Breaking Dexter aneb konec dvou seriálových hitů

Tváří v tvář

Oba výtvory bořily rekordy sledovanosti a jsou mezi vyhlášenými dramatickými seriály. Oba mají atypickou hlavní postavu a oba letos na podzim skončily finální řadou. Škoda, že jeden na vrcholu a druhý na dně. Už je to pár dní, horké hlavy vychladly a tak si tedy pojďme oba seriály představit a ve srovnání hlavních rysů naznačit, proč je finále jednoho seriálu skvělé a finále druhého bídné. Upozorňuji, že v následujícím textu se nacházejí těžké spoilery.

Breaking Bad vs. Dexter
Breaking Bad vs. Dexter

Zakončení příběhu

Breaking Bad

Breaking Bad od začátku směřoval k fatálnímu uzavření, které nemohlo pro postavy skončit dobře. Jádro seriálu totiž tkví v nakupení špatných zpráv a postavení se jim čelem. Walt tak většinu seriálu úspěšně zatlouká, manipuluje s lidmi a nosí dvě tváře, ale všechno má jednou svůj konec a drtivý dopad dává pocítit druhá část páté série. Od Hankova zjištění totiž seriál každým dílem přituhuje a vykládá veškeré karty na stůl. Několik dílů před samotným finále je přímo infarktového rázu a těžko si představit lepší gradaci napětí. Finále samotné pak nedosahuje takové extáze jako epizody To’hajiilee či Ozymandias, ale důstojně uzavírá celý příběh a končí na kvalitativním vrcholu. Ve všech ohledech famózně odvedená práce.

Dexter

Dexter se snažil rozehrát poslední sezónu osobněji a tak celý děj točí kolem Dexterové osobnosti masového vraha a jeho honem za lepším životem. Bohužel vše se řeší zkratkovitě a zároveň roztahaně, takže je docela dost možné, že se ve dvou třetinách poslední sezóny přistihnete, jak vlastně zjišťujete, že příběh nikam negraduje a nesměřuje k žádnému jasnému konci. Ono podmanivé Dexterovo charisma a temná atmosféra obecně zde už snad není vůbec přítomno. Starý dobrý Dexter z prvních řad je pryč, nyní tu řešíme pitomé vedlejší linky, které nikoho nezajímají a hlavní zápletku tvoří dilema mezi tím, jestli Dexter začne nový život a stihne zabít vraha nebo ho přenechá Debře. Cože? To už scenáristi mlátí takhle prázdnou slámu? Nepřipomínaje neskutečně průhledné berličky (tornádo), umělé natahování dílů (podzápletka s Masukovou dcerou), vágní motivace a cíle postav (Vogelová) nebo do nebe volající logické lapsy (šerif vysvobozujíce hledaného vraha). Po všech stránkách zklamání.

Dexter vs. Walter
Dexter vs. Walter

Postavy a jejich vývoj

Breaking Bad

Breaking Bad se může pyšnit celou řadou plastických a zajímavých postav. Mike se jeví jako prvotřídní chladný zabiják a přitom je to starostlivý táta, z neustále vtipkujícího a dobře naladěného Hanka je nasraná mašina na spravedlnost, domácí puťka Skyler nakonec podlehne Waltovi a jede ve špinavém byznysu s ním atd. Největší změnou samozřejmě prošla naše perníková dvojice Walt s Jessem. Walt se na konci seriálu skutečně stal Heisenbergem a pohlcen okolnostmi se tak „zlomí ve špatného“. Může být nějaký očividnější příklad než prohnání kulky hlavou gangstera Jacka a řešení posledních problémů kulometem? Jeho vykoupení tak na druhou stranu však dosahuje vrcholu a změna z chcíplého učitele chemie v drogového bosse je až nepříjemně realistická. Jesse byl na začátku seriálu feťák, pitomec a přidělával jen problémy. Nyní však problémy řeší (nejpatrněji to lze vypozorovat v první půli páté řady) a během seriálu se z něj stal rovnocenný partner velkého Heisenberga. Navíc prošel duševní očistou a je mnohem méně zkaženější než Walt na konci, který už jen létal z průseru do průseru. Každá postava se někam posunula a prošla určitým vývojem. Dostatečný prostor dostane i právník Saul Goodman ve svém spin-offu Better Call Saul!

Dexter

V Dexterovi se charakteristické vlastnosti postav nemění (Masuka bude vždycky házet sprosté narážky, Debra nadávat, Quinn jednat emotivně). Škoda, že ta hlavní jí prošla. Z nepolapitelného zabijáka se stala karikatura, která je vláčena všerůznými emocemi a neschopná si najít místo v životě hledá sama sebe a chybuje. Už tolik nehláškuje, nevěnuje se svému temnému já a vlastně ani nevraždí. Dexter Morgan už není ta přitažlivá a zároveň odpudivá postava. Její vývoj je přesně opačný než ten Walta Whitea a stejně opačný je i účinek na diváka. Z Dextera Morgana se stala tuctová seriálová postava, která řeší rodinné problémy a románek. Vedlejší postavy a jejich (pod)zápletky jsou krajně nezajímavé a až otravné (Masuka a dcera, Quinn a jeho vztahové problémy). Jediná Debra jako vždy je zahraná a napsaná skvěle, byť její občasné chování je poněkud matoucí (zejména vzhledem k Dexterovi a později k Hannah), což lze ovšem omluvit bipolárností její postavy. Nově příchozí postavy v závěrečné sérii sice otevírají různé možnosti a interpretace, ale nejdou do hloubky a v konečném důsledku nudí (Vogelová, Zach). Zápletky příchozí s těmito postavami měly být v seriálu zapuštěny již dříve a rafinovaněji (Dexterova minulost, Dexterův žák). Bohužel, nestalo se tak.

