Recenzia: The Art of the Steal (2013)

Kurt Russell opätovne ako kaskadér

Oscarová noc je ešte pred nami a do povedomia sa teraz dostávajú kanadské kúsky z medzinárodného filmového festivalu v Tornte. V minulom ročníku sa tam predstavil nie príliš známy kanadský filmový tvorca, Jonathan Sobol. Predviedol sa kriminálnou komédiou The Art of the Steal. Aj napriek tomu, že Sobol je pre tuzemského diváka pomerne neznáme meno, vo svojom najnovšom počine sa obklopil naozaj zvučnými hereckými menami a spolu vytvorili malý, no naozaj zábavný film, ktorý hádže vtipné hlášky na každú stranu.

Príbeh je klasickým heist movie, čiže v popredí je premakaná lúpež bez mŕtvych. Keď je  Crunch Calhoun (Kurt Russell) zradený svojim nevlastným bratom Nickom (Matt Dillon), odsedí si trest v tvrdom poľskom väzení. Aj napriek tomu, že Crunch zanevrel na minulosť, stará partia na čele s Nickom sa vracia s ponukou, ktorá sa neodmieta. Ako sa hovorí, krv je hustejšia ako voda a Crunch opäť lieta v kriminálnom kolotoči. Aby veci neboli príliš jednoduché, po zlodejoch ide dychtivý agent Interpolu, ktorému pomáha veterán zlodejského remesla (Terence Stamp).

The Art of the Steal (2013)
The Art of the Steal (2013)

Treba uznať, že úvod je mierne rozpačitý. Jedna lúpež, pri ktorej sa zoznamujeme s charaktermi, je do očí bijúcou vykrádačkou Tarantina a Ritchieho a do toho všetkého sú pohádzané čudné vizuálne efekty, ktoré hraničia s televíznou produkciou. Celý film sa rozbehne, až keď sa hlavná postava dostane z basy a začne sa plánovať celá lúpež a každá postava hláškuje o stošesť. Tu už si ide režisér vlastnou cestou, bohužiaľ po formálnej stránke ničím neprekvapuje a nevyniká. Film si ide klasickou šablónou, pričom občasne zamrzí nejaký záber, či strih, ktorý poukazuje na to, že tento film sa do širokej distribúcie naozaj nedostane.

Kurt Russell opätovne ako kaskadér
Kurt Russell opätovne ako kaskadér

Našťastie Sobolov scenáristický um prevyšuje ten režisérsky. Do popredia sa dostáva komický prvok, ktorý pramení zo zábavných hlášok a vtipných momentov. Práve z toho komického prvku je vidieť, že herci si užívali natáčanie a dobrá nálada sa preniesla aj do výsledného dojmu, čiže akúsi Sobolovu režisérsku neschopnosť zachraňuje herecké osadenstvo. Treba uznať, že aj plán lúpeže pôsobil dobre a potešujúci je aj záverečný twist, ktorý k takémuto druhu filmu patrí a myslím, že tento twist sa nemusí vôbec hanbiť pred známejšími heist kúskami. Potešujúci je aj soundtrack, pričom známu pesničku by ste skutočne márne hľadali, no atmosféru títo neznámy interpreti podtrhávajú skutočne skvelo.

Zločinencké osadenstvo
Zlodeji gentlemani

Konečný verdikt:

Počas celej tej hodiny a pol sa budete zrejme nudiť iba z úvodu, keď ho ale prekusnete, určite sa budete zabávať na tomto hláškami nabitom filme. Samozrejme, ide o skromnú produkciu, ktorá hraničí s televíznou, ale aj tá môže prekvapiť. Slušný soundtrack, podarený scenár s peknou záverečnou pointou sú aspekty, ktoré sa vám možno nevryjú navždy do pamäti, no za pokus to rozhodne stojí.

• The Art of the Steal (2013)
  • Krimi komédia
  • Kanada