítat jednotlivé kategorie, abyste mohli pocítit aspoň zčásti to napětí, které cítí diváci při sledování živého přenosu. Ačkoli, jak bylo řečeno, nemůžete očekávat žádné velké překvapení, protože k takovým už tradičně v Oscarech nedochází.

(Letos jsme vám mimochodem z Oscarů přinesli i on-line přenos.)

Nejlepší herec ve vedlejší roli
Barkhad Abdi (Kapitán Phillips)
Bradley Cooper (Špinavý trik)
Jonah Hill (Vlk z Wall Street)
Michael Fassbender (12 let v řetězech)
Jared Leto (Klub poslední naděje)

Jared Leto (Klub poslední naděje)
Jared Leto (Klub poslední naděje)

Komentář: Za nejlepšího herce ve vedlejší roli si odnesl sošku Jared Leto. Bezpochyby je to soška zasloužená, Jared jako transsexuál s AIDS byl naprosto perfektní, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že v posledních letech dává přednost spíše své hudební kariéře, a vlastně téměř 5 let nikde nehrál. Konkurenci měl však velmi slušnou – velké naděje jsem dával Barkhadu Abdimu, který ještě před dvěma roky pracoval jako šofér a nenapadlo by ho, že někdy vůbec bude hrát ve filmu, nebo Michael Fassbender, který skvěle zahrál podlého otrokáře ve filmu Stevea McQueena. Ale zde pravděpodobně vyhrál ten nejlepší.

Nejlepší kostýmy
12 let v řetězech
The Invisible Woman
Špinavý trik
Velký Gatsby
Yi dai zong shi

Komentář: Zde vyhrál můj osobní favorit. Tady není o čem, Velký Gatsby měl sice v patách třeba Špinavý trik nebo 12 let v řetězech, ale u Gatsbyho byla úroveň kostýmů nasazena na velmi vysokou úroveň, protože film na kostýmech prakticky stojí. Znovu tedy bez překvapení. Když se na Velkého Gatsbyho podíváte, uznáte snad sami, že jestli si zasloužil nějakého Oscara, tak právě za kostýmy.

Nejlepší make-up
Jackass Presents: Bad Grandpa
Klub poslední naděje
Osamělý jezdec

Komentář: Zde to také nebylo složité, vzhledem k pouhým třem nominacím. Jackass bylo velké překvapení, sošku však proměnit nedokázalo. Naprosto zaslouženě si ji odnesli maskéři za film Klub poslední naděje, protože i oni mají velkou zásluhu na tom, jak v konečném výsledku působily výkony Jareda Leta a Matthewa McConaugheyho.

Nejlepší krátký animovaný film
Feral
Get a Horse!
Mr. Hublot
Room on the Broom
Tsukumo

Komentář: Film o pánovi, který trpí obsedantně kompulzivní poruchou. Zajímavé, ale ne fascinující. Osobně bych dal přednost jiným, třeba Room on the Broom.

Nejlepší celovečerní animovaný film
Croodsovi
Já, padouch 2
Kaze tachinu
Ledové království
O myšce a medvědovi

Ledové království
Ledové království

Komentář: Naprostý souhlas, ačkoli animovaných filmů se zatím nedělá tolik, aby byly široké možnosti, koho nominovat, je Ledové království vcelku hezká pohádka. Ačkoli animované filmy nejsou zrovna z mých oblíbených žánrů, tento film funguje.

Nejlepší vizuální efekty
Gravitace
Hobit: Šmakova dračí poušť
Iron Man 3
Osamělý jezdec
Star Trek: Do temnoty

Komentář: V této kategorii byla sice konkurence velká, ale myslím, že bylo od začátku celkem jasno. Gravitace je unikátní film, který prakticky stojí na efektech, a tak, už jen pro podporu budoucnosti podobných experimentálních projektů, bylo jasné, že sošku získá právě film Alfonse Cuaróna. A myslím, že zaslouženě. Vždyť Hobit, Iron Man 3 nebo Star Trek jsou sice špičkově vytvořené, ale Gravitace je v tomto ohledu úplně někde jinde.

