Recenze: Walter Mitty a jeho tajný život (2013)

Jaroslav Thraumb
ČSFD: jerry12

Walter Mitty a jeho tajný život je dalším ze snímků stojících prakticky na Benu Stillerovi. Je třeba říct, že tentokrát se nejedná o běžnou komedii pro tohoto muže typickou (viz Zoolander nebo Tropická bouře), na jaké jsme z minulosti zvyklí. Postava Waltera Mittyho je konečně někým, kdo kromě povrchního humoru a kýčovité zápletky přináší také kousek myšlenky a možná i filozofie.

Ben Stiller jako Walter Mitty
Ben Stiller jako Walter Mitty

Ben Stiller už není jen (ne)oblíbeným komediálním hollywoodským hercem. Občas se pokouší stát i na druhé straně scény, tedy za kamerou. Jak se mu to v minulosti dařilo (nebo nedařilo), o tom není třeba zatím diskutovat, ale kdo jeho filmy viděl, ví, že velkého ducha byste v nich hledali marně. Jsou to spíše komediální fláky, na které je řada diváků více než alergická. Ale Ben Stiller očividně dospěl, a to nejen po herecké stránce…

Walter Mitty pracuje v magazínu Life jako fotoeditor. Žije velmi obyčejný a nudný život, který si přikrášluje tím, že si ve své mysli upravuje realitu k obrazu svému, takže se najednou stává hrdinou. Protože se nový majitel časopisu chystá zrušit jeho tištěnou podobu, Walter dostane za úkol zajistit fotografii od významného fotografa, která by měla skončit na titulní stránce posledního tištěného čísla. A tak začíná Walterovo velké dobrodružství, na jehož konci by měla být získaná fotografie.

Tento film je tím výjimečnější, že se z obyčejného, průměrného režiséra podprůměrných filmů stal někdo, kdo velmi překvapivě dokáže převést na plátno i hlubokou myšlenku, a to celkem zajímavým, přesvědčivým způsobem. Walter Mitty je pro Stillera srdcovka, což je znát prakticky už od prvních scén. A jak bylo řečeno, Stiller jako režisér (a potažmo i jako herec) skutečně dospěl, a to víc, než by asi kdokoliv očekával.

Sean Penn
Sean Penn

Stillerův režijní život nečítá mnoho filmů, které by si člověk chtěl pamatovat. Jeho celovečerní debut se jmenuje Bolestná realita a nedá se říct, že by šlo vyloženě o propadák, ale rozhodně není z filmů, které by se daly označit nálepkou „kvalitní“. Asi nejlépe přijatým snímkem od Stillera byla Tropická bouře, kterou lze zařadit mezi typické stillerovsko-sandlerovské primitivní komedie, ale i přesto, že je místy zbytečně zdlouhavá a děj pokulhává na hranici trapnosti, lze v ní najít řadu vtipných momentů a z režijního hlediska nevyšla vůbec špatně.

Nicméně, Stiller není žádným vytíženým režisérem, který by sypal na plátna jeden snímek za druhým. Zoolandera s Tropickou bouří odděluje dlouhých 7 let, Walter Mitty měl premiéru pět let po Tropické bouři. A kdo měl možnost vidět všechny tyto tři filmy, nejlépe v chronologickém pořadí, musí uznat, že Ben Stiller jako tvůrce a vlastně i jako herec vyrostl do relativně nadějných výšin. Walter Mitty vlastně ze Stillera udělal režiséra, protože předtím měl málokdo chuť a náladu řešit jeho režijní schopnosti, pokud vůbec věděl o tom, že se Stiller i režií zabývá. Dnes mám dojem, že se řada recenzentů a kritiků předhání v tom, vyjádřit se k jeho schopnostem, které působí, jako by přišly najednou, jako blesk z čistého nebe. Řečeno jednoduchými slovy – Walter Mitty je režijně velmi dobře zvládnutý a poukazuje na obrovský posun, který Stiller v tomto řemeslu zaznamenal.

Jestli existuje film, o kterém lze říct, že se na něj Stiller důkladně připravoval, pak je to jedině právě Walter Mitty a jeho tajný příběh. Netřeba se zmiňovat o tom, že se bezpochyby jedná o jeho nejlepší dílo, a to jak po stránce režijní, tak po stránce herecké. Protože až tady ukázal, že je kvalitním hercem a kvalitním filmařem. A nabízí se otázka, jaká je vlastně cílová skupina, kterou by tento film měl zaujmout. Pro koho ho Stiller natočil?

Walter Mitty se nechává často unést svou představivostí

Odpověď je jednoduchá – pro sebe. Pochopitelně ne jenom pro sebe, ale zdá se mi, jako by Stiller projektoval svou osobnost do tohoto díla, a možná i to z něj dělá velmi slušný film. To, že do něj jeho tvůrce dal kousek srdce, po všech stránkách. Není důležité, máte-li náladu na komedii nebo drama, chcete-li se smát nebo brečet. Walter Mitty vám dá všechno z toho, a to v docela čisté, pěkné a nenucené formě, na kterou od Stillera a jeho filmů nejsme příliš zvyklí. Nic proti jeho kariéře před tímto filmem, ale co si budeme povídat, nikdy nešlo o herce, kterého byste za jeho výkony oslavovali. V rámci režie to pak platí dvojnásob. Ale Walter Mitty trochu změnil způsob, jakým na něj nahlížím, a věřím, že ne jen u mě.

Ben Stiller dokázal výjimečný přístup k dílu a rozhodně stojí za to říct, že napjatě a zároveň s hrůzou očekávám, co od něj uvidíme dál. Příštím filmem totiž Stiller ukáže, jestli se vážně natolik zlepšil a dospěl, aby se stal plnohodnotným, kritikou i veřejností vřele přijímaným tvůrcem, a nebo šlo jen o to, že pro něj Walter Mitty znamená něco víc než jen film a Stiller tak teď působí jako režisér, který rozumí své práci, ale ve skutečnosti šlo jen u výjimku, kterou už nemusí potvrdit. Ať je to jakkoliv, Walter Mitty vás nenechá na pochybách, že je po režijní stránce skvěle zvládnutý.

Walter Mitty není, v porovnání s globální kinematografií, žádný zázrak. V rámci Stillerovy tvorby se o něm však jako o zázraku hovořit dá, a to proto, že je originální, zábavný, dramatický i dojemný, ukazuje krásné scény a jen málokdy zavítá do vod typicky stillerovských, tedy kýčovitě komediálních nebo romantických. Líbí se mi, že se Walter Mitty zabývá primárně tím, co je jeho předmětem, a nestará se už tak o vedlejší příběh, kterým je zde – tradičně – romantická zápletka, která se však snaží nepůsobit tak výrazně, a také se jí to relativně daří.

Ben Stiller
Walter Mitty na dobrodružné misi

Walter Mitty má v sobě něco, co vás donutí žrát každou scénu jako sobě vlastní, a to proto, že ve vás trochu probudí minulé dětské touhy, které se v každém z nás v menší či větší míře stále schovávají. Je to vlastně taková silnější a elegantnější pohádka, která působí velmi čistě, vážně a kupodivu i napínavě, a rozhodně ve vás vzbudí zájem. Mám zkušenost, že u Stillerových filmů mi ani příliš nevadí, když mi promítání něco přeruší – telefonát, schůzka nebo cokoliv jiného. Walter Mitty je v tomto ohledu výjimkou – je to film, který budete chtít dokoukat hned, nebudete se chtít nechat rušit a budete nadšeni z toho, jak jej Stiller ve spolupráci se scenáristou Stevem Conradem zakončil.

Walter Mitty, ač by se to nejprve nemuselo zdát, docela stojí na technické stránce. Ukazuje totiž naprosto nádherné scenérie, které je potřeba cítit, a je proto nutné, aby po této stránce vše fungovalo. Můžu říct, že jsem si u Waltera Mittyho byl jistý tím, co vidím, a technická práce je zde provedená naprosto bez výhrad. Doplňuje to tak velmi pozitivní náladu, která provází prakticky celý snímek, a ani to není u Stillerových filmů běžné, ačkoli je komediálním tvůrcem/hercem, protože se ne vždy obejde bez odporných klišé, které filmy obvykle akorát kazí. Tady se mu tak trochu daří odprostit se od jeho stylu, ačkoli i ve Walterovi Mittymu lze najít scény, které definici „stillerismu“ odpovídají. Jen zde působí méně trapně a zdaleka ne tak kýčovitě.

