Recenze: Frajeři ve Vegas (2013)

Frajeři ve Vegas - Freeman, Douglas, De Niro a Kevin Kline

Billy, Paddy, Archie a Sam jsou kamarádi už od dětství, jak ostatně můžeme vidět v roztomilém retro prologu z doby, kdy jim bylo okolo dvanácti. Pak ale následuje titulek „O 58 let později“ a ze čtyř kluků jsou najednou důchodci. Paddy (Robert De Niro) drží smutek za zesnulou manželku, Archie (Morgan Freeman) má za sebou první infarkt a Sam (Kevin Kline) se i se ženou odstěhoval na Floridu, kde živoří mezi zdechlinami. Akorát Billy (Michael Douglas) si nepřipouští vrásky a chystá se oženit s dvakrát mladší partnerkou. Skvělá příležitost znovu se sejít, zapomenout na každodenní depresivní rutinu a uspořádat kamarádovi rozlučku se svobodou – kde jinde než v Las Vegas. Dobrou zábavu kazí jen Paddy, který na Billyho po nedávné rozmíšce zanevřel…

Frajeři ve Vegas – Freeman, Douglas, De Niro a Kevin Kline

Americkou komedii Frajeři ve Vegas natočil Jon Turteltaub, průměrný řemeslník, který málokdy dokáže svůj film pozvednout nad kvalitu scénáře, což se vymstilo hlavně u obou Lovců pokladů a Čarodějova učně. Naopak třeba jeho Kokosy na sněhu považuji za mimořádně vydařenou a velmi vtipnou záležitost. Frajeři ve Vegas představují lepší standard, úsměvný, zábavný a nenáročný film. A pokud se někdo opravdu zasloužil o jeho kvality, tak je to čtveřice herců v hlavních rolích.

Všichni čtyři pánové, herecké legendy, totiž hrají s nasazením a s obrovským komediálním talentem postavy, které se přijely do Vegas bavit, pít a vyhodit si z kopýtka (a z umělé kyčle) a využít toho, že „co se přihodí ve Vegas, zůstane ve Vegas“. Přitom si dělají legraci ze svého věku (Morgan Freeman utíkající z domu otevřeným oknem je vážně k popukání), sympaticky se shazují a pronášejí hlášky, za jaké by se nemuseli stydět ani jejich mladší kolegové. Zároveň je vidět, že je natáčení bavilo, že si ho nesmírně užili a část té dobré nálady a veselého blbnutí se daří přenést i na diváka, což je vyloženě prima.

Problém je ve značném množství až zbytečně seriózních momentů, které pokládají komediální rovinu filmu na lopatky. Hrdinové mezi sebou řeší různé rozmíšky, sentimentálně vzpomínají, účtují s minulostí a naříkají nad svým věkem (přičemž před pěti minutami si ze svého stáří utahovali). Tyto pasáže jsou otravné a navíc jsou k ničemu, protože po nich vždy (naštěstí) následuje něco vtipnějšího, jako třeba když se pokoušejí dostat na diskotéku a podplácí gorilu u vstupu drobnými bankovkami.

Na škodu jsou i četná místa, kdy je film zoufale nevtipný a téměř patetický ve své snaze dělat humor. Samozřejmě nechybí zprvu přezíravý lokaj, který má závěrečný proslov ve stylu: „Hostil jsem filmové hvězdy, celebrity i prezidenty. Ale ti všichni jsou nic proti vám čtyřem.“ A když nějaký DJ tancuje jen ve spodním prádle s rozkrokem u obličeje De Nira, je to přeci jen trochu přes hranici snesitelnosti.

V každém případě jsou Frajeři ve Vegas zárukou dobré a kvalitní zábavy, která kombinuje současné komedie pro mladé a zároveň má co nabídnout starším generacím, především pak výtečné herce. Jalovou hlavní zápletku, ve které sehraje roli osudová žena, můžete směle ignorovat a nechat se unášet tím, čím je tento film především – reklamou na Las Vegas a přehlídkou nezávazného blbnutí a situačního humoru.

• Frajeři ve Vegas / Last Vegas
  • Trailer #1
  • Komedie