Komu fandím v bitvě o Oscary

Přečtěte si

Autor

Jana Trnkováhttp://www.csfd.cz/uzivatel/63173-ernia/
Snažím se udržovat krok se současnou filmovou tvorbou. Ročně se účastním několika filmových festivalů, přičemž si nejvíc lebedím v indie rovině. Upřednostňuji subjektivní přístup k filmům a reflektuji film i v kontextu dění.

Už jen pár hodin zbývá do rozdání nejznámějších ročních filmových cen Oscarů. Celebrity už určitě dávno přestaly jíst, aby se vešly do svých vybraných rób, reportéři si do hlavy snaží nacpat kdo přijde s kým a poslední bulvární novinky, na které se chtějí optat na červeném koberci. Módní návrháři už si mohou připíjet na tu obrovskou reklamu, které se v neděli dočkají a kadeřnice shánějí poslední nádrže s lakem na vlasy, aby ho měly dost. Když sleduji poslední videa, která se nahrávají v LA, mám pomalu pocit, jako by se v neděli konala akorát obrovská módní přehlídka a ne rozdávání údajně nejprestižnějších filmových cen. Ale jelikož já ani nevím jak ve skutečnosti vypadá Oscar de la Renta a všechny moje módní znalosti vycházejí z filmu Ďábel nosí Pradu, jdu se přeci jen raději věnovat nominovaným filmům a rozhodnout se, komu budu v noci z neděle na pondělí držet palce. Pojďme to vzít pěkně kategorii po kategorii.

Nejlepší film

9 nominovaných filmů je zajímavé číslo, ale několik z nich škrtám okamžitě a Divoká stvoření jižních krajin jsou jako první. Láska si to vynahradí v kategorii Nejlepší Cizojazyčný film a Pí a jeho život je pro mě jen jeden z mnoha úletů akademie. Lincoln by vůbec nepřipadal v úvahu, protože jediné, co na tom filmu ušlo, byli herci, ale ani oni tři hodiny žvatlání o nějakém zákoně neutáhnou. Nejhorší na tom je, že tenhle film má poměrně velké šance, což mě přivádí k myšlence, jak bychom my, Češi, prožívali, kdyby se udělal film třeba o Masarykovi. Taky bychom naprosto zavřeli oči nad tím, jaký ten film je (v tomhle případě naprosto nudný), a vynášeli ho do nebes, protože jsme přece tak hrdý národ? Další politicky zajímavým filmem je 30 minut po půlnoci. Musím přiznat, že tenhle film mě dost překvapil. K. Bigelow nemusím od té doby co přišla s Hurt Lockerem (doteď nechápu to tehdejší nadšení), ale od něj udělala velký krok dopředu. Film to rozhodně není špatný, ale pořád ne dost dobrý, abych o něm uvažovala jako o nejlepším filmu loňského roku. Jo, to Nespoutaný Django je jiný kafe. Ale upřímně: ten nevyhraje, ani kdyby se všichni fanoušci filmu postavili na hlavu, tak nevim, jestli má vůbec cenu doufat. O Bídnících radši ani nikdo nemluví a pak tam tedy máme poslední dva kousky: Terapie láskou a Argo. Argo bodoval na BAFTA a Terapie láskou zase uspěla na Globech – tady by snad i nějaká ta naděje pro mě byla. A mé osobní sympatie rozhodně patří Terapii.

Silver Linings Playbook

Nejlepší herec v hlavní roli

Bradley Cooper byl v Terapii láskou super, z Joaquina Phoenixe (Mistr) mi doteď tuhne úsměv na rtech, Denzel Washington byl sice dobrý (ale musím podotknout, že v oblečení mu to sedí rozhodně víc než bez něj), 24601 aka Hugh Jackman (aka Jean Valjean) se snažil, ale je mu to houby platný, když ve stejný kategorii je Daniel Day-Lewis (Lincoln) a dost dobře by tam mohl být i sám. Ostatní jsou tam beztak jen do počtu, tady se ani není o čem bavit. To můžu fandit Channingu Tatumovi za Bez Kalhot a vyjde to úplně nastejno, jako kdybych fandila komukoli jinému z téhle kategorie, kdo se nejmenuje Daniel Day-Lewis. Ale budiž.

Nejlepší herečka v hlavní roli

Asi jediná herecká kategorie, kde není jasný favorit. Já tu mám hned tři dámy, které by mohly vyhrát a budu ráda – Jennifer Lawrence (Terapie Láskou), Jessica Chastain (30 minut po půlnoci) a Emmanuelle Riva (Láska). Tuším, že podobně to vidí i Akademie, která se ale vzhledem ke Globům spíše přiklání k Lawrence a Chastain. A to se pak začne počítat: jsou obě mladé, každá už má po jedné nominaci, obě mají nastartovanou kariéru o jejíž konec se ani jedna bát nemusí. Jess má navíc nad Jen možnou výhodu vzhledem k tématu filmu, ve kterém hrála. Jennifer ale zase potřebuje dokázat, že není jen hvězdičkou Hunger Games atd atd. Před BAFTA se o Emmanuelle ani moc nemluvilo, ale teď se do duelu Lawrence x Chastain vneslo trochu pochyb a díky za to!! God bless the Brits. Všechny tři zmíněné jsou ve svých filmech výborné, ale přiznám se, že po zhlédnutí Lásky na festivalu ve Varech jsem byla na pochybách, zda je Riva opravdu tak dobrá herečka, nebo opravdu byla nemocná a film mapoval progres její nemoci. Takže být po mém, Oscar putuje k Emmanuelle.