Nejlepší krátkometrážní dokument
Cavedigger
Facing Fear
Karama Has No Walls
The Lady in Number 6
Prison Terminal: The Last Days of Private Jack Hall

The Lady in Number 6
The Lady in Number 6

Komentář: V rámci krátkometrážních dokumentů jsme měli jasno, co bychom si přáli, už jen proto, že dokument The Lady in Number 6 je dokumentem o Češce, která strávila část života v koncentračních táborech. A ano, česká stopa z letošních Oscarů opravdu odchází! Skvělý dokument, který v sobě skrývá poselství pro dnešní generaci, získal sošku zaslouženě a my jsme hrdí, že můžeme toho pomyslného českého Oscara svírat v srdcích. Dobrá práce.

Nejlepší celovečerní dokument
The Act of Killing
Cutie and the Boxer
Dirty Wars
El Midan
20 Feet from Stardom

Komentář: V rámci celovečerního dokumentu pro mě trochu zklamání. The Act of Killing byl třeba daleko silnějším dokumentem. To však neznamená, že by 20 Feet from Stardom byl dokumentem špatným. Akorát trochu postrádá „oscarového ducha“ – ten hnací motor, který z obyčejného filmu udělá film natolik špičkový, aby Oscara zasloužil. 

Nejlepší cizojazyčný film
The Broken Circle Breakdown
Hon
L’image manquante
Omar
Velká nádhera

Velká nádhera
Velká nádhera

Komentář: Tak zde to bylo také více méně už předem dané. Sice tu byly i jiné vysoce kvalitní a až oscarové evropské filmy, jako třeba nominovaný Hon, jež byl skutečně mrazivý, ale už dávno se mluvilo o tom, že Velká nádhera je nejlepším loňským filmem evropské kinematografie a Akademie to jen potvrdila. Jestli oprávněně, posuďte sami, pro mě osobně byl Hon větším zážitkem.

Nejlepší mix zvuku
Gravitace
Hobit: Šmakova dračí poušť
Kapitán Phillips
Na život a na smrt
V nitru Llewyna Davise

Komentář: Tak zde také moc nebylo co řešit. Ve většině technických kategoriích se dávaly naděje na prvním místě automaticky Gravitaci a svou technickou dominanci také potvrdila, i co se týče zvuku.

Nejlepší střih zvuku
Gravitace
Hobit: Šmakova dračí poušť
Kapitán Phillips
Na život a na smrt
Vše je ztraceno

Komentář: Kde jinde by mohl excelovat střih zvuku tak důkladně, jako ve filmu odehrávajícím se ve vesmíru, v místě, kde je ticho hlavní veličinou?

Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Sally Hawkins
Jennifer Lawrence
Lupita Nyongo
Julia Roberts
June Squibb

Lupina Nyongo (12 let v řetězech)
Lupina Nyongo (12 let v řetězech)

Komentář: První a vlastně také jediné větší překvapení, aspoň pro mě. Ne snad, že by si Lupita Nyongo Oscara nezasloužila, pro mě osobně byla favoritkou, ale i já myslel, že dá Akademie přednost někomu bílé pleti, třeba skvělé Jennifer Lawrence nebo Julii Roberts. Nikoliv. Je vidět, že se Akademie snaží dát jasně najevo, že veškeré rasové předsudky jsou v Hollywoodu přežitkem. Oscar, který možná dá mnohým „odlišnějším“ naději a křídla.

Nejlepší kamera
Gravitace (Emmanuel Lubezki)
Nebraska (Phedon Papamichael)
V nitru Llewyna Davise (Bruno Delbonnel)
Yi dai zong shi (Philippe Le Sourd)
Zmizení (Roger A. Deakins)

Komentář: Zde také moc nebylo o čem, další z technických kategorií, kterou naprosto dominantním způsobem ovládla Gravitace.

Nejlepší střih
12 let v řetězech
Gravitace
Kapitán Phillips
Klub poslední naděje
Špinavý trik

Komentář: Co říct? Znovu technická kategorie, znovu Gravitace. Taková rutina, avšak v těchto případech zasloužená. Pokud jste Gravitaci viděli, jistě se mnou budete souhlasit.

Nejlepší výprava
12 let v řetězech
Gravitace
Her
Špinavý trik
Velký Gatsby

Velký Gatsby
Velký Gatsby

Komentář: Zde pro mě osobně také trochu překvapení, protože Gravitace na Oscara za výpravu oprávněně spoléhala, nicméně je třeba říct, že s Velkým Gatsbym asi bylo podstatně víc práce a moderně zpátečnický New York byl vážně geniální (bohužel to bylo ve filmu spolu s kostýmy asi to jediné, co se aspoň přibližovalo genialitě).

