Recenze: Klub poslední naděje (2013)

Martin Steinbach
Martin Steinbach
Filmový maniak, vyučený historik a milovník hudby.

Letošním nominacím na filmové Oscary dominují ty filmy, které by se daly více či méně označit jako příběhy „podle skutečné události“. Akademici rozhodující o plešatých soškách mají tuto kategorii tradičně velmi oblíbenou a velcí favorité jako 12 let v řetězech, Kapitán Phillips, Vlk z Wall Street nebo Špinavý trik jsou toho důkazem. V těsném závěsu za nimi se však skrývá ještě jeden klenot, tak trochu černý kůň letošního ceremoniálu. Jde o Klub poslední naděje (Dallas Buyers Club), který taktéž sází na motivy a události, které se opravdu ve skutečnosti staly.

Matthew McConaughey září v roli HIV pozitivního jezdce rodea Rona Woodroofa

Film režiséra Jeana-Marca Valléea zabývající se mj. problematikou HIV, AIDS, feťáků, homosexuálů, transsexuálů a nelegálních léků vypráví životní příběh Texasana Rona Woodroofa – elektrikáře a příležitostného jezdce rodea, kterému doktoři diagnostikují smrtelnou chorobu a životní vyhlídky přibližně na 30 dní. Ron s tváří vynikajícího Matthewa McConaugheyho se však nevzdává a prostřednictvím zakázané a nelegální léčby si prodlužuje život o dalších sedm let. S tímto úspěchem se však nespokojí a rozhodne se pomáhat celé HIV/AIDS komunitě navzdory nevoli lékařské komory, farmaceutických společností i protidrogového oddělení, které ho bere jednoduše jako drogového dealera. Silný a místy velmi citlivý příběh bych rozhodně zařadil mezi to nejlepší, co jsem za posledních 365 dní viděl.

V první řadě musím jednoznačně ocenit vynikající herecké výkony. O tom, že Matthew McConaughey není jen ten sympaťák s pětihvězdičkovou postavou z romantických komedií, ale že umí i doopravdy zahrát, víme už nějakou dobu. V Klubu poslední naděje to jen potvrzuje. Jeho vyhublý, zpočátku zničený, ale poté velmi energický a bojovný Ron Woodroof je postavou, se kterou musí soucítit i ten největší cynik. Jižanský buran, nenávistný k homosexuálům a menšinám, se „vypracuje“ v bojovníka za účinnou léčbu HIV pozitivních pacientů. Tak trochu Breaking Bad naruby. Životní role rodáka z Texasu a mezi ním a Leonardem DiCapriem (Vlk z Wall Street) se zcela nepochybně bude rozhodovat v oscarové kategorii „Nejlepší herecký výkon v hlavní roli“. Aplaus si ale zaslouží i druhá nejvýraznější tvář filmu – Jared Leto. Pro mne tento spíš muzikant nežli herec naprosto exceluje v roli transsexuálního Rayona a kdykoliv se na scéně objeví, strhává na sebe zcela zaslouženě veškerou pozornost. Shození spousty kilogramů a strávený čas mezi opravdovými transsexuály se na jeho hereckém výkonu velmi pozitivně projevilo.

Na hereckých výkonech Jareda Leta (Rayona) a  Matthewa McConaugheyho (Ron) stojí celý Klub poslední naděje
Na hereckých výkonech Jareda Leta (Rayona) a Matthewa McConaugheyho (Ron) stojí celý Klub poslední naděje

Jak už bylo zmíněno, tak film vychází ze skutečných událostí 80. let, kdy nebyla léčba HIV nic jiného než metoda „pokus a omyl“. Do jaké míry je ve filmu věrohodně vykresleno fungování samotného Klubu, však asi vědí jen sami tvůrci. Přišlo mi totiž trochu přitažené za vlasy, jak hlavní hrdinové převážejí přes hranice a následně prodávají nelegální /neschválené léky přímo v centru Dallasu. Bez výhrady u mě neprojde ani scénář, protože navzdory opravdu vynikajícím hereckým výkonům mi přišla poněkud nedotažená proměna hlavního hrdiny z toho vulgárního jezdce rodea do lidumila a spásného léčitele. Ve filmu se to vlastně stane skoro jen tak z ničeho nic a zbytečně ošizen byl i vztah Rona s Rayonem (Rayonou, jak chcete), který by zasloužil trochu hlubšího vykreslení. Z tohoto vážného příběhu se mohly uvěřitelné emoce ždímat po celou dvouhodinovou stopáž, ale na konci filmu si uvědomíte, že tomu prostě „něco“ chybělo.

Celkové hodnocení však stále tíhne k vysokým číslům. Klub poslední naděje je citlivý, uvěřitelně zahraný, zábavný i vážný příběh, kterému podkopává nohy tak trochu seriálový střih, nedotažené dějové linky a tradičně otravná Jennifer Garner. Člověk se během sledování snímku celkem sžije s komunitou, na kterou se dodnes kouká skrze prsty, a které v osmdesátých letech po neřízeném a nezodpovědném životě zbývalo pouze několik málo měsíců života. Odysea do duše jednoho z nich, který se však vzepřel smrti a začal za sebe i za ostatní bojovat, se tak stala jedním z nejlepších filmů posledního roku.

• Klub poslední naděje / Dallas Buyers Club
  • Trailer #1
  • Drama / Životopisný / Historický