Jak se již stalo zvykem, středeční večer patří na našich stránkách filmovým osobnostem. Dnes načínáme druhé kolo (režisér, herečka, herec) a vybranou personou není nikdo jiný, než „ten geek s velkými brýlemi, co bude točit nový Hvězdný války“ J.J. Abrams. Nahlédněte do jeho soukromého i filmového života v následujících řádcích.
J.J. Abrams, celým jménem Jeffrey Jacob Abrams, je filmovým režisérem, producentem, scénáristou a příležitostným hudebním skladatelem, který se narodil 27. června 1966 v New Yorku. Pochází z židovské rodiny, ve které si jak jeho otec Gerald, tak matka Carol Ann, vydělávali na živobytí producentskou prací v televizi i filmech. Jakým směrem se měla vydat cesta jejich jediného syna, bylo tedy více než zřejmé. J.J. Abrams má ještě sestru Tracy Rosen, která se živí jako scénáristka televizních pořadů.
Již během studií získal šestnáctiletý Abrams své první filmové zaměstnání. Pomáhal komponovat hudbu pro béčkový sci-fi horor Dona Dohlera Nightbeast. Velice ho však lákalo psaní filmových scénářů. Napsal předlohu pro snímky jako Takový je byznys s Jamesem Belushim, Myslete na Henryho v hlavní roli s Harrisonem Fordem nebo Navždy mladý s Melem Gibsonem (za tento scénář obdržel pěknou sumu 2 miliony dolarů). Osudovou se však pro Abramse měla stát televize, hlavně tedy v pozdějších letech. Společně s novým kamarádem a kolegou Jackem Benderem se podílel na vzniku seriálu z vysokoškolského prostředí Felicity (1998) a ještě v témže roce se stihl proslavit i v rámci té největší hollywoodské kinematografie. Napsal totiž scénář k megahitu Michaela Baye Armageddon, který jistě není třeba blíže představovat.
Abrams byl velmi plodným tvůrcem a kromě spolupráce s jinými spisovateli na mnoha dalších scénářích také zkomponoval například úvodní znělku již zmíněného populárního seriálu Felicity. Je podepsán také pod scénářem k mysterióznímu thrilleru Jízda do pekel (režie John Dahl, hlavní role Steve Zahn a Paul Walker). S Bryanem Burkem stihl ještě v roce 2001 založit svoji vlastní produkční společnost Bad Robot, která později stála za vznikem takových seriálových hitů, jakými byli akční Alias nebo kultovní Ztraceni. Oba tyto klenoty televizní tvorby jsou dodnes po právu opěvovány pro svůj svěží vítr, který do zatuhlé seriálové tvorby přivály. Abrams je brán jako spolutvůrce, režisér a scénárista Alias i Ztraceni a stejně jako u Felicity, tak k oběma seriálům složil i otevírací hudební znělku. Dodnes je předmětem spekulací, zda jedna z vůbec nejdůležitějších postav celého seriálu – tajemný Jacob – neodkazuje svým jménem na duchovního otce a tvůrce Jeffreyho Jacoba Abramse. V současnosti se hovoří o návratu proslulého seriálu na televizní obrazovky.
Byli to právě Ztraceni, mysteriózní příběh o partě ztroskotaných lidí na opravdu velmi podivném ostrově, kteří udělali z J.J. Abramse pro Hollywood to nejžádanější zboží. To potvrzuje i fakt, že byl vybrán, aby vzkřísil upadající špionážní sérii Mission Impossible. Zrežíroval a společně s Robertem Orcim a Alexem Kurtzmanem i napsal třetí díl v hlavní roli opět s Tomem Cruisem (ve skutečnosti si ho Cruise vyžádal osobně). Tento filmový debut byl pro Abramse jako příslovečné vhození do jámy lvové. Byly na něj kladeny obrovské nároky jak nedočkavých fanoušků, tak peníze počítajících producentů a nutno říct, že se se svojí rolí spasitele vypořádal náramně povedeně. Mission: Impossible III byl opravdu velmi zdařilým akčním trhákem, kterému nechyběla chytrá zápletka ani vypointované dialogy a podle mého skromného názoru jde o nejlepší díl série vůbec (a to i včetně čtvrtého dílu Ghost Protocol, který točil Brad Bird a J.J. Abrams produkoval). Až do roku 2010, kdy jej překonal Joseph Kosinski s Tron: Legacy, šlo o nejdražší film, režírovaný debutantem ve svém řemesle.
Solidně rozjetá kariéra filmového fanatika a obrovského obdivovatele Stevena Spielberga dostala před sebe další velkou výzvu. Abrams svým nakopnutím Mission Impossible s Tomem Cruisem zřejmě natolik okouzlil ta největší filmová zvířata a na stole mu najednou přistála nabídka režírovat pokus o restart jedné z nejslavnějších filmových/seriálových sérií vůbec – legendární Star Trek. Vědeckofantastické dobrodružství zažívalo svá nejlepší léta od konce šedesátých do konce osmdesátých let několika filmy a slavnou původní seriálovou řadou, ale nyní šlo i přes několik novodobých pokusů v podstatě o zašlou značku. J.J. se chopil úkolu s potřebným nadšením a v roce 2009 tak vznikl jeden z nejlepších filmů všech dob spadající do kategorie sci-fi.
