Recenzia: Osamelý jazdec (2013)

Johnny Depp a Armie Hammer

Gore Verbinski sa po príjemnom, westernovo ladenom, animáku Rango, rozhodol natočiť hraný western. Na pomoc si prizval všetkých, ktorí mu dopomohli stať sa blockbusterovou hviezdou a spoločnými silami sa zmohli na vykrádačku Pirátov Karibiku. Táto recenzia vám vyrozpráva „legendu“ o westerne, ktorý sa oháňa dvoma skvelými akčnými scénami, hláškujúcim Deppom a zhruba hodinkou, hodinkou a pol nudy.

Na motív populárnej dvojice, ktorá svoju púť započala už v roku 1933 rozhlasovou hrou (a následne filmami, seriálmi, komiksami, či románmi) nadväzuje Verbinski moderným šatom a rozprávačským talentom jemu vlastným. John Reid (Armie Hammer) je prokurátor, ktorý sa po dlhej dobe vracia domov, do zapadnutého mestečka, v ktorom sa práve stavia železnica a susedí s komančským územím. Jeho odpor k zbraniam dostane zabrať hneď ako je mestečko na dohľad, v momente, keď sa musí zoči-voči postaviť obávanému vrahovi a zločincovi Butchovi Cavendishovi (William Fichtner). Pri tejto situácii sa zoznamuje s podivným indiánom menom Tonto (Johnny Depp), s ktorým sa jeho osud navždy prepojí.

Johnny Depp a Armie Hammer
Johnny Depp a Armie Hammer

Po úvodnej strhujúcej akčnej scéne, ktorá je prešpikovaná mnohými humornými scénkami prichádza tvrdá rana. Verbinski sa rozhodol nakloniť k pomalému rozprávaniu zo starých spaghetti-westernov. To čo však vychádzalo Leonemu a jemu podobným, Verbinskému absolútne nejde. Zatiaľ čo Leone svoje scény s napätím gradoval, Verbinski z toho robí nekončiacu nudu, ktorú miestami zachraňuje Johnny Depp v úlohe excentrického indiána. Z rozprávačského pohľadu sa dá konštatovať, že medzihra vo filme nefunguje, niektoré vedľajšie dejové linky sú nedovysvetlené, prípadne absolútne zbytočné a ani dejové zvraty nie sú moc prekvapivé.

Počítačové efekty sú príliš okaté, čo miestami uberá zo zážitku, ktorý by mal western priniesť. Záchrana však prichádza v momente, keď si poviete, že nepozeráte western, ale iba obyčajný výplach, ktorý vykráda zo všemožne notoricky známych filmov (okrem spomínaných Pirátov Karibiku, napríklad aj Na vlásku, či Návrat do budúcnosti III). Treba ale uznať, že keď príde k veľkolepej akčnej scéne, je sa skutočne na čo pozerať a aj sa na čom baviť (a to aj napriek tomu, že fyzika dostáva na frak). Technicky je to pomerne zvládnuté, choreografia je viac ako skvelá a hudba Hansa Zimmera funguje ako čarovný prútik.

"Ty si hral v Na vlásku? Ja v Pirátoch Karibiku!"
„Ty si hral v Na vlásku? Ja v Pirátoch Karibiku!“

Konečný verdikt:

Osamelý jazdec je klasický letný blockbuster, nad ktorým sa netreba bohvieako zamýšľať. Akčné a vtipné sekvencie si užijete a to aj napriek tomu, že nejde o nič prevratného, ale iba o overené postupy, ktoré skrátka zabodujú. Jediným problém celého filmu je snáď len prepálená stopáž, na čo dopláca obsahová stránka tohto kúsku. Mnohokrát sa zmieta v nudnom klišé, bez výraznejšej invencie a problémom je aj to, že k vyvrcholeniu celého filmu prichádza zhruba 20 minút pred záverečnými titulkami. Ale na druhej strane keby nebolo tých ďalších 20 minút, tak si nevychutnáme vtipné kúsky Jacka Sparrowa, teda pardon Tonta, počas akčnej cesty vlakom.

• The Lone Ranger / Osamělý jezdec
  • Westernová komédia
  • stopáž: 151 min.