Nejlepší hudba
Gravitace (Steven Price)
Her (William Butler)
Philomena (Alexandre Desplat)
Zachraňte pana Bankse (Thomas Newman)
Zlodějka knih (John Williams)

Komentář: Velmi zajímavé, na to, že pro Price to byl vlastně jeden z prvních doprovodů, které tvořil individuálně. Já osobně jsem se přikláněl k Thomasovi Newmanovi, ale Steven Price si poradil velmi dobře a snad ho bude soška motivovat k dalším výkonům. Mimochodem, pro Johna Williamse celkem nominace č. 49!

Nejlepší úvodní píseň
Alone Yet Not Alone („Alone Yet Not Alone“)
Her („The Moon Song“)
Já, padouch 2 („Happy“)
Ledové království („Let it Go“)
Mandela: Long Walk to Freedom („Ordinary Love“)

Komentář: Já osobně byl v této kategorii pro Ordinary Love od U2 a nebo pro The Moon Song, ale to je na individuálním hudebním vkusu. Každopádně si poslechněte všechny písničky, stojí za to.

Nejlepší adaptovaný scénář
12 let v řetězech (John Ridley)
Kapitán Phillips (Billy Ray)
Philomena (Steve Coogan, Jeff Pope)
Před půlnocí (Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke)
Vlk z Wall Street (Terence Winter)

Komentář: Zde byl mým osobním favoritem Vlk z Wall Street, ale byl jsem přesvědčen, že sošku nezíská. Pak přicházel v úvahu jeden ze dvojce 12 let v řetězech/Kapitán Phillips. Volba padla na prvního jmenovaného. Není divu, scénář byl parádní, akční, napínavý a živý, nicméně si myslím, že na Vlka z Wall Street pořád nemá. Bohužel Akademie nemá odvahu pouštět se do něčeho, co není ozkoušené nebo nezapadá do její historické konvence. To je velká škoda, protože by se tak mohly stát Oscary daleko méně předvídatelnými a daleko více komplexnějšími.

Nejlepší originální scénář
Her (Spike Jonze)
Jasmíniny slzy (Woody Allen)
Klub poslední naděje (Craig Borten, Melisa Wallack)
Nebraska (Bob Nelson)
Špinavý trik (Eric Warren Singer, David O. Russell)

Komentář: V rámci originálního scénáře to bylo pro mě velké zklamání, fandil jsem totiž Klubu poslední naděje, kde byl scénář téměř geniální. Nakonec mi to ale bylo jedno, jen jsem tajně doufal, že jej nezískají tvůrci za Špinavý trik, protože ten považuji za velký omyl oscarového klání. Naštěstí se tak nestalo a Oscara získal Spike Jonze za trochu neoriginální a plochý scénář k filmu Her.

Nejlepší režie
Alfonso Cuarón (Gravitace)
Steve McQueen (12 let v řetězech)
Alexandr Payne (Nebraska)
David O. Russell (Špinavý trik)
Martin Scorsese (Vlk z Wall Street)

Alfonso Cuarón
Alfonso Cuarón (Gravitace)

Komentář: Tady byly všechny nominace celkem zasloužené, a mým favoritem, stejně jako favoritem mnohých (i akademiků), byl Alfonso Cuarón, který se odvážil přijít se zajímavým, ale náročným experimentem, a splnil jej nakonec režijně na jedničku. Ač považuji třeba Martina Scorseseho za jednoho z nejlepších režisérů všech dob, tady Cuarón neměl konkurenci, právě díky nezvyklému typu režie, kterou se odhodlal v Gravitaci zvolit a díky které se Gravitace stala výjimečným uměleckým dílem.

Nejlepší herečka v hlavní roli
Amy Adams (Špinavý trik)
Cate Blanchett (Jasmíniny slzy)
Sandra Bullock (Gravitace)
Judi Dench (Philomena)
Meryl Streep (Blízko od sebe)

Cate Blanchett (Jasmíniny slzy)
Cate Blanchett (Jasmíniny slzy)

Komentář: Cate Blanchett je zasloužená, ačkoli ani zde to nebylo tak zřejmé – Judi Dench byla především díky své zajímavé a pestré mimice excelentní, hodně nadějí se dávalo i Sandře Bullock, kterou já osobně nepovažuji za příliš dobrou herečku, ale to je opět pouze věc názoru.

