Recenze: Europa Report (2013)

Sharlto Copley

Žánr found footage filmů se dostal do diváckého zájmu v roce 1999, při premiéře Záhady Blair Witch. Nízkorozpočtová hororová videopáska vydělala přes 140 milionů dolarů, což je při rozpočtu 60 tisíc jev ve filmovém světě často nevídaný. Proto bylo dost překvapivé, že nával filmů o ztracených, znovu nalezených videozáznamech nezačal ihned po premiéře, ale až kolem roku 2007, kdy se do zběsilého závodu o snadno vydělané peníze pustilo plno tvůrců, kteří se chtěli stát ze dne na den hvězdou první velikosti a prolomit tak ledy stojatých vod hollywoodské továrny na sny.

Poté se odnikud vynořil projekt Paranormal Activity a všichni tvrdě pracující filmaři z mamutích studií opět zbledli závistí. 107 milionů čistého zisku přesvědčilo i ostatní a tak jsme se v letech minulých mohli setkat s přívalem found footage filmů. Některé zopakovaly úspěchy svých starších bratříčků (Monstrum, Kronika), ale většina z nich byla díky zoufalé neoriginálnosti a zapadlosti v záplavě atraktivnějších titulů navěky zapomenuta.

Sharlto Copley
Sharlto Copley

Svěží vítr do poněkud zatuchlého žánru, který se zaměřoval na klasické hororovky, přináší Europa Report. Cesta posádky šestice astronautů na jupiterův měsíc Europa za objevením prvního života mimo naší domovskou planetu, jako jeden z mála filmů představuje opravdu realistickou předpověď lidské expanze do Sluneční soustavy. Měsíc Europa je pokryt tlustou vrstvou ledu, pod kterou by mohl být oceán kapalné vody, obohacený o organické sloučeniny, stavební kameny života, unikající díky termálních procesů uvnitř kosmického tělesa. To je vlastně celý příběh v kostce. Na začátku filmu se seznámíme pomocí televizních reportáží a tiskových konferencí s cíli celého projektu a poté přijdou na řadu videodata odvysílaná z přes 520 milionů kilometrů vzdáleného měsíce, pár týdnů poté, co se spojení mezi lodí a domovskou planetou zničehonic přeruší.

Ekvadorský režisér Sebastián Cordero se tímto filmem poprvé dostává se svojí produkcí do země neomezených možností, Spojených států amerických, takže si mohl dovolit mnohem zajímavější herecké obsazení než v jeho předešlých filmech. Přestože všichni herci hrají uvěřitelně, nad všechny vyčnívá Sharlto Copley, hvězda Districtu 9. Jeho sympatický výkon palubního vtipálka se vám sice asi na moc dlouhou dobu do paměti nevryje, ale oproti nemastnému neslanému zbytku posádky se jedná o jedinou patřičně charismatickou postavu.

Cesta na Europu
Cesta na Europu

Zbytek týmu splývá do jednoho homogenního chuchvalce, ze kterého si budete těžko vybírat nějakého oblíbence. Šedivý (a to nejen barvou vlasů) inženýr Michael Nyqvist, generický kapitán Daniel Wu, ctižádostivá, ale nevýrazná pilotka Anamaria Marinca, roztomilá bioložka Karolina Wydra a technik Christian Camargo, kterého celý film takřka nezaregistrujete. Herce za to samozřejmě vinit nemůžeme. Koho ale můžeme obvinit z používání charakterových stereotypů a klišé všeho druhu je scénárista Philip Gellat. Je proto, až s podivem jakou atmosféru dokázal na tak chabé látce Cordero vybudovat.

Vesmír je místo tiché, nepoznané a plné záhad za hranicemi lidské představivosti. Tenhle jedinečný pocit mrazivosti se rozprostírá skrz celý snímek a můžeme za to vděčit dvěma věcem. Za prvé, samotnému žánru found footage, kde je jakákoliv přidaná hudba naprosto nevhodná. A za druhé, výborně umístěným kamerám a střihu, který dokresluje tu pravou atmosféru syrové reality, se kterou se ostatní žánroví bratříčkové někdy beznadějně perou.

Pokud jste stejně jako já  fanoušky vesmíru a všeho s ním souvisejícího, výběrem tohohle zapadlého kousku určitě chybu neuděláte. Díky svojí atmosféře a netradičnímu tématu vás na těch devadesát minut hezky zabaví. Sci-fi pozitivní si v něm najdou i nějaké ty easter eggy a úžasné záběry na skvěle provedenou loď a vzdálený měsíc nadchnou kohokoli.

• Europa Report
  • Sci-Fi / Thriller / Found Footage
  • USA