Recenze: Hitchcock (2012)

Alfred Hitchcock sa nezmazateľne zapísal do histórie kinematografie ako majster hororu. Obrí podiel na tom malo najmä Psycho, ktoré sa dá nazvať ako revolučné aj dnes. Verím tomu, že o kvalitách Psycha sa presvedčila väčšina z vás a aj keby nie, scény a hudba z neho sú notoricky známe. Sacha Gervasi nám prináša film o tom, ako toto majstrovské dielo vlastne prišlo k životu a na pomoc si berie také mená ako Anthony Hopkins, či Helen Mirren.

Alfred Hitchcock má práve po premiére filmu Na sever severozápadnou linkou. Ten nebol prijatý veľmi nadšene a Hitchcock vie, že jeho ďalší film sa musí vryť do histórie. Narazí na knihu Psycho od Roberta Blocha, ktorú väčšina ľudí v Hollywoode schválne prehliada. Hitchcockovi však učaruje a vyberie si ju ako svoj ďalší projekt.

Ako bolo sľúbené z trailerov, hlavný dej sa točí okolo natáčania Psycha. Zháňanie scenáristu, protagonistov hlavných postáv a vyjednávanie s cenzormi, tvorí prvých 30 minút filmu. Zároveň je to aj najzáživnejšia časť filmu, kde režisér Sacha Gervasi aj vďaka informáciám z knihy Alfred Hitchcock and the Making of Psycho, verne približuje začiatky výroby filmu. Zároveň dokázal priblížiť atmosféru 60. rokov dostatočne na to, aby sa do nej divák dokázal ponoriť. Čo dodať, dokumentárna časť mu proste proste.

Nuž, ale po 30. minúte nastáva obrat. K horšiemu. Strácate niť a po chvíli si uvedomíte, že len unudene sledujete žiarlivého manžela Hitchcocka. A po zhliadnutí filmu zistíte, v čom je vlastne jeho najväčšia slabina. A síce, práve to, čoho sa bolo treba obávať od začiatku. Neskúsený režisér, ktorý má za sebou len jeden dokument, sa nevedel rozhodnúť, o čom by Hitchcock v podstate mal vypovedať. O jeho súkromnom živote? O jeho posadlosti k svojím herečkám v hlavnej roli? Alebo o natáčaní Psycha, jeho najlepšieho diela? Koniec-koncov, predsa práve natáčanie Psycha tvorí nosnú líniu filmu. Gervasi zvolil kompromis a tak sa nám snaží dať odpovede na všetky vyššie položené otázky, ale v tak krátkej stopáži to nie je možné a výsledkom je obyčajný, plytký film na ktorý sa  rýchlo zabudne.

Zabolí najmä fakt, že jednotlivé témy, ktoré sa Gervasi snažil dostať do Hitchcocka nie sú natočené zle. Je teda výborným príkladom na to, že menej je niekedy viac a taktika – z každého rožka, troška – sa veľmi nevypláca. V podstate celej technickej stránke sa veľa vytknúť nedá a masky boli výborné, o čom svedčí aj nominácia na Oscara.

Hlavné role boli zverené Anthony Hopkinsovi a Helen Mirren, ktorí tu odviedli len svoje štandardné herecké výkony, takže ani oni nedokázali film vyšvihnúť niekde vyššie. Musím podotknúť a znova pochváliť maskérov, ktorí na Hopkinsovi odviedli výbornú prácu. Ostatní herci sú obsadení najmä na princípe – hlavne nech sa podobajú tým pôvodným – a tak sme nanešťastie svedkami ďalšieho márneho pokusu o herectvo zo strany Jessicy Biel.

Záver: Od Hitchcocka som nečakal veľa, ale ani tú trochu očakávaní nedokázal žiaľbohu naplniť. Ak nemáte nič lepšie na práci a nevadí vám stratiť hodinu a pol vášho života, kľudne si ho pozrite. O pár dní si naň nespomeniete a je dosť možné, že vás podráždi menej ako mňa. Osobne, však návštevu kina neodporúčam.

• Hitchcock
  • Životopisný / Drama
  • USA