Recenze: Wolverine (2013)

Najpopulárnejší člen X-menov dostal svoju druhú sólovku, a tak sa po jeho Origine presúvame zpred trilógie na udalosti po nej. Wolverine musí vyriešiť krízu identity, utekať pred yakuzou, bojovať proti ninjom a postaviť sa mutantke Viper. To všetko v prostredí nádherného Japonska, bohužiaľ ale s menším prídelom akcie a väčším množstvom zbytočného hĺbania, zbytočným 3D a bez prístupnosti, ktorá by z toho možno spravila o triedu lepší film.

Wolverine sa po bezprostredne obrovskej hrozbe zo strany Magneta, ktorú sa im podarilo zahnať na úkor toho, že Logan musel zabiť jeho milovanú Jean Greyovú, straní okolitého sveta a zaprisahal sa, že už nikto nezomrie jeho rukou. Už ďalej nechce mať nič spoločné s ´Wolverinom´, no jeho služby si vyžiada ešte naposledy umierajúci priekopník v technologickom odvetí Yashida, ktorému Logan zachránil život počas bombardovaní Nagasaki. Za to, že mu predĺžil život o dobrých 70 rokov, ponúkne mu možnosť zbaviť sa prekliatia, ktorú predstavuje Loganova nesmrteľnosť. Ten však odmietne, no príchod do japonska mu aj tak privodí problémy keď sa dostane do rodinných sporov bohatej rodiny, na scénu príde yakuza a pokúsi sa uniesť Yashidovu obľúbenú vnučku Mariko. Pravý problém ale tvorí nebezpečná Viper, ktorá otrávi Logana a ten začne strácať schopnosti.

Wolverine (2013)
Wolverine (2013)

Film pracuje s premisami toho, že či Logan dokáže naďalej žiť s vinou, ktorú v sebe nosí po usmrtení Jean, hľadanie svojho miesta na svete, keďže práve on je dokonalý stroj na zabíjanie, ktorý nechce zabíjať a potýkanie sa so smrteľnosťou. Tá je strojcom problémov, nakoľko sa rozhodol, že ochráni Yashidovu vnučku po jeho smrti. Loganova duševná pitva však nie je taká, ako sľubovali ukážky a marketing, teda osudová a drsná. Film sa potýka s problémami, ktoré mu podkopávajú nohy.

Tým úhlavným nepriateľom je fakt, že sa film snažil byť niečo viac než dokáže, a to dráma uprostred akcie. Samozrejme, nápad postaviť nesmrteľného Wolverina do stredu veľkej rodinnej vojny a odobrať mu schopnosti, je zaujímavá. Problémom je samotné spracovanie a záverečná pointa tejto odysei. Emocionálna rovina vás zaujme len v niektorých miestach a zvyšok nepríjemne odsype. Ďalším problémom je, že je zdanlivo v popredí pred akciou, ktorej je zúfalo málo a často ani nestojí za veľa. Menovite by som pochválil vlakovú scénu a boj Logan vs. Shingen, ktorý je tým vyvrcholením Loganovej duševnej pitvy. Potom nasleduje len neprekvapiví koniec s zle zostrihanou a nezaujímavou akciou. Čiže keď príde na akciu, režisér James Magold ju zvláda len polopatisticky a len výnimočne štýlovo, dramatickej rovine nepomohli ani jeho skúsenosti z oscarového Walk the Line.

Po stránke scenáru to občas tiež zabolí. Samozrejme, nieje to ani zďaleka tak zlé, ako príšerný Origin z roku 2009, stále je to ako olizovať citrón. Niektoré veci nedávajú zmysel, Loganove konanie v jednej scéne je doslova zarážajúce (odchytenie na konci) a celkovo je zasadenie Loganovej japonskej komiksovej éry do prítomnosti samoúčelná, samozrejme pre fungovanie v sérii pochopiteľná. Má to svetlé stránky, napríklad Logan čoby zviera v krajine tradícii, ale väčšinou je to mimo, a to hlavne na konci. Viper je čoby hlavný záporák č. 1 úbohá a chýba významnejší nemesis, ktorý má akože nahradiť Loganova strata schopností. Celková zostupná tendencia filmu je cítiť podla toho, že si na začiatku poviete, že sa vám v Nagasaki, v Kanadských horách a ešte v príchode do japonska vrátil starý dobrý Wolverine, jeho hendikep v priebehu filmu je pochopiteľný, ale neschopnosť na konci zaráža.

Hugh Jackman
Hugh Jackman

Wolverine by sa dal nazvať výplňovým filmom medzi First Class a Days of Future Past, ktorý bol vypustený do sveta Foxom čoby film, ktorý si zaslúžil určite lepšiu starostlivosť než dostal. Mohla z toho byť dobrá akčná dráma, zastavilo sa to na pól cesty a je z toho mdlý akčný film s nudnou záverečnou bitkou a opäť bez toho vysneného R-kového ratingu, kde by sme pekne videli striekať krv a Loganovu operáciu v plnej paráde. Herci sú samostatná kapitola a je tu na výber z každého druhu, od zlých cez nesympatických a dobrých až po klasicky skvelého Hugha Jackmana.

Záver:

Wolverine dostal svoju druhú sólovku a tá našťastie dopadla lepšie než jeho Origin. Ale stále je to zmarená šanca, ktorá zlyháva na scenáristických nedostatkoch, zmätenej réžii, dramatická rovina nefunguje a má blbú pointu („Som Wolverine“) a akcie je málo a keď je, tak nestojí za moc. Tešili sme sa na hlbší film, zistili sme, že problémy prijatia mutantov do spoločnosti vo všetkých štyroch X-men filmoch sú perfektne spracované, keď sa dostane na scénu jednotlivec a príde na osobný emočný hurhaj, je to zlé. Samozrejme, že baví ako len akčný letný flák môže, nezbavíte sa však pocitu, že film je skutočne len na vyplnenie času medzi dvoma novými X-menmi, a to hlavne pre to, že je potitulková scéna suverénne najlepšia vec na celom filme.

• Wolverine
  • Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Fantasy
  • Stopáž: 126 minut