Recenze: Pot a krev (2013)

Dwayne Johnson a Mark Wahlberg

Michael Bay je režisér, kterého si snad každý spojí s pořádnou akcí a výbuchy. Je to chlápek s řadou pecek, kterými se výrazně zapsal do podvědomí diváků a Hollywoodu.

Skála a Mizerové určitě patří k tomu nejlepšímu, co kdy natočil, ale část fanoušků si získal především sérií Transofrmers, ve kterých se vyřádil jako nikdy před tím. Když nebudu počítat přeplácanou a scénaristicky prázdnou dvojku, tak se mu i práce na robotech podařila, což se projevilo na obrovských tržbách všech tří filmů. Každopádně režisérovi CGI asi vlezlo trochu na mozek a potřeboval si před čtvrtou dávkou digitálních robotů odpočinout. S nízkorozpočtovým filmem (26 milionů dolarů) Pain and Gain se vrací ke svému old school stylu, jako tomu byla třeba právě u Mizerů.

Dwayne Johnson a Mark Wahlberg
Dwayne Johnson a Mark Wahlberg

Film pojednává o skutečné události, která se odehrála mezi říjnem 1994 a červnem 1995 v Miamy na Floridě. Jde o partu tří bodybuilderů, která se dostala do vězení za únos a dvojnásobnou vraždu. Michael Bay si vzal příběh na motivy skutečných událostí, ale použil pravděpodobně pouhý základ, který využívá především proto, aby zesměšňoval samotné kulturisty a všechny věci okolo, jako je třeba braní steroidů a celé to namotal na to, že Amerika je země neomezených možností, kde si každej blbec může splnit svůj americký sen. Všechny tři hlavní postavy jsou hrozně hloupé, ale všechny mají nějaký svůj cíl. Daniel Lugo je dříč odkojený na filmech jako Kmotr nebo Zjizvená tvář a věří tomu, že když bude pořádně makat, dotáhne to v životě daleko. Adrian touží po vypracovaném těle, zároveň má ale problémy s erekcí kvůli užívání steroidů a potřebuje peníze na léky. Paul je recidivista, který se za mřížemi stal věřícím, ale má silnou závislost na drogách. K tomu všemu se ještě přimotá naprosto učebnicově tupá blondýna a soukromý detektiv v podání Eda Harrise, který je asi jediný z celého filmu normální.

Zesměšňování namakaných chlápků v teplácích mě ze začátku i bavilo. Jasně se dali rozeznávat i typy lidí, kteří v reálu určitě i existují a posilovna je pro ně nejdůležitějším bodem každého dne. Navíc všichni tři herci si role evidentně užívali. Ovšem po hodině jsem začal mít pocit, jako by si scénáristi, společně s režisérem něco šlehli, totálně se vykašlali na všechno, co nějakým způsobem fungovalo, a v druhé polovině naservírovali sérii scén, ve kterých se hlavní postavy ohýbaly podle toho, jak se to zrovna hodilo na tu nebo danou scénu. Takže Paul například z ničeho nic nemá problém fyzicky napadnout liliputa a Daniel se střídavě mění z chytřejšího člena bandy na stejně nadutého jako jeho dva kolegové. Výsledek je občas vtipný, někdy naprosto tupý nebo prostě jenom tak šílený a přehnaný, že hlavním hrdinům to vlastně sebere tvář těch kulturistů, co se chtějí mít líp a přetvoří je na prázdné postavy, ke kterým nemáte nějaký výraznější vztah a které vlastně jenom dělají bordel, ať už je to řezání mrtvol nebo grilování. Nakonec stejně skončí ve vězení a ve mně to zanechalo dojem, že Michael Bay se před čtvrtými roboty prostě chtěl jenom pořádně pobavit i přes to, že některé scény a dialogy nedávají smysl nebo jsou svým způsobem dost divné a z kritiky kulturistů a Ameriky jako státu, kde lze dosáhnout všeho sklouzl k velké šílenosti, kterou smázne větou, že pravda je vlastně podivnější než fikce.

Stylisticky je to klasický Bay, i když výbuchy tady omezil na minimum. Jednak prostředí Miami už dost dobře zná z Mizerů a některé jeho postupy známe taky ze Skály. Jeho podpis je zkrátka vidět i tady. Jetí kamery mezi jednotlivými místnostmi skrze díry nebo časté snímání z nízkého úhlu proti slunci, aby vynikla velikost nabušených chlápků v tílku. Dalším opakujícím se prvkem je neuvěřitelné zpomalování záběrů, čímž si Bay dost vynahradil rozpočet a třeba jenom průlet letadla nad městem díky tomu vypadá daleko víc cool a megalomansky, než by to vypadalo v normální rychlosti.

Michael Bay se po dlouhé době na chvíli dostal ze sevření digitálních velkofilmů o robotech ke staré dobré nízkorozpočtové filmařině, ale Pain & Gain není o moc víc, než film plný testosteronu, bláznivých scének a skutečných postav, na kterých vám ale ani nijak nezáleží, protože se z nich stanou naprostí idioti, kteří dělají tak neskutečné věci, které pobaví jen občas.

• Pot a krev / Pain & Gain
  • Komedie / Krimi / Thriller / Akční / Drama
  • Stopáž: 130 minut