Recenzia: V/H/S/2 (2013)

V/H/S/2 (2013)

Keď sa pred rokom objavila found footage antológia V/H/S, mnohí si mysleli, že ide o labutiu pieseň tohto formálneho subžánru hororu. Opak bol však pravdou a pomerne pozitívne reakcie publika i kritiky, spôsobili, že zábery z roztrasenej kamery sa dostali aj do iných žánrov ako len horor. Teraz tu máme pokračovanie, ktoré opätovne nie je kvalitatívne zrovna vyvážené, no zanecháva ešte lepšie dojmy ako prvá časť.

Antológia sa skladá zo štyroch príbehov a jednej povinnej vaty, ktorá to celé spája. Dvaja detektívi pátrajú po nezvestnom chlapcovi a dostávajú sa do opusteného domu. V ňom nachádzajú mnoho videokaziet. Zatiaľ čo sa mužská polovica dvojice hrdinne premáva po dome, nežnejšia polovička sa púšťa do sledovania podivných záznamov, ktoré by mohli dačo prezradiť ohľadom ich prípadu. To, čo sa však nachádza na videozáznamoch šokuje oboch.

V/H/S/2 (2013)
V/H/S/2 (2013)

Zatiaľ, čo v prvej časti sa predstavili nádeje amerického hororu, v druhej časti sa objavili i zvučnejšie mená zo svetového hororu. Z pôvodnej zostavy ostali iba Adam Wingard (The ABCs of Death, You´re Next) a Simon Barret, ktorý je dvorným Wingardovým scenáristom. Pre samotného Barreta ide o režijný debut a natočil už spomínanú vatu, ktorá je vo filme označená ako Tape 49. Prvá z poviedok patrí práve Wingardovi a vo svojom príbehu Phase I Clinical Trials sa zaoberá svetom duchov. Potešujúca je pomerne zvládnutá technická úroveň, kedy sa vedel pohrať so zábermi hlavne z toho dôvodu, že kamera je implantovaná priamo do oka. Po dejovej stránke však nejde o nič nového. Potešujúci bol druhý príbeh A Ride in the Park, v ktorom spojili svoje sily tvorcovia Eduardo Sánchez (Záhada Blair Witch, Rozkošná Molly) a pomerne neznámy Gregg Hale. Tí prišli s inovatívnym nápadom o cyklistovi, ktorý si svoju jazdu zaznamenáva na GoPro kameru. Počas svojej jazdy sa stane obeťou zombie útoku a priebeh nákazy je dokumentovaný práve zo strany zombie. Celý príbeh pôsobí remeselne zručným dojmom a veľmi vydarené sú aj gore scény. Vrchol filmu prichádza bohužiaľ skôr než mal a to v podobe poviedky Safe Heaven, ktorá by vydala aj za samostatne stojaci film. V ňom spojili svoj režisérsky um indonézsky mäsiar Timo Tjahjanto (Macabre, The ABCs of Death) a Angličan, ktorý objavil akčnú hviezdu Iko Uwaisa, Gareth Evans (Cesta bojovníka, Záťah). Dejovo, ale aj formálne najdokonalejší príbeh pojednáva o mladých dokumentaristoch točiacich film o tajomnej sekte. Neustále dejové zvraty, burcujúce finále a hutná dávka extrémne brutálneho násilia spôsobia, že si tento poviedkový kúsok zapamätáte hlavne kvôli tomuto príbehu. Najviac však oceňujem prácu s kamerami a strihovou skladbou, kedy dvojica tvorcov dokázala naplno využiť kamery rozmiestnené na mnohých miestach. Antológiu ukončuje príbehom o mimozemšťanoch režisér Jason Eisener (Somrák s brokárnou, The ABCs of Death) s názvom Slumber Party Alien Abduction. Jeho príbeh je zaujímavý v tom, že kameramana si v tomto prípade vyskúšal pes, ktorý mal kameru pripevnenú na obojku. Bohužiaľ tento príbeh radím k tomu najslabšiemu v tomto kúsku, čo vyznieva o dosť horšie, keďže je to zavŕšenie celého filmu. Masky na mňa pôsobili príliš amatérsky a umelo. Taktiež je v celom film vidieť príliš málo, keďže sa veľa toho odohráva v absolútnej tme, ktorá je prerušená občasným prebleskom.

poviedka Sfe Heaven
poviedka Safe Heaven

Konečný verdikt:

V/H/S/2 dokazuje, že found footage má stále čo ponúknuť a prekvapivo sa poukazuje na formálnu stránku. Mnohé technické vychytávky iba umocňovali celkový dojem. Minutáž nie je prestrelená a aj keď príbehy kvalitatívne kolísajú, v konečnom dôsledku ide o príjemnú prehliadku hororových postupov vo found footage a taktiež aj rozdielov v ponímaní tohto subžánru u rôznych tvorcov. A keď už kvôli ničomu inému, tak aspoň kvôli poviedke Safe Heaven sa to určite oplatí vidieť.

1. Tape 49 – 2/5
  2. Phase I Clinical Trials – 3/5
  3. A Ride in the Park – 4/5