Emmanuelle Riva

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Jasnou volbou by byl Christopher Waltz (Nespoutaný Django), kdybych ale to samé od něj neviděla před chvílí v Hanebných panchartech. Na druhou stranu, komu jinýmu to dát. Jo, vlastně – Philip Seymour Hoffman (Mistr).  Ten měl vyhrát už za Pochyby, kde byl podobně slizký, úlisný a jinými slovy geniální. Ale holt ne tak výrazný jako výmluvný doktor Schultz. Každopádně jeho výhra by byla milým překvapením, navzdory tomu, že Waltz to má skoro jistý..

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Tohle je taky kategorie o ničem. Nominované jsou: Anne Hathaway a další 4 jména, která si ani nemusíte pamatovat, protože ani jedno po „And the Oscar goes to“ nezazní. Nejhorší ale na tom je, že v téhle kategorii ani není nikdo jiný, komu bych chtěla fandit. Mně tam strašně chybí Judi Dench za Skyfall. I dream a (naive) dream…

Nejlepší režie

Tahle kategorie mi hýbe žlučí už od samotného vyhlášení nominací. Nolan (Temný rytíř povstal) a Tarantino (Nespoutaný Django) jsou asi sprostá slova, nehledě na mého osobního favorita Mendese (Skyfall) a teď pozor – nikdy jsem nečekala, že bych následující slova mohla publikovat, ale – kde jako je K. Bigelow?? Fakt jsem jí doteď neměla ráda a Hurt Locker mě stále nenechává klidnou, ale 30 minut po půlnoci byla výborná práce. A zmiňovat Bena Afflecka se mi už ani nechce. Tady mě napadá slovní spojení hodně používané minulý měsíc – „pojďme zvolit to nejmenší zlo“. A to v tomhle případě asi je David O. Russell za Terapii láskou. A znovu opakuji – prosím, hlavně ne toho Lincolna!

Nejlepší scénář

Když se člověk prokousává nominacemi napadne ho, že se loni natočilo asi jen 8 dobrých filmů. Nebo možná se určilo 8 filmů a těm se rozdaly všechny nominace. Aspoň ve scénáři jsem doufala, že se objeví nějaký nový titul, z mých oblíbených za minulý rok například Lov Lososů v Jemenu, Země bez zákona, Druhá šance, Báječný hotel Marigold nebo Atlas Mraků. Ale kdeže! Stále se držíme našich starých známých. Jo, dobře, je tam Moonrise Kingdom – to si asi hodili losem, aby doplnili počet…

V adaptovaném scénáři se tedy přikláním opět k Terapii láskou, popřípadě Argu. Ale v originálním scénáři mám jasného favorita: Django, Django, Django! Protože jestli v něčem je Tarantino lepší než celý Hollywood, tak jsou to jeho dialogy a basta. Kdo pro něj z akademiků nehlasoval, tak na ty filmy musel koukat v „mute“ režimu.

Nespoutaný Django

Nejlepší animovaný film

Piráti! byli nuda navzdory netradiční modelínové animaci a nejabsurdnějšímu vyobrazení královny Viktorie, Frankenweenie mě taky nezaujal nýbrž spíš uspal, ParaNorman to taky moc nerozjel a tak tu máme klasický Pixar x Disney duel – Rebelka vs. Raubíř Ralph. A oba jsou super, takže aspoň s něčím budu spokojená. Ale přece jen o maličko víc fandím Ralphovi. Ale fakt jen o maličko.

Nejlepší hudba

Tady koukám na nominace a přemýšlím, jestli nezajít k ušnímu. Jediný soundtrack, který mě z nominovaných nadchl nebo si ho přinejmenším aspoň pamatuji je Anna Karenina. V Lincolnovi něco hrálo, ale nic zajímavého, z Pí a jeho život si nic nevybavím a Argo na tom taky není moc slavně. Zato Skyfall je tradiční Newman s James Bond theme, kterou akademie asi slyšela poprvé a tak proto nejspíš ta nominace… Takže fandí se Karenině a oplakává se Až vyjde měsíc, Rebelka a ani na takového Promethea nebo Atlas Mraků se nezapomíná..

Nejlepší kamera – Skyfall nebo Anna Karenina

Kostýmy – jednoznačně Anna Karenina

Střih – Terapie Láskou

Cizojazyčný film – ne, že bych viděla všechny, ale Láska byla prostě pecka, tak jsem ráda, že vyhraje.

Nejlepší písnička – This is the end, hold your breath and count to ten, feel the earth move and then…. jak jinak, než Skyfall!

A to bude už asi všechno, protože co budu komu nalhávat že rozumím kategoriím jako je mix zvuku, nebo že jsem viděla dokumentární a krátkometrážní filmy… Ale poslední kategorie, která mě ještě zajímá a dozajista namíchne jsou Vizuální efekty. Ty jestli sebere Pí a jeho život, tak to už bude na panáka, po němž bude následovat „Ukradli nám ho, oni nám ho ukradli!! našeho milááššška!!“

Když jsem si to takhle všechno sepsala, tak to vypadá, že mě letošní ročník moc nenadchne. Ale já se dovedu radovat i z maličkostí – třeba z chystaného vystoupení Adele, Barbry Streisand, Shirley Bassey, a pak jsem zvědavá na slibované pocty filmům, které milujeme. A taky se pravděpodobně můžeme těšit na lepší moderování než loni (a to zkrátka proto, že nic zoufalejšího než Hathaway & Franco snad na podium už nepustit nemůžou).  No a pak taky možná uvidíme pár pěkných šatů…

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také