Na tomto povedeném vesmírném dobrodružství je však vidět, že jej točil velký fanoušek „konkurenčních“ Star Wars. Líbivé monumentální snímání lodí, závěrečný úprk, zimní planeta a příšera jako by z oka vypadla té z Impérium vrací úder, či R2-D2 v pokračování Star Trek: Do temnoty. Toto tvrzení nejednou podpořil i samotný Abrams se slovy: „Když se vrátím zpět do minulosti, tak jako malý kluk jsem měl seznam důležitých věcí, které bych chtěl jednou v životě dělat. Hvězdné války na tom seznamu byly, Star Trek ne.“
Oba díly znovuzrozené série sice nevydělaly až takový balík peněz, ale kvalita Star Trek (2009), respektive Star Trek: Do temnoty (2013) byla nepopíratelná. Originálním způsobem předělaná časová linie z prvního dílu a poněkud drsnější a osobnější pokračování dostalo k zašlé filmové značce nové fanoušky. A i když mnoho poblázněných fanatiků původních dobrodružství nemůže dodnes Abramsovi přijít na jméno, tak nebýt tohoto mladého vizionáře, ze Star Treku by se nejspíš stal pouhý přežitek minulé doby. Své také odvedl casting, protože mladé a talentované tváře jako Chris Pine (Kirk), Zachary Quinto (Spock) Simon Pegg (Scotty) nebo Karl Urban (Bones) byly přesně tím, co moderní sci-fi potřebovalo jako sůl.
Režijní rukopis dnešní filmové osobnosti obsahuje mnoho typických rysů, neboli trademarků. Z těch nejznámějších zmiňme například až extrémní utajování detailů svých budoucích projektů, dynamická a velmi pohyblivá kamera, blyštivé a místy až přehnaně světélkující záběry (hlavně v obou Star Trecích), často se také setkáváme s motivem těhotné ženy v nesnázích a nezapomeňme samozřejmě na tradičního hudebního skladatele Abramsových filmů a projektů Michaela Giacchina.
V roce 2011 si J.J. Abrams sám napsal i zrežíroval tajemnou sci-fi s retro nádechem Super 8. Příběh náctiletých hrdinů, kteří při natáčení vlastního dětského filmu narazí na neznámého a místy pěkně agresivního mimozemšťana byl však odbornou i laickou veřejností přijat poměrně vlažně. Film krásně odkazoval na klasické sci-fi filmy 70. a 80. let ve stylu Blízkých setkání třetího druhu nebo E.T. – Mimozemšťan a jak napsal výstižně jeden tuzemský filmový server: „Super 8? Zahrajeme to celé na nostalgii. Mladí budou remcat, co to je, a proč musí být hrdiny děti, ale fanoušci Spielbergovo starší tvorby, hlavně ti, co na ní kdysi vyrůstali, ti se prostě pose*ou blahem.“ S rozpočtem 50 milionů dolarů snímek vydělal poměrně slušný balík (260 milionů), ale bohužel pochybuji, že se bude jednou v budoucnosti o Super 8 (produkoval jeho velký hrdina Steven Spielberg osobně) mluvit jako jednom ze zásadních děl filmografie J.J. Abramse.
Loňský rok Abrams natočil již zmíněný Star Trek: Do temnoty a zároveň byl ohlášen jako režisér sedmé epizody nových Hvězdných válek. A to i navzdory tomu, že toto spojení dlouho vyvracel. Nakonec si k tomuto pravděpodobně nejočekávanějšímu filmu posledních let i napíše scénář, společně s Lawrencem Kasdanem (Impérium vrací úder). Ještě v průběhu roku 2013 došlo mj. uvnitř Bad Robot na převzetí filmových práv od herní společnosti Valve Corporation (Half-Life, Portal) s tím, že by měl Abrams budoucí snímky z tohoto universa režírovat, nebo produkovat. Pokud by se o nějakém tvůrci moderního Hollywoodu dalo hovořit jako o workoholikovi, tak bude J.J. Abrams určitě zmíněn.
Vyjmenovat všechny práce J.J. Abramse by z tohoto článku učinilo jen zbytečný statistický přehled, ale pro zajímavost z jeho dalších prací jmenujme například spoluúčast v různých tvůrčích formách na seriálech jako Alcatraz, Kancl, Hranice nemožného, Revoluce, Lovci zločinců nebo Almost Human. Jako producent jako producent stojí mj. i za odvážným found-footage katastrofickým filmem Monstrum z roku 2008, jehož pokračování se zatím stále odkládá, ale všichni jistě doufáme, že se i na tento sequel jednou dostane.
Abramsovi se daří i v osobním životě. Od roku 1996 je ženatý s Katie McGrath (pozor, neplést s irskou herečkou a modelkou stejného jména), se kterou má tři děti. Dva syny – Augusta a Henryho a jednu dceru Gracie. Jako rodina žijí společně v Pacific Palisades v Los Angeles. Talentovaný a velmi vytížený tvůrce patří dnes mezi nejzajímavější režisérská jména současného filmového světa. Svým osobitým stylem získává fanoušky i tam, kde už se zdálo, že žádní noví přibýt nemohou (Star Trek, Mission Impossible) a všichni jistě s napětím čekáme, jak se vypořádá s velkou výzvou v podobě Hvězdných válek. Snímek vstoupí do kin 18. prosince 2015.