Recenze: Návrat Temného rytíře – Část 2. (2013)

Návrat temného rytíře je komiks, ve kterém Frank Miller ukázal svůj pohled na Batmana. Tím, že si troufl ukázat slavného hrdinu v jiném světle, mu vyneslo obrovskou slávu a dodnes se tohle dílo bere jako jedno z nejlepších. Tenhle komiksový skvost byl naštěstí rozdělen do dvou animáků, aby se nevynechalo ani písmenko z textové podoby. Na podzim minulého roku jsem napsal, že v případě První části se jedná o nejlepší DC animák, který vznikl. Po zhlédnutí druhé části jsem se dostal do fáze přehodnocování.

Samozřejmě ne zcela od základů, protože jsem si byl jistý, že z komiksové předlohy ještě nebylo využito to nejlepší. Druhá část je akčnější a brutálnější, ale zároveň s tím se stále víc dostává pod kůži samotného Batmana. I tady se předloha vyždímala, jak jen to šlo a i na podruhé je to zatraceně vidět.

Příběh samo sebou navazuje na konec první části. Boss gangu mutantů byl svržen. Většina se přidala k Temnému rytíři a zbytek se rozmělnil na malé skupinky, které nadále dělají v Gothamu binec. Obyvatelstvo města je s názorem na Batmana stále rozdělena na dva tábory, jenže misky vah se začínají naklánět na negativnější stranu. Joker je propuštěn z Arkhamu jako vyléčený a Jim Gordon předává své dlouholeté velení nové komisařce, která je odhodlaná zastavit Batmana jednou pro vždy a je ochotna použít jakékoli prostředky, které budou třeba. Ochránce Gothamu se stává veřejným nepřítelem číslo jedna.

Jak první, tak druhá část filmu jsou skvělé kousky, které by jako tří hodinový celek fungoval bezchybně, ale rozdělení má svůj pádný důvod. To dalo vyniknout tomu, jak moc jsou oba filmy diametrální. První film je vnořen do nitra Bruce Wayna. O jeho snaze žít normální život jako každý jiný. O tom, jak moc se stal jeho život závislý na Batmanovi. O tom, jak jeho vůle dělat pořádek v Gothamu za každou cenu hraničí s nepříčetností, zatímco druhá část se snaží rozebrat samotného Batmana tím, že pokládá otázky. Představuje Batman zákon, nebo by se ho společnost měla bát a brát ho jako hrozbu? Je Batman pořád ještě hrdina, nebo překročil hranici mezi hrdinou a zločincem? Asi nejlépe je tohle všechno vidět na konfrontaci Batmana a Jokera, nebo v dialogu, kdy padne věta „We Are Criminals, We Always Have Been“. Pomyslný nůž se pak zarývá hlouběji do Batmanovi osobnosti a jeho následné jednání utváří váš názor na Temného Rytíře a znova vás nutí se ptát, jestli ten netopýří veterán není taky tak trochu blázen ve špatné době a pokud ne, je to ještě ten oblíbený hrdina, kterého jsem měl tak rád?

Největší rival Batmana byl vždycky Joker. Tady šílenému klaunovi propůjčil hlas Michael Emerson (Seriál LOST), který dabing Jokera zvládl skvěle. Ať už to je klidný hlas, po kterém jde mráz po zádech nebo hromadné zabíjení za doprovodu šíleného smíchu. Už po jeho prvním zjevení dostává film ještě temnější notu. Souboj mezi Batmanem a Jokerem  je první vrchol filmu. Oproti první části se daleko více dostalo na akci, která vypadá ještě stylověji než minule a za druhé je o dost brutálnější. Množství prolité krve u Jokerovi pasáže je na animák hodně překvapivý, navíc z osudovosti finálního souboje by se mohlo přiučit nemálo hraných filmů. Soundrack, který je vyhnaný ještě výše než minule tomu přidává ještě větší rozměr. Jen škoda přehnanému uhýbaní kulkám. V jednu chvíli se tak z Batmana stává Neo.

Film víceméně dokázal vstřebat všechny emoce legendárního komiksu. Snaží se ukázat temného rytíře ze všech možných úhlů pohledu a pro neznalce zprostředkovat co nejvíce informací slavné předlohy. Není zde obsaženo úplně vše, ale to nejvýraznější je převedeno s hodně velkou pečlivostí.

Navíc se tady dá vypozorovat velká podobnost s třetím Batmanem od Nolana. Jinými slovy, Nolan použil slavný komiks jako svojí studánku inspirace pro svoje finální dílo.

Závěr

Precizní, temná a emotivní podívaná, která sice nedosáhla úplných kvalit předlohy, ale vymáčkla z ní co nejvíc. Tohle je vrchol komiksové adaptace.