Recenze: Bídníci (2012)

Až 3. ledna se do českých kin dostalo zatím poslední zpracování románu Victora Huga Bídníci (Les Misérables). Premiéra byla už 7. prosince v Londýně. Tentokrát v podobě muzikálu v hlavních rolích s hvězdami jako je Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway a Amanda Seyfried pod taktovkou režiséra Toma Hoopera.

Pro ty, kdo nikdy nečetli samotnou knihu o životě Jeana Valjeana nebo neviděli předchozí filmová zpracování, může být film místy matoucí. Na rozdíl od Hobbita, který je, podle některých recenzentů, na plátno převeden slovo od slova včetně čárek, teček a mezer, si filmaři vybrali z Bídníků jen základní osu příběhu a konkrétní momenty, které vyzdvihli do výrazných scén. Několikrát jsou divákově pozornosti nuceny ne tolik podstatné detaily a spousta klíčových informací či událostí jednoduše chybí. Hooper přeskočil jedním střihem spoustu stránek knihy a pak z jednoho listu vyrobil klidně 15ti minutovou scénu. Zda je to dobře či špatně musí posoudit každý divák sám. Ten, kdo toto dílo nezná, si film užije v sladké nevědomosti.

Vstup do děje obstarává monstrózní záběr na galeje, kde se setkáváme s hlavním hrdinou v podání Hugha Jackmana, jež v následném zpívaném dialogu s Russellem Crowem (Javert) rychle diváka seznamuje se svým předešlým osudem a po následném propuštění na svobodu začíná psát osud nový.

Následuje skok v čase, kdy je Valjean již rychtářem Madeleinem a objevuje se Fantine. Anne Hathaway v této roli předvedla výborný výkon a kralovala celé této části filmu. Bída, zoufalost a vůbec celá vytvořená atmosféra jejího života na ulici se musí dotknout každého.

Po této ponuré a smutné části děje ovšem přichází něco, co jsem nečekal. Zřejmě z touhy odlehčit předešlý děj vcházíme do hostince manželů Thénardierových a sledujeme frašku, která do toho co jsme zatím mohli vidět absolutně nezapadá a u někoho může vyvolat vzpomínky na Moulin Rouge. Vtip to nepostrádá, ale svým provedením degraduje předchozí děj, do kterého se musí divák po odchodu Valjeana a malé Cosette z domu proradných podvodníků opět dostat a na vtipnou vložku raději rychle zapomenout.

Děj dál plyne a my často hledíme z třiceti centimetrů do tváří zpívajícím postavám v jednom jediném dlouhém záběru do obličeje. Osobně mě dvouminutové sledování pórů na obličeji Anne Hathaway už po minutě začalo nudit. I Russell Crowe dostