Recenze: Špinavý trik (2013)

Jaroslav Thraumb
ČSFD: jerry12

Špinavý trik všichni očekávali jako vzkříšení Ježíše Krista. Mluvilo se o něm, o jeho oscarových ambicích, o hereckém složení, které mělo dosahovat nebeských výšin… a jmenovitě se i dá říct, že je hvězdně obsazen. I příběh zněl „oscarově“, protože jak víme, akademici na politicky založených filmech docela ujíždí. Ale jak je vidno, ani když se sejde takové množství nadějných faktorů, nedá se mluvit o tutovce.

Špinavý trik
Špinavý trik

David O. Russell. Znáte to jméno? Ano, je to ten Russell, který stojí třeba za oscarovými filmy Fighter nebo Terapie láskou. Mimochodem, za Fightera získal Oscara Christian Bale a za Terapii láskou Jennifer Lawrence. Oba se objevují i ve Špinavém triku. Terapie láskou měla dokonce dalších 7 nominací. A tak by člověk přirozeně čekal, že film od tohoto velmi slušného oscarového režiséra s oscarovým hereckým obsazením nemůže být propadákem. Nevím, jestli lze Špinavý trik označit vyloženě za propadák – přece jenom, 10 nominací na sošky nezískal jen tak. Bohužel je tu až moc „ale“…

Irving Rosenfeld (Christian Bale) a jeho milenka Sydney Prosser (Amy Adams) jsou podvodníci, kteří jednoho dne narazí na problém – začne je vyšetřovat agent FBI Richie DiMase (Bradley Cooper). Irving se Sydney jsou pak pod pohrůžkou federálního vězení donuceni spolupracovat s agenturou, aby odhalili jeden z největších politických skandálů v dějinách USA.

David O. Russell vystudoval politologii. Je tak myslím docela objektivní tvrdit, že když vezmeme v úvahu, že jako filmař má talent, měl by politicky laděné snímky zvládat ještě o něco líp, než jeho režisérští konkurenti. Aby se o filmu dalo říct, že je kvalitní, totiž pochopitelně netřeba jen schopnosti za kamerou, ale také hlubokou znalost dané problematiky. Jenže v porovnání třeba s takovým Oliverem Stonem to vypadá, že je David O. Russell v kinematograficko-politické branži jen takový lepší amatér.

Nechci mu nijak zvlášť křivdit, protože Fighter, Terapie láskou a třeba i Tři králové, jež má také na svědomí, jsou vlastně docela dobré filmy, které z Russella (který si mimochodem svůj debut odbyl až ve 32 letech) dělají režiséra s vysokým potenciálem. Vlastně si své snímky, až na Fightera, i sám píše, a tak jde vlastně zčásti o autorskou tvorbu, ve které mnozí dávali (a asi stále dávají) Russellovi naděje v to, že jednou bude špičkovým režisérem, protože zatím je jen režisérem velmi dobrým. A vlastně pořád čeká na svůj kariérní zlom, na nějaký film, který by mu otevřel dveře k tomu pomyslnému tvůrčímu vrcholu (odmyslíme-li nominace na Oscary, které jsou mnohdy záhadou). Tím zlomem měl být Špinavý trik.

Nádherná a sexy Amy Adams
Nádherná a sexy Amy Adams

Protože s Fighterem, Terapií láskou a teď i Špinavým trikem dosáhl Russell na nominaci mj. i za režii, leccos se od něj v posledních letech očekává, možná právě nějaký zlomový snímek, kterým by potvrdil, že jej lze považovat za režiséra, který si poradí i se složitým tématem a dokáže být za kamerou originální a kreativní. A jestli to měl potvrdit Špinavým trikem, pak musím říct, že se tak bohužel nestalo.

Prvně je třeba říct, že Špinavý trik není špatně natočen. Ale zabývá se celkem neoriginálním tématem, jež sice má potenciál k tomu vyždímat z něj maximum a nakonec přednést kvalitní a zábavný film, ale je potřeba tomu také obětovat všechno. Aby si Špinavý trik zasloužil ty oscarové ambice, které jsou mu připisovány, musel by tento potenciál naplno využít. Ale potenciál byl, v čele s režií, hereckým obsazením i námětem, o mnoho větší, než jsme mohli ve výsledku vidět.

Jen velmi těžko se dá říct, jakou cílovou skupinu by měl tento snímek zasáhnout. Ono totiž ať máte jakkoliv zájem o politicky laděné snímky, u Špinavého triku se prostě nechytáte, ať děláte, co děláte. A je jedno, že hlavní roli hraje oblíbený Christian Bale, že Amy Adams je vlastně naprosto úžasná nebo že hudba hraničí s parádní pastvou pro uši. Protože když film prostě nesedí, můžete se snažit hledat na něm klady jak chcete, ale i ty, které tam fakticky najít lze, jsou tak nějak… potlačené. Osobně se domnívám, že je to velká škoda, protože ač se nejedná o žádné fascinující nebo neohrané téma, rozhodně z něj šlo vytěžit víc, než jsme ve finále dostali.

Tím se vlastně dostávám k tomu, jaký Špinavý trik je. Kdyby to šlo říct jedním slovem, použil bych slovo „zmatený“. Příběh vlastně postrádá jakoukoliv strukturu, scény jsou na sebe naplácány, až to někdy působí, že ve střižně pořadí scén losovali. Neznamená to, že by nešlo pochopit, o čem Špinavý trik je. Ale přímá chronologie nebo jakýkoliv smysl v uspořádání a vůbec ve scénách samotných tu prostě chybí, a to je velký problém, nejen pro náročného diváka, ale i pro diváka mainstreamového, který si na důkladné analýzy filmů nepotrpí a chce se prostě jen usadit a vychutnat si audiovizuální zážitek. Špinavý trik vám ho umožní, ale jen v málo aspektech to bude zážitek pozitivní.

Christian Bale je skutečný playboy
Christian Bale je skutečný playboy

Vlastně ani nemůžu říct, že by jednotlivé faktory filmu oproti jiným nějak zvlášť zaostávaly. Film je prostě slabý jako celek. Nejde o to, že by byl špatně natočený, špatně zahraný nebo nenabízel zajímavý příběh. Někdy se to stane, že i s kvalitním štábem, hereckým obsazením a námětem vznikne nakonec něco, co jaksi trochu postrádá smysl a význam. A stalo se to u Špinavého triku, který vás prostě nebude bavit. Ne snad proto, že by neměl co nabídnout, jenže způsob, jakým to nabízí, je až příliš zmatený, přemáhá se být něčím výjimečným, a to z něj paradoxně dělá naopak něco naprosto obyčejného, co balancuje na hranici dobrého a špatného filmu.

Je to velká škoda, protože mnozí, včetně mě, od něj očekávali něco zcela jiného, něco, co by mělo tu moc posunout Russella o krok dál a zprostředkovat dílo, které by mělo potenciál zařadit se do kinematografické kroniky jako další významný a převratný kousek. Jenže Russell v tomto ohledu zklamal, ať se snažil jakkoliv, protože místo nápaditého, zajímavého a plnohodnotného politického krimi jsme dostali jen slabý odvar v porovnání s podobnými snímky, které vznikly v letech minulých. A většině z nich se nedostalo ani jediné nominace na Oscara, oproti Špinavému triku, který jich má rovnou deset. No, řekněme, že Akademie má velmi vyhraněný a specifický způsob hodnocení. Špinavý trik bohužel není dobrým filmem a nad vodou ho drží prakticky jen některé (ne všechny) herecké výkony a zmiňovaná hudba.

U nudnějších nebo nezajímavých filmů se často říká, že by možná působily líp, kdyby byly o něco kratší. Špinavý trik by klidně mohl být o polovinu kratší, a i přesto, že by pak byl rozhodně lepším, napínavějším a svižnějším dílem, asi by nebyl filmem, který by šlo označit za výborný.

Ve Špinavém triku můžeme vidět mnoho známých tváří. Christian Bale, Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Amy Adams. A někteří z nich – třeba právě Bale – jsou těmi pozitivnějšími články, které Špinavý trik trochu vrací do hry. Bale je skvělý chameleon, který i ve Špinavém triku dokázal, že umí zahrát jakoukoliv roli, jakoukoliv postavu, jakýkoliv charakter. Ať je to akční hrdina, psychopatický vrah nebo bohémský podvodníček, Bale si s tím poradí. Totéž se dá říct o ženském ansámblu. Amy Adams je zde naprosto úžasná, Jennifer Lawrence je na pěst a to její postava být má, takže i ta zahrála skvěle.

I přes skvělé obsazení se to nepovedlo
I přes skvělé obsazení se to nepovedlo

Co se týče Bradleyho Coopera, v poslední době nevím, co si o něm mám myslet. Vždycky jsem ho měl rád v komediálních rolích, ale připadá mi, že vážné role mu vůbec nesedí. Působí v nich tak nějak nepřirozeně a nuceně, a to není úplně dobré. I na tom Špinavý trik trochu tratí, protože když už se objeví pasáž, která se zdá být docela dobrá, podrazí jí buď nějaké nepochopitelné vyvrcholení, a nebo právě Bradley Cooper. Nechci se už vracet k Oscarům, ale Bradley Cooper? Vážně?

Zatím to působí, jako by na Špinavém triku nešlo najít vůbec nic pozitivního. Ani to není úplně pravda. Jak bylo řečeno, po stránce hudební celkem exceluje, což není zásluha nikoho jiného než jednoho z nejžádanějších filmových skladatelů současnosti, skvělého Dannyho Elfmana. Ten je dvorním skladatelem Tima Burtona, stojí za snímky jako Střihoruký Edward, Mrtvá nevěsta, Karlík a továrna na čokoládu, ale také Dobrý Will Hunting, Batman, Muži v černém nebo Chicago. A také za Russellovou Terapií láskou. V tomto ohledu tak zklamání čekat nemůžete, naopak hudba sympaticky mnohé zachraňuje. A další velkou výsadou, za kterou si Špinavý trik nominaci rozhodně zasloužil (oproti nominacím jiným), jsou kostýmy. A to je vlastně všechno.

Špinavý trik rozhodně není adeptem na film roku, jak se o tom mluvilo a v některých kruzích dodnes mluví. Dokonce si troufám tvrdit, že není adeptem ani na dobrý film, který stojí za to vidět. Jste-li filmovým fanouškem a snesete-li všechno, patrně se na něj stejně podíváte, a patrně budete toho názoru, stejně jako já, že nejde o vyložený propadák, který by vás nudil od začátku do konce. Jde prostě jen o film, který se nepovedl. Těžko dávat někomu vinu, možná ani sám Russell, který je hlavním faktorem, nemůže za to, že to vyšlo tak, jak to vyšlo. Špinavý trik prostě nefunguje, a ačkoli je to škoda a podle předpokladů mohl být klidně o několik tříd lepší (už jen za to herecké obsazení, které je zde tím nejdominantnějším pozitivem), rozhodně je mnohými neuvěřitelným a nepochopitelným způsobem přeceňován.

• Špinavý trik / American Hustle
  • Trailer #1, Trailer #2
  • Krimi / Drama / Komedie