Breaking Dexter
Breaking Dexter

Vrcholné momenty

Breaking Bad

Těch je několik. Jen si vybírejte: smrt Hanka, Waltovo video, Waltovo vyhnanství, telefon se Skyler, rodinná hádka a unesení dcery, poprava Andrey před Jessem, závěrečné zúčtování… Celý seriál směřoval k těmto konfliktům a těch jsme se dočkali ve šťavnaté a decentně natočené míře. Ne nadarmo je pátá sezóna označována jako jedna z nejlepších v historii seriálů. Obecně vrcholných momentů seriálu je nepřeberné množství („I’m the one who knocks“, smrt Guse, vybílení vězení, Hank na záchodě, Walt smějící se s penězi, zrození Heisenberga atp.)

Dexter

Dexter je na zapamatovatelné momenty v závěru seriálu mnohem chudší. Z letargie může snad vytrhnout nečekaná smrt Zacha či úplný závěr (rozloučení s Debrou). Dexter však své nejlepší momenty již dávno vyčerpal a jeden z posledních vydatných je zcela určitě ten, kdy Debra zjistí, kdo Dexter skutečně je. Dávno pryč jsou ty skvělé scény z první či druhé série, kdy zjišťujete, že Dexter má bratra, prožíváte hru nervů s Doakesem nebo vás zasáhne smrt Rity. Navíc postupem času vymizely výborně vymyšlené scénky odehrávající se pouze v Dexterové hlavě (Dexter řekne Debře o sobě pravdu ve druhé sérii, výbuch vzteku na policejní stanici ve třetí sérii atd.).

Tváří v tvář
Tváří v tvář

Závěrečné hodnocení

Není jednoduché si domyslet, že vítězem je zde Breaking Bad, a to na celé čáře. Dlužno říci, že metamfetaminový král měl před krevním analytikem alespoň dvě výhody. 1) Breaking Bad měl o 34 dílů méně a začal později a 2) koncept seriálu se značně od Dextera lišil. Breaking Bad lze sledovat jako kontinuální příběh bez ohledu na čísla epizod či řad. Předěl mezi sezónami často ani není patrný a celý příběh se odehrává ve dvou letech života postav. Dexter naopak každou sezónu startuje s novým vrahem, novými postavami, které dříve či později konfrontují Dextera a interaktují s ním a povětšinou některé postavy zmizí a není jim věnována dále pozornost a ze seriálu zmizí (případ vyřešen, nikdo se k němu už nevrátí). Za to Breaking Bad hromadí špatné události a později se k nim vrací (v závěru seriálu se řeší Krazy-8, úmrtí Jane, Gretchen s Elliottem atp.). Dojem je pak výrazně konzistnější a sugestivnější. Jednotlivé události na sebe navazují, nic není navíc a vše je vyřešeno. Dexter postupem času tuto výhodu začal ztrácet (počínaje třetí sérií) a vyprávění se rozmělnilo na jeho osobní problémy a jakoby mimochodem zabití nějakého podřadného zlosyna.

Breaking Bad veškeré dějové linie ukončil a co bylo některým postavám naznačeno či zatajováno, bylo i explicitně vysvětleno/řečeno. Dexter si bohužel nechal otevřená zadní vrátka na případný spin-off, sequel, celovečerní film…? Kalkulace tvůrců nezná hranic a myslím že nejednoho mrzí, jak se s postavou Dextera zacházelo po celou druhou polovinu seriálu. Kdopak z vás čekal na scénu, kdy Dexter v poutech bude kráčet policejní stanicí a všichni na něho budou tupě zírat jako na monstrum, pročež Debra k němu přijde a pološeptem na něho promluví „I fucking hate you“? Proč se jedno z největších tajemství, co zná divák a ne postavy, nedořeší? V Breaking Bad se Skyler dozví o Waltových aktivitách po cca 20 dílech, Hank v půlce páté série. Pokaždé to má fatální dopad na postavy a další události. Své si můžete myslet i o prohlášení jednotlivých tvůrců, když Scott Buck (producent Dextera) prohlásil, že konec byl daný již před několika lety a pouze se k němu dopracovávali. Naopak tvůčí tým kolem Gilligana provedl brainstorming a vybírali ze 40 možných konců. Nesvědčí to o něčem? Dexter žije, Walt je mrtvý. Ironií však je, že pro diváka je to přesně naopak.