Recenzia: Parker (2013)

V roku 1962 predstavil literárnemu svetu Donald E. Westlake, pod pseudonymom Richard Stark, postavu profesionálneho zlodeja Parkera. Jeho dôslednosť a tvrdé metódy si podmanili čitateľov takmer v celej Amerike a doposiaľ vyšlo s touto postavou 24 románov. Samozrejme čo je knižne úspešné treba hneď sfilmovať, a ani v tomto prípade to nebolo inak. Z mnohých adaptácií Parkerových dobrodružstiev sú najznámejšie azda kúsky ako Bez okolkov, či Odplata. K týmto filmom pridáva režisér Taylor Hackford (Diablov advokát, Hniezdo neresti) ďalší počin o tomto zlodejovi, tentoraz v hlavnej úlohe s Jasonom Stathamom (Expendables 2, Safe).

Parkerov potencionálny svokor a dobrý priateľ (Nick Nolte) mu dohodí pomerne ľahký kšeftík, na ktorom si môže slušne privyrobiť. Jedinou podmienkou je, že musí spolupracovať s inou partou. Keď príde k fáze rozdeľovania lupu, rozhodnú sa Parkeroví komplici zabiť ho a lup si nechať pre seba. Akoby zázrakom prežije svoju smrť a jediné, čo ho poháňa je myšlienka na pomstu. Parker sa rozhodne udrieť pri ich ďalšej lúpeži.

Jason Statham jako Parker
Jason Statham jako Parker

Aj napriek prílišnej obsahovej spojitosti s Odplatou a účinkovaniu Jasona Stathama nie je tento film tak akčným akoby sa na prvý pohľad mohol zdať, čo je v tomto prípade dosť prekvapujúce. Film sa nesie skôr v konverzačnom duchu s kriminálnou atmosférou. Parker nie je typická stathamovská postava, ktorá bez rozmyslu dakam príde a všetkých zmláti. Nad svojimi činmi premýšľa dopredu a keď ho niečo/niekto prekvapí vie aj poriadne krvácať a krívať.

Takmer dve hodiny sú však na takúto jednoduchú zápletku plnej kecov a takého akoby ničnerobenia priveľa. Časom sa začínate nudiť a nepomáhajú ani niektoré Hackfordove vizuálne vychytávky, kde sa pohral s nápismi ohľadom miesta a času. Koniec je na druhej strane príliš rýchly a niektoré veci sú ako keby nedopovedané. Taktiež pomaly ale isto začne liezť na nervy ukecaná a uplakaná postava Jennifer Lopez, ktorá už má viditeľnú štyridsiatku za sebou.

Statham a Jennifer Lopez
Statham a Jennifer Lopez

Konečný verdikt:

Parker nie je typickou stathamovkou, ale skôr pomaly plynúcou kriminálkou s nejakou tou akciou, či vtipnou hláškou. Aj napriek tomu, že Jason Statham opätovne hrá neporaziteľného jedinca v spoločnosti, film sa nesie v tempe Hackfordovho rozprávačského štýlu. Tento počin nie je ničím svetoborným, ničím neprekvapí, výrazne nepoteší, minutáž možno unudí, no každopádne neurazí a diváci so slabosťou pre klišé kriminálky to dopozerajú bez výraznejších problémov.

• Parker
  • Krimi thriller
  • stopáž: 118 min.