Woody Harrelson & Matthew McConaughey
Filmová premiéra

Produkce HBO se rozjíždí. A čím je bohatší, tím kvalitnější projekty divákům přináší, protože si může dovolit zaplatit pořádné řemeslníky. A mezi nimi především herce, kteří někde dominují naprosto úchvatným způsobem. A když se takhle sejde třeba Matthew McConaughey s Woody Harrelsonem a nápady jim podstrkuje Američan s italskými předky, může vzniknout něco lepšího, než čeho jsme byli svědkem s příchodem seriálu Temný případ?

V dnešní konkurenci, v době, kdy peníze prakticky (ale ne vždy) rozhodují o tom, co v konečném výsledku uvidíme, je setsakramentsky složité najít kompromis mezi drahými rekvizitami s profesionálními efekty a atmosférickou žánrovou atomovkou, které se daří budit přirozenou pozornost, bez nutnosti spoléhat na finančně náročné triky. Temný případ od těchto triků tak nějak upouští a soustředí se především na lidský faktor – specifický režisér, ověřený scenárista a jen těžko překonatelné složení hereckého dua. A jak takový projekt funguje, když je zrealizován?

True Detective (Temný případ)
True Detective (Temný případ)

Dva detektivové z Louisiany, Rust Cohle a Martin Hart, vyšetřují vraždy sériového vraha. Jsou charakterově úplně odlišní, ale přitom v mnohém tak podobní. To je vše, víc k ději samotnému netřeba říkat, protože se točí prakticky především okolo dvou hlavních postav a případ samotný je tak trochu v pozadí. Ne, že by mu nebyla věnována dostatečná pozornost, ale duo detektivů je natolik osobnostně zajímavé, že nemáte čas zabývat se důkladně vyšetřováním a soustředíte se primárně na ně.

Kontext autora

Režisérem seriálu je Cary Fukunaga, tvůrce filmů Sin Nombre (2009) či Jana Eyrová (2011). Scénář píše Nic Pizzolatto, scenárista seriálu The Killing (2011). Ani jeden z nich není vytíženým tvůrcem, režisér má za sebou teprve tři celovečerní snímky, scenárista jen zmiňovaný seriál, který však sklidil celkem úspěšné ohlasy. Je třeba říct, že oba jsou, a Temný případ to dokazuje, obrovskými nadějemi pro film i televizi. Fukunaga odvážnou a nezvyklou režií umocňuje příběh, který stojí na dialozích napsaných Pizzolattem, jehož zdárná budoucnost je už teď zaručena. Za autora by však nebylo úplně od věci považovat samotné HBO, protože právě tato slavná televizní stanice byla hlavním iniciátorem seriálu.

HBO se v posledních letech pouští do velkých projektů, které nejsou z nejlevnějších, ale sklízí jeden úspěch za druhým. Namátkou Impérium – Mafie v Atlantic City, Bratrstvo neohrožených, Terapie či Temný případ. Tedy, ano, o tom samozřejmě hovoříme a je teprve v necelé polovině své první série, ale už nyní jej lze označit za velký projekt, protože šílenství, které v některých sociálních skupinách Temný případ vyvolal, je nezvratné a nezpochybnitelné. A zrovna Česká republika patří k zemím, kde se setkává s obrovsky pozitivními ohlasy mezi diváky. Ani já nejsem mezi nimi výjimkou a velice rád vysvětlím, proč. Ne nadarmo je Temný případ na mezinárodní filmové databázi (imdb.com) jedním z vůbec nejúspěšnějších projektů historie.

Woody Harrelson & Matthew McConaughey
Woody Harrelson & Matthew McConaughey

Formální stránku, které se obvykle stručně a okrajově věnuji, mimořádně tentokrát nechám stranou, protože vlastně nemá smysl se zabývat tím, proč byl projekt natočen nebo jaký měl cíl, jelikož cílem televizních stanic, a HBO nepatří k výjimkám, je povětšinou primárně zisk. Je to pochopitelné, avšak je třeba říct, že HBO se, v porovnání s některými jinými stanicemi, aspoň snaží (a daří se jí to) vkládat do svých autorských filmů a seriálů ducha. A věřte tomu, že Temný případ ho má někdy víc než dost.

Chtěl bych se naopak detailněji podívat na hlavní herecké obsazení, čili na duo Matthew McConaughey/Woody Harrelson. Jestli jsou totiž v Temném případu režie a scénář zvládnuty originálně, nápaditě a nenuceně, a jako že jsou, pak dva zmiňované herecké články předvádí naprosto excelentní výkony, především McConaughey, jehož roli bych, být učitelem herectví, dával jako příklad jak dokonale napsané, tak i dokonale zahrané postavy, který byla očividně (nebo nebyla?) napsána na tělo přímo tomuto herci, protože velkolepost, s jakou si McConaughey poradil v rámci této role, je doslova a bez přehánění úchvatná.

