Recenze: Oldboy (2013)

Josh Brolin

Joe (Josh Brolin) zanedbává svou rodinu, chlastá a je prvotřídní idiot. Pak se jednoho dne probudí v uzavřeném hotelovém pokoji bez oken, kde má postel, záchod, pár knížek a televizi, ve které se může dívat na různé pořady a na zprávy. Mimo jiné o tom, že jeho žena byla zavražděna a tříletá dcerka adoptována bezdětným párem, a že on je hlavní podezřelý. V izolované místnosti je Joe vězněn 20 let, přičemž jediný lidský kontakt představuje pár rukou, které mu prostrkují otvorem ve dveřích denně jídlo. Pak je najednou Joe z ničeho nic propuštěn a vydává se na cestu pomsty, aby zjistil, kdo a proč ho věznil.

Josh Brolin
Josh Brolin

Pokud jste viděli původního jihokorejského Oldboye z roku 2003 (který šel u nás v kinech a vyšel i na DVD, tudíž je k sehnání), tak na tento americký remake rovnou zapomeňte, pokud tedy nejste vyloženě dychtiví po srovnávání obou verzí. A pokud jste ho neviděli, tak bych přeci jen doporučil si ho obstarat a zhlédnout, protože to je nevídaný, originální a řádně syrový revenge film, ke kterému režisér Chan-wook Park přistoupil s mnohem větší odvahou a nasazením než americký režisér Spike Lee, který se zmohl jen na pouhé kopírování. JehoOldboy je totiž téměř doslovným přepisem originálu a navíc ztratil mnoho ze šťavnatosti a bizarně ujeté atmosféry originálu a připomíná spíš tendenční a obvyklé americké hollywoodské thrillery.

Josh Brolin a  Elizabeth Olsen
Josh Brolin a Elizabeth Olsen

Změny tkví většinou jen v detailech a většinou to jsou změny k horšímu. Přibyl mobilní telefon s jakýmsi odpočtem, přibyl televizní pořad, ve kterém Joe vidí vyrůstat svou dcerku… Naopak ubylo na brutalitě a na dějových odbočkách, které se věnovaly psychologii postav, díky čemuž je sice výsledný film kratší, ale na rozdíl od původní verze nefunguje zdaleka tak dobře po emocionální stránce. Příběh je oholen na kost a zcela postrádá všechny ty kudrlinky, které v korejské předloze odváděly pozornost od toho, k čemu dojde v závěru snímku. Vyznění filmu naštěstí zůstalo beze změny.

Samuel L. Jackson
Samuel L. Jackson

Josh Brolin je 98% filmu macho tvrďák s kamennou tváří, na kterém žádné emoce nejsou vidět. Elizabeth Olsen jako mladá ošetřovatelka, která se hlavního hrdiny ujme, pečuje o něj a pomáhá mu v pátrání po jeho vězniteli, je příliš nevýrazná a zaměnitelná. Záporáci Sharlto Copley a Samuel L. Jackson mají spíš legrační camea (ale aspoň jsou současně i cool).

Sharlto Copley
Sharlto Copley

Režie Spikea Leeho je neimaginativní a jen líně opisuje. Výsledkem je takový automatický film, který jede po celou dobu na neutrál. Nezapomíná sice na občasnou komiksově přepálenou stylizaci (původně je Oldboykomiks), ale na druhou stranu zapomíná na humor a na postavy, ke kterým si divák nemá jak vytvořit citové vazby. Netvrdím, že byl Dae-su v původním Oldboyovi kdovíjak sympatický, ale fandil jsem mu a šlo mi o něj. U Joea je to všechno jedno, protože je nezničitelná mlátička. Slavná scéna se surovou bitkou „jeden proti třiceti na jediný záběr“ vypadá, jako by v ní místo Brolina byl Hulk.

Pokud jste však o Oldboyovi nikdy v životě neslyšeli a těšíte se na drsný a napínavý thriller s originální zápletkou a na Joshe Brolina, pak asi nebudete z kina odcházet nespokojeni. To ale nic nemění na tom, že považuji tento remake za naprosto zbytečný a nenapadá mě jediný argument, který by ospravedlnil jeho existenci.

• Oldboy
  • Trailer #1, Trailer #2
  • Thriller / Akční / Drama / Mysteriózní