Co je nutné dále vyzdvihnout, je soundtrack, který maximálně odpovídá tomu, co máte před očima, a je tak naprosto dokonale sesynchronizován s dějem. Soundtrack je od jistého Theodora Shapira (Marley a já, Millerovi na tripu, Starsky a Hutch), který dokázal hudebně umocnit zážitek z filmu jako celku a splynout s jeho atmosférou, která není fascinující ani úchvatná, ale rozhodně je zajímavá a relativně silná.

Abychom nezůstali u chválení Stillera jen jako režiséra, musím se také krátce pozastavit nad tím, co zde předvádí jako herec. Troufám si tvrdit, že jestli byl režijně Walter Mitty ve Stillerově kariéře výjimkou a další kvalitní filmy už od něj neuvidíme, herecky vážně dospěl, ať se nám to líbí, nebo ne. Elegance, se kterou si poradil v rámci role Waltera Mittyho, byla pro mě osobně naprosto nad očekávání, protože na Stillera v takové pozici nejsem příliš zvyklý. Zde ale ukázal, že dnes patří ke kvalitním hercům a rozhodně existuje naděje, že ho i dále uvidíme v rolích, které nejsou čistě komediální, ale aspoň trochu brouzdají na hranici dramatu a dobrodružství (skutečného dobrodružství), které Stillerovi prostě a jednoduše sedí, možná víc, než jen role, které jsme u něj mohli vidět doposud. Jsem tak z výkonu tohoto muže velmi mile překvapen a doufám, že bude překvapovat i dál a nevrátí se zpátky k bodu, kdy jeho výsadou byly jen vesměs primitivní, neoriginální filmy bez ducha a myšlenky.

Walter Mitty totiž myšlenku skrývá, a je to myšlenka, se kterou by kreativnější mohli pracovat i filozoficky. Ukazuje totiž, že když si vytváříme svůj svět, když si promítáme svoje touhy aspoň ve své mysli, naučíme se k našim cílům tak nějak přirozeně směřovat a výsledky v reálném životě pak začnou přicházet. Snaží se vlastně motivovat k tomu, abychom měli sny, protože mít je se vyplácí. A závěr, kterého se nejprve bojíte, protože ten vždycky může zkazit celkový dojem z filmu, pak potvrdí, že Walter Mitty nebyl impulzivně napsaný, nedůkladně natočený, ale že byl předem promyšlený a tuto myšlenku záměrně vyvolával. Závěr je totiž, i když ho s největší pravděpodobností budete čekat, krásný a dojemný, a ačkoli je v něm trocha typického Hollywoodu, určitě za něj nakonec budete rádi.

Walter Mitty je taková malá velká pohádka, která vás bude bavit, bude vás zajímat, budete překvapeni, jak dobře je natočená, jak dospěle je zahraná v podání Bena Stillera, překvapí vás, jak čistě pozitivní atmosféru přináší, a budete doufat, že tento rozporuplný pán začne přicházet s dalšími snímky, které mají hlavu a patu. A že Walter Mitty má obojího víc než dost, a to vše podtrhuje myšlenkou, která nejednomu přemýšlivému člověku s fantazií dá zabrat. Walter Mitty je pěkně a kupodivu velmi profesionálně natočený film s některými scénami, které vám vyrazí dech, a s příběhem, který stojí na duchovních základech a snaží se opouštět typický hollywoodský kýč. A ačkoli se mu to ne vždy daří, většinou tomu tak je a tam, kde jsou mezery, aspoň nepůsobí tak, že máte chuť ho vypnout. Waltera Mittyho a jeho tajný život rozhodně stojí za to vidět.

• Walter Mitty a jeho tajný život / The Secret Life of Walter Mitty
  • Trailer #1Trailer #2Trailer #3
  • Dobrodružný / Komedie / Drama / Fantasy