Matthew McConaughey býval hercem romantických snímků. Před lety byl dívčím idolem, umísťoval se pravidelně na prvních příčkách v mezinárodních anketách o nejhezčího muže planety. Až v posledních letech však začal brát svou práci vážně a začal se postupně objevovat v rolích, které mu evidentně sedí daleko víc. Michael Haller v Obhájci, Mud ve stejnojmenném filmu, Mark Hanna ve Vlkovi z Wall Street a naprosto skvělý Ron Woodroof v Klubu poslední naděje. To byly role, které už jsou trochu o něčem jiném, kde už je potřeba nad svou postavou trochu přemýšlet, protože se nejedná o role primitivní, ale naopak o postavy celkem silné a nutné důkladného a profesionálního přístupu k jejich personifikaci.

A zatím naposledy přišel McConaughey s rolí Rusta Cohleho v seriálu Temný případ. Elegance, s jakou jej hraje, nezná v historii precedens. Postava, která je mu vlastní, je totiž tak trochu unikátní. Detektivů už tu bylo pochopitelně mnoho, stejně tak zvláštních detektivů s neobvykle tajemným charakterem. Ale pro dobrou roli jsou potřeba tři zásadní věci – aby byla postava kvalitně napsaná, kvalitně řízená a kvalitně zahraná. A zde to funguje tak, jako se to podaří skutečně jen málokdy. Neopakovatelná atmosféra, která celý seriál provází a která se povedla možná i náhodou, stojí především na rolích, protože pro podporu té tajemné až děsivé atmosféry existuje hluboká potřeba, aby byly role zahrány přesně tak, aby této atmosféře odpovídaly. A nevěřím, že by si s rolemi někdo poradil lépe, než právě Matthew McConaughey (který se mi začíná jako herec líbit čím dál víc a i díky Temnému případu a několika posledním snímkům se zařadil mezi mé nejoblíbenější herce vůbec) a Woody Harrelson.

Geniální Matthew McConaughey v roli vypravěče

A právě i Woody Harrelson, ačkoli McConaugheymu spíše sekunduje, je zde skvělý, především díky tomu, že vizuálně i charakterem působí naprosto kontrastně proti postavě Rusta, a i to je účel, který seriálu dodává silnou šťávu – ten kontrast mezi dvěma kolegy, kteří jsou v názorech a pohledech na život a svět úplně odlišní, a přesto se jejich cesty záhadně spojují. Rust (McConaughey) je filozofický typ, poznamenaný ztrátou vlastního dítěte, kterého provází zvláštní chování a trochu šíleně až nevyzpytatelně melancholická povaha, Martin (Harrelson) je naproti tomu rodinný typ, který si však pracovní stres řeší mimo svůj domov a má trochu výbušný a extrovertní charakter. Dva muži, kteří by se v osobním životě jen těžko významně střetli, avšak práce je nutí ke každodennímu snášení sebe navzájem a jejich cesta se zdá být stále intenzivněji a intenzivněji více než společná.

Jak jsem říkal, bez kvalitní režie a scénáře by se to samozřejmě nikdy nemohlo podařit na sto procent. Ale jestli v tomto seriálu něco naprosto dominuje, jsou to právě dva herecké články, bez nichž bychom si možná zvykli na jiné herce a možná bychom i s nimi byli ze seriálu nadšeni, ale jsem přesvědčen, že jen málokdo, jestli vůbec někdo, by si poradil s jejich rolemi, především s rolí Rusta, která McConaugheymu sedla tak, jako by byla napsána přesně podle jeho života a tím pádem McConaughey vlastně ani nemusel hrát. Není obvyklé, že bych ve svých recenzích plýtval superlativy, ale v tomto případě si prostě nemůžu pomoct. A protože je hlavní příběh seriálu v podstatě vyprávěnou retrospektivou, je třeba se důkladně připravit na tu část McConaugheyova herectví, kde sedí u stolu s vyšetřovateli a vypráví, protože ta je naprosto, ale naprosto dokonalá.

