Recenzia: The Lords of Salem (2012)

V umeleckých kruhoch je povolené povedať o niekom, že má chorú myseľ a na režiséra Roba Zombieha to platí dvojnásobne. Jeho filmy nie sú pre každého hlavne kvôli špinavému retro štýlu, ktorý dáva svojim kúskom a taktiež prehnanej krvavosti. Keď ohlásil natáčanie svojho ďalšieho kúsku, hororoví fanúšikovia sa okamžite potešili. Bohužiaľ toto nadšenie sa po projekcii rozplynie v prach.

Príbeh sa sústreďuje na rozhlasovú moderátorku Heidi Laroc, ktorá so svojimi dvoma ďalšími kolegami trhá rekordy v počúvanosti na lokálnej úrovni v mestečku Salem. Po jednom vysielaní ju na recepcii čaká drevená krabica v nej vinylová platňa od skupiny Lords. Po jej vypočutí sa u Heidi začnú opakovať znepokojivé sny a podivné halucinácie. Keď si miestny historik vypočuje túto podivnú pieseň, začnú sa mu vynárať spojitosti medzi nahratou hudbou a prastarým sabatom čarodejníc.

The Lords of Salem
The Lords of Salem

Rob Zombie sa tentoraz nevydal na cestu krvavej špiny a zhnusenia diváka, ale na cestu hustej atmosféry podfarbenú pekným vizuálnym šatom. V tomto prípade sa ukázalo, že mu to nejde. Lakačky sú spravené veľmi amatérsky a celková hororová atmosféra vôbec nevyznieva. Psychologický rozpad hlavnej predstaviteľky, ktorá nevie či sú hrozivé výjavy skutočnosťou, alebo len hrozivé nočné mory, nie je dobre zobrazený a s touto témou si omnoho viac poradil Roman Polanski vo filme Rosemary´s Baby. Ani hlavná herečka, Zombieho žena Sheri Moon Zombie, sa moc nehodila do tejto úlohy, nielen kvôli svojmu veku, ale aj kvôli mimickému a gestikulačnému fondu, ktorý má príliš skromný.

Jediné vec, čo sa Zombiemu naozaj podarila a oceňujem ju, je celková vizuálna stránka filmu, ktorá hraničila až s artovým počinom. Sureálne výjavy boli znepokojivé a zanechali aký taký dojem. Záverečná scéna zase pripomína videoklipové riešenie scény koncom 90-tych rokov minulého storočia. Taktiež soundtrack a hudba stoja za povšimnutie. Ústredná melódia ozývajúca sa z vinylu mala naozaj niečo do seba a len tak skoro sa na ňu nezabúda.

Sheri Moon Zombie
Sheri Moon Zombie

Konečný verdikt:

The Lord of Salem je veľmi osobitý Zombieho film, nad ktorým mal voľnú ruku a producentský systém nemal naňho dosah. Preto naozaj nechápem ako sa mohlo stať, že typický Zombieho rukopis sa vytratil a nahradila ho akási osobná artová spoveď bez príbehu. Výtvarné riešenie scény je jediné čo zachraňuje tento film, ktorý v podstate nemá žiadnu myšlienku, žiaden dej, žiadne posolstvo a nezanecháva žiaden trvalejší dojem. Emocionálny dopad, ktorý by mohol nenechať diváka chladným sa nevyskytuje, za čo s najväčšou pravdepodobnosťou môže absencia krvavého násilia, ktoré sa tak-nejak musí vyskytovať v Zombieho filmoch. V konečnom dôsledku je tento počin dlho očakávaným kúskom, ktorý sklamáva a takmer nenapĺňa žiadne hororové atribúty.

• The Lords of Salem
  • Hororový thriller
  • stopáž: 101 min.