Nejlepší herec v hlavní roli
Christian Bale (Špinavý trik)
Bruce Dern (Nebraska)
Leonardo DiCaprio (Vlk z Wall Street)
Chiwetel Ejiofor (12 let v řetězech)
Matthew McConaughey (Klub poslední naděje)

Matthew McConaughey (Klub poslední naděje)
Matthew McConaughey (Klub poslední naděje)

Komentář: Za toto ocenění cítím já osobně největší satisfakci, protože Matthew McConaughey si Oscara nezasloužil jen za roli Woodroofa, ale také za celý rok 2013, ve kterém si troufám tvrdit že byl nejlepším hercem vůbec. Zahrál geniálně právě ve filmu Klub poslední naděje, střihl si vedlejší roličku ve Vlkovi z Wall Street, kde byl skutečně inspirativní, a především hraje naprosto bezkonkurenčně v seriálu Temný případ roli, kterou dávám za příklad jako skutečně dokonale zahranou postavu. Na to, že ještě před pár lety hrál v céčkových romantických fraškách, je to rozhodně skokan desetiletí, co se kvality herectví týče, a teprve v loňském roce ukázal naplno, co v něm je. Leonardo DiCaprio by si za roli Jordana Belforta sošku taky zasloužil, ale v kontextu roku, o kterém poslední Oscary hovoří, je to jasně Matthew McConaughey, který v tomto směru dominuje. Velká gratulace, snad ho i nadále uvidíme v takto skvělých rolích!

Nejlepší film
12 let v řetězech
Gravitace
Her
Kapitán Phillips
Klub poslední naděje
Nebraska
Philomena
Špinavý trik
Vlk z Wall Street

12 let v řetězech
12 let v řetězech

Komentář: Jak jsem už říkal, rok 2013 byl velmi pestrý na skvělé snímky. I proto si tu nejdůležitější nominaci vysloužilo celkem 9 filmů. Hodně nadějí se dávalo Gravitaci, mluvilo se i o Klubu poslední naděje. Největším favoritem na zisk sošky však byl film 12 let v řetězech. Akademie totiž má slabost pro politicky laděné snímky a v rámci zmiňovaných konvenčních pravidel je právě 12 let v řetězech filmem, který nejvíc zapadá do oscarového standardu. Zda je to tak dobře, nebo by měla dát Akademie šanci novým věcem, jiným projektům, nechám na vás. Já osobně si myslím, že Oscary tímto způsobem hodnocení zastarávají a stávají se jaksi nudnými, právě proto, že jsou vysoce předvídatelné. Nicméně myslím, že 12 let v řetězech si Oscara za nejlepší film nezaslouží. Ale možná je v tom trocha poezie – je to první film tvůrce tmavé pleti vůbec, který získal Oscara. Tak možná i to je důvod. Ne snad tedy, že by bylo 12 let v řetězech špatným filmem. Ale v konkurenci Klubu poslední naděje, geniálního nízkorozpočtového filmu natočeného za pár dní, nebo vedle velkolepého Vlka z Wall Street, divácky možná jednoho z nejoblíbenějších nominovaných v historii, se 12 let v řetězech trochu ztrácí. Je to slušný film, ale je skutečně oscarový?

Použijeme-li tento termín – „oscarový“ – jako termín poukazující na vzorec chování a činění akademiků, pak ano, pak je zcela jistě oscarovým snímkem. Ale bereme-li to slovo jako něco hlubšího, jako náznak toho, že tento film je skutečně filmem roku, a proto je oscarový, pak věřím, že vedle vítěze jsou minimálně dva další filmy, které by si sošku možná zasloužily víc, a tím pádem se Akademie drží nepsaných pravidel, která nedopouští žádná překvapení. A to je škoda, protože Oscary by měly být o překvapení. Na to je Hollywood až moc pestrý, aby bylo předem jasné, kam akademici směřují. Doufejme, že se koncept hodnocení v příštích letech aspoň trochu poupraví a že budeme moci sledovat Oscary s větším napětím, než tomu je nyní. Ale i přesto to byl příjemný a zábavný večer plný špičkových filmů, tvůrců a herců, kteří si zaslouží uznání.