Recenze: The Perks of Being a Wallflower (2012)

„The Perks of being a Wallflower“ zatím nemá český název. Vlastně i slovník vám Wallfloer přeloží jen jako fialku. Wallflower ale má i slangový význam pro to neoblíbené děcko, které se vždycky drží stranou a moc toho nenamluví. Přesně takovým klukem je Charlie (Logan Lerman), hlavní hrdina tohoto filmu. Charlie zrovna nastupuje na střední a zcela sám, protože jeho nejlepší kamarád Michael minulý rok spáchal sebevraždu. Charlie se snaží zůstat nad vodou, k čemuž mu pomáhá psaní anonymních dopisů, ve kterých líčí svoje pocity. Ale hlavně během prvních týdnů na střední pozná Sam (Emma watson) a jejího nevlastního bratra Patricka (Ezra Miller).

A v tu chvíli, přísahám, jsme nekoneční.

Ústřední trio – Lerman, Watson, Miller – bylo výbornou volbou, nicméně Ezra Miller je jednoznačně ve své roli nejlepší. Před rokem jsme ho mohli vidět coby téměř ďábelské kvítko ve filmu Musíme si promluvit o Kevinovi, kde naháněl husí kůži i těm otrnulejším z nás. Zde zase září v roli Patricka, naoko lehkomyslného mladíka, showmana, který si s ničím neláme hlavu. Ne ale vše je tak, jak se zdá a nakonec je jeho postava dost dobře možná i tou nejzajímavější z celého filmu. Zato hlavní hrdina, Charlie, který se utápí v depresích a poté v polonešťastné lásce k Sam, se ve stínu Patricka i napříč jeho nemalým strastem, stává ne tolik zajímavým článkem, který slouží jen k tomu, aby nás přivedl a seznámil s Patrickem a Sam. Emma Watson se rolí Sam naprosto konečně loučí s rolí Hermiony z Harry Pottera. I s krátkými vlasy a v obrovském pleteném svetru (ne zrovna lichotivém) je její Sam kouzelná, a nikdo se Charliemu nemůže divit, že se do ní zamiluje.

The Perks of Being a Wallflower

The Perks of being a Wallflower má téměř všechno, co by dobrý film měl mít. Některé flashbacky sice drhnou a můžou působit trošku vynuceně, nicméně svůj účel – lépe poznat Charlieho a jeho problémy – splňují. Stephen Chbotsky je nejen režisérem filmu, ale i autorem knižní předlohy, která se stala bestsellerem. Na jednu stranu je dobře, že autor knihy spolupracuje i na filmovém zpracování, a tak zabrání (nebo omezí) velkým změnám ve scénáři a do filmu dostane to, co sám jako autor považuje za důležité. Na druhou stranu spisovatel je spisovatel a režisér je režisér a ne vždycky jeden člověk dělá dobře obě práce. Stephen je na dobré cestě, ale ještě má co vychytávat. Jednotlivé scény jsou výborné, občas to ale zaskřípe v přechodech mezi nimi a ruší to linii vyprávění, která místy působí dost skákavě.

The Perks of Being a Wallflower

OMG, oni hrajou dobrou hudbu!

Co si ale rozhodně z tohoto filmu odnesete jsou hlášky. Vtipné i zajímavé postřehy, moudra a pravdy plné významu.  Věty, které si teenageři budou citovat roky. Další peckou je velmi vydařený soundtrack. Ústřední skupina se pokládá se hudební fajnšmekry, pravidelně performují lip sync na Rocky Horror Picture Show, jak je i nyní ještě někde zvykem, a zamilovaní mladíci nahrávají slečnám MC kazety plné zamilovaných písniček. A podle toho i soundtrack vypadá – jedna pecka za druhou. Nejvíce Vám v hlavě asi utkví Come on Eileen od Dexys Midnight Runners a Heroes od Davida Bowieho (paradoxem je, že zrovna jeho naši „fajnšmekři“ ve filmu nepoznají).

The Perks of Being a Wallflower

Závěr: Neuvést tenhle film i v našich kinech = hřích. Film má přesně to, co v kinech kolikrát tolik chybí – nahlédnutí do světa plného emocí, smutku, naděje i lásky. Pokud se tenhle film stane kultem mladé generace a všech „wallflowers“, nebude se čemu divit. A bacha na toho Millera, z něj i něco vyroste!

• The Perks of Being a Wallflower
  • Komedie / Drama / Romantický
  • USA