Recenze: RoboCop (2014)

V posledních letech můžeme být často svědky pokusů o znovuoživení různých starších, klasických a kolikrát i kultovních filmů a filmových hrdinů. Často tak filmová studia za vidinou zisku klidně přetáčejí snímky dvacet let staré a doufají, že stejné téma v novém kabátě bude opět úspěšné jako v době své první slávy. Co si budeme nalhávat, většinou to nevyjde a fanoušci jsou rozhořčeni už jen pro to, že někdo jen přemýšlí o remaku jejich filmové modly. RoboCop se stal velice diskutovaným ze všech stran, a když se ještě objevily zprávy o tom, jak se pro režiséra José Padilhu natáčení stalo peklem, obavy všech jen rostly. Jak tedy nakonec dopadl tento sci-fi příběh o policistovi, který spojil svůj mozek s robotickým tělem, aby přežil a mohl dál hájit zákon v ulicích Detroitu?

RoboCop (2014)
RoboCop (2014)

Kdo sledoval trailery bude zajisté překvapen. Vůbec nejde o čistokrevnou akční řežbu. Scénář, za kterým stojí pánové Nick Schenk, James Vanderbilt a Joshua Zetumer, se drží základní kostry původního filmu z roku 1987, ale vše ostatní je nové a dělá to z verze 2014 něco odlišného. Takže Vám nakonec nabude vadit, že někdo oprašuje Vašeho oblíbeného hrdinu z mladých let, naopak začnete být zvědaví a Alex Murphy si diváka poutá k sobě. Úvodní část filmu nabízí mnohem propracovanější znázornění jeho přerodu v robotického policistu a celou dobu nám režisér nabízí velice dobře napsané charaktery.

Abbie Cornish a Joel Kinnaman
Abbie Cornish a Joel Kinnaman

Můžu s klidem říct, že jde o sci-fi drama s velkou dávkou psychologie a špetkou akce, která hraje ve filmu až druhé housle, což není nic špatného, je ucházející a zábavná. Ano, občas se ztratíte v nepřehledné kameře nebo nepříliš povedeném střihu. V temných scénách mají všichni zabijáci brýle pro noční vidění, avšak divák ne. Konec konců to vlastně nevadí. Klíčové akční sekvence dosahují lepšího průměru a do celých 121 minut zapadají.  Myslím, že se podařilo vykreslit detektiva Alexe Murphyho jako člověka, otce rodiny, který pracuje u policejního sboru v těle robota, namísto robo drsňáka, který byl kdysi člověkem a měl nějakou rodinu. Takto může být hlavní postava mnohem blíže divákům, ačkoliv je z 90% stroj, divák jej vnímá jako stoprocentního člověka.

Samuel L. Jackson
Samuel L. Jackson

Moderní redesign RoboCopa byl určitě nutný, protože by dnes ve své staré podobě neobstál. Osobně se mi jeho černá verze vůbec nezamlouvala, nemohl jsem se zbavit dojmu, že je to plastová figurka. Klasická lesklá kovová stříbrná působí mnohem realističtěji. Vytahovací hledí s efektním červeným proužkem je určitě cool a sundávání přilby pomocí šroubů v uších se nekoná. Nechybí ani zbraně ukryté ve stehnech. I grafika HUD, neboli digitální pohled očima našeho mechanického strážníka, vypadá dobře, tedy jasně a přehledně. Za „novinku“ můžeme považovat přesedlání RoboCopa z auta na motorku. Prostě technicky není moc co vytýkat. Má to efekt, šmrnc a styl, jen ta plastová černá…

Gary Oldman a Michael Keaton
Gary Oldman a Michael Keaton

Hvězdné obsazení možná zachránilo to, co by v podání jiných a třeba méně zkušených herců nedopadlo až tak dobře, ačkoliv k tomu, jak byly napsány a vykresleny charaktery hlavních postav, není co dodat. Joel Kinnaman v hlavní roli výborně držel krok se slavnějšími kolegy a RoboCop v jeho podání jednoduše neměl chybu. Obě tváře své postavy zvládl fantasticky a pokud jste kdy měli obavy z jeho jména pro tuto roli, rychle na ně zapomeňte. Gary Oldman je sázka na jistotu a jako Dr. Norton udržuje stále diváka v nejistotě, co je vlastně jeho skutečný záměr. Jako největší šéf společnosti Omnicorp, která vyrábí všechny ty roboty a stroje a také vlastní RoboCopa, se na plátna kin vrací Michael Keaton. I jeho postava, Raymond Sellars, je velmi dobře napsaná a ještě lépe zahraná. Můj oblíbený Samuel L. Jackson jako moderátor Pat Novak ve vlastním televizním pořadu, který působí silně pravicově a velmi nápadně hájí zájmy Omnicorpu, je bezchybný. Vlastně v celém filmu jsem nenašel herce nebo postavu, nad níž bych se kriticky zamýšlel.

Ačkoliv to může vypadat, že se hodně mluví a málo střílí a občas bychom něco jako nevyváženost možná našli, nový RoboCop se u ničeho dlouho nezastavuje a jde dál. Zabírá se postavami, ale nešťourá se v nich nadbytečně. Nic jako prvoplánové vtípky nečekejte, ovšem párkrát se zasmějete a bude to přesně po RoboCopovsku. Odkazy na původní filmy nejsou nijak maskované. Ústřední melodii tvůrci převzali z původního filmu z osmdesátých let, jejímž autorem je, již zesnulý, Basil Poledouris a udělali dobře, nic jiného si tam nedokáži představit, vy snad ano? Nechyběly ani nejznámější plecháčovy hlášky a zbytek určitě objevíte sami.

Tvůrci touto předělávkou rozhodně jménu RoboCop ostudu neudělají, ba naopak. Jde o zdařilé dílo, které sice mohlo být v mnoha ohledech lepší, ale také horší. Očekávané zklamání se nekonalo a ať se Padilhovi jakkoliv práce na filmu nelíbila, na výsledku to poznat není. Film funguje a věřím, že si nejen v kinech vydělá, ale brzy se začne mluvit o dalším díle. Počkejme si a uvidíme.

• Robocop
  • Trailer #1, Trailer #2, Trailer #3
  • Akční / Krimi / Thriller / Sci-Fi