Když se v audiovizuální produkci spojí řada zásadních faktorů a zafunguje to mezi nimi, pojí je všechny jeden celek, který lze obvykle pojmenovat jedním slovem – atmosféra. Atmosféru ve filmech nebo seriálech nedělá jen děj, scéna, herec nebo scénář. Abychom mohli být svědky skvělé, tajemné a dechberoucí atmosféry, je třeba, aby do sebe všechny tyto dílčí výkony – režie, scénář, hudba, herecké obsazení, výprava – sedly jako puzzle. Temnému případu se to podařilo, ať už na tom měl hlavní zásluhu kdokoliv.

Celkem dlouhou dobu ve svém životě jsem měl problém s tím, že mě žádný aktuální seriál nezaujal dostatečně na to, abych netrpělivě očekával další díl a kousal si nehty, jen abych mohl vidět víc. Ne snad proto, že by mě tak hrozně zajímalo, jak bude pokračovat děj samotný, ale spíše proto, abych byl nadále svědkem tak úžasného, extraordinárního díla, které naposledy pamatuji z dob Bratrstva neohrožených. Tento statut splnil v nedávné době seriál Sherlock, který mě zasáhl přímo do srdce a stal se pro mě doslova seriálovou modlou. A tuto funkci teď plní i Temný případ, ačkoli máme za sebou teprve pár dílů. To se jen tak o nějakém projektu neříká.

Matthew McConaughey & Woody Harrelson
Matthew McConaughey & Woody Harrelson

Dle mých posledních informací by měla mít první řada Temného případu celkem 8 dílů a do druhé řady už by měli být pozváni jiní herci. Důvody neznám, a tak můžeme pouze spekulovat. Možná se to nabízí podle scénáře, který mohl být napsaný už dříve i pro další série a nikdo vlastně nemohl očekávat, jak geniální ti aktuální herci ve svých rolích budou. V každém případě jsem přesvědčen, že Temný případ bez Matthewa McConaugheye už nebude ten Temný případ, který se mi zaryl tak hluboko pod kůži a každé pondělí mi nedá spát. Vážně, obvykle takhle nemluvím. Ale když jste svědkem něčeho téměř dokonalého, nemůžete si prostě pomoct.

Je třeba ještě dodat, abyste pak neměli bůhví jaká očekávání, že Temný případ není seriálem úplně pro každého, a to proto, že jeho tajemná atmosféra si vyžaduje specifický styl režie, jako třeba dlouhé záběry, které sice pro děj samotný třeba ani nejsou potřeba, ale rozhodně by se bez nich neobešlo právě napětí ve vzduchu, které by se dalo krájet a je podporováno právě takovými záběry či dlouhými pauzami v těch částech seriálu, kde se mluví nebo kde se děje nějaká akce. Proto, pokud vás atmosféra nezasáhne, může se klidně stát, a je to velice pravděpodobné, že se budete, hlavně ze začátku, trochu i nudit. Ale jste-li fanoušky atmosferických snímků typu Alfreda Hitchcocka, které provází třeba právě dlouhé záběry s temnou hudbou na pozadí nebo hluboce duchovní dialogy i dialogy prakticky o ničem, nadchne vás i Temný případ, který si se svou atmosférou a její projekcí do divákových hlav a srdcí poradil bez chybičky a pro všechny duchovně či filozoficky založené diváky bude pastvou pro oči i uši.

Seriál z produkce snaživé a bohaté HBO, která si vybrala skvělého, umělecky orientovaného a neustále překvapujícího režiséra, superinteligentního scenáristu a herecké duo, které se svými výkony dotýká hvězd. Mohlo to dopadnout jinak? Temný případ je kriminálka a vůbec seriál přesně podle mého gusta. Je plný tajemna, napětí, zajímavých charakterů, filozofie, mysteriózního podtextu a důvtipu. Troufám si tvrdit, že Temný případ je, společně se Sherlockem z produkce BBC, nejlepším seriálem posledních let. To myslím mluví za vše.

Hlavní články seriálu - duo detektivů
Hlavní články seriálu – duo detektivů
  • Temný případ / True Detective
  • Trailer #1Trailer #2
  • Krimi / Drama / Thriller
  • Stopáž: 8×59 min
  • Režie: Cary Fukunaga
  • Scénář: Nic Pizzolatto
  • Hudba: T-Bone Burnett
  • Hrají: Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Tory Kittles, Dana Gourrier, Joe Chrest, Alexandra Daddario, Kevin Dunn a další
Loading...
Jsem filmový superfanatik. Mými audiovizuálními preferencemi jsou autorské snímky z 50. - 70. let, hollywoodské blockbustery, severská kinematografie, surrealistické thrillery na způsob Davida Lynche nebo všechny typy seriálů. Na ČSFD jsem jako "jerry12".

Please enter your comment!
Please enter your name here