Recenze #2: Hunger Games: Vražedná pomsta (2013)

Jennifer Lawrence

Tak trochu jiný pohled na Lawrencovo dílo. Katniss (Jennifer Lawrence) a Peeta (Josh Hutcherson) zvítězili v 74. ročníku Hunger Games a nyní se vrací domů, ale jejich nejtěžší zkouška teprve začíná. Čelí pomstě mocných, kvůli svému vzdoru proti všemocnému Kapitolu. Vítězství není ale všechno, jelikož znovu odcházejí a jsou přinuceni zúčastnit se turnaje vítězných okrsků.

Jennifer Lawrence
Jennifer Lawrence

Snímek vznikl podle knižní předlohy od Suzanne Collins. Natočil ho tentokrát Francis Lawrence, který je často spojován s hlavní herečkou Jennifer Lawrence, avšak v žádném případě nejsou příbuzní, jde jen o shodu náhod. Francis má na svém kontě sci-fi thriller Já, legenda nebo romantický film Voda pro slony.

Vražedná pomsta začíná nejprve ve 12. okrsku, kde se Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) snaží vyrovnat se svým životem a osudem druhých, která se cítí jako pěšák v hrách totalismu. Režisér Francis Lawrence vyslyšel ohlasy fanoušků, kteří si minule stěžovali na propojení snímku s knižní předlohou. Ti, kteří četli knížku se mohou těšit na skvělé skloubení se snímkem. Řekl bych, že je to jeden z nejlépe natočeným snímků podle knižní předlohy, jaký jsme kdy mohli vidět.

Nechybí ani vedlejší hvězdy jako jsou Cetkie (Elizabeth Bnaks), Haymitch (Woody Harrelson) či osobní vizážista Katniss, Cinna (Lenny Kravitz). Haymitch odlehčuje hustou atmosféru občasnými hláškami.

Na to, že film má přes dvě hodiny, tak nás vyložená nuda nepostihne. Na první pohled se může zdát, že vše navazuje na vybudovanou atmosféru z prvního dílu, ale opak je pravdou. Druhá část této trilogie je drsnější, temnější a vypjatější s pořádnou kapkou dramatičnosti. Ale to jsou zatím všechno klady. První polovina snímku je silná a hraje na city, ačkoli nás čeká téměř zbytečná sekvence milostného trojúhelníku Katniss, Peeta a Gale (Hurikán). Vše má nadále pod kontrolou prezident Snow s novým pomocníkem.

Josh Hutcherson, Elizabeth Banks a Jennifer Lawrence

Děj je proměnlivý a plný zvratů. Místo odpočinku z vítězství ze 74. ročníku Hunger Games musí oba vítězové povinně objíždět jednotlivé kraje s falešnými projevy a tvářit se zamilovaně. Přitom jediný ke komu něco Katniss cítí, je kluk z rodného kraje Gale (Hurikán). Prezident Snow chce jen jednu věc, a to jejich smrt z důvodu možné revoluce, díky jejich vzpouře v minulosti. Proto Kapitol rozhodl při 75. výročí Hunger Games uskutečnit již třetí čtvrtohry. Katniss a Peeta jsou zase donuceni stát spolu proti ostatním vybraným vítězům všech okrsků. Trik z minulosti s jedovatými bobuli zřejmě již nezopakují.

Herecký výkon držitelky Oscara, Jennifer Lawrence, je velice dobrý, ale v některém momentu je tak trochu prkenný. Avšak výkon ostatních funguje téměř na výbornou. Z nevyzrálých děcek se stali dospělí lidi. Neopomeneme ani posedlého alkoholem Haymitche se svými vtipnými momenty, vzornou a zásadovou Cetkie či vždy vážného a patřičně arogantního prezidenta Snowa. Ale abych jen nechválil, tak musím navodit na největší a pro mě celkem zásadní výtku, ke kterým patří bojové akční scény. Ty jsou sice dobře odvedené, jak v boji z blízka, tak v boji z dálky, ale je jich o dost méně než v předchozím díle, což je veliká chyba a  ta by se neměla nikdy vyskytovat v tomto žánru.

Audiovizuál je propracovaný a ani s efekty nešetřili. Těch je vyloženě až bohatě. Hlavně využité při osobním tréninku nebo v aréně, která je velice povedená a vypadá lépe než v minulosti. Použitá hudba v pozadí působí velice dobrým dojmem a je vhodně využitá. Tohle hodnotím mimořádně pozitivně.

Fantastickým kostýmům, které byly opravdu úchvatné, nemůžeme nic vytknout. Opravdu skvěle odvedená práce, i když se může zprvu zdát, že nás čeká akorát tak módní přehlídka různých modelů. Ale tohle se jen tak nevidí, protože tahle kolekce by si zasloužila nominaci na Oscara.

Jednička měla určitý potenciál, avšak bohužel nevyužitý, ale Vražedná pomsta je vážně vydařená i s drobet slabší druhou polovinou, kde by to chtělo více akce. K dokonalosti mu chybí jen pár drobností, i když jedna z nich je celkem zásadní. Ale i tak skvěle odvedená práce, jak režiséra, tak kostymérů i výpravy.

Druhé pokračování se může pyšnit tím, že se jedná konečně o pořádný snímek, který je vážně natočený přesně podle knižní předlohy, což nebývá tak často zvykem a také se posunul z teenagerského snímku mezi solidní filmy, na který může vyrazit naprosto kdokoli. Můžeme se tak těšit na uzavření této trilogie, a to na třetí díl, který bude rozdělen do dvou částí.

• Hunger Games: Vražedná pomsta /  The Hunger Games: Catching Fire
  • Trailer #1Trailer #2Trailer #3Trailer #4Trailer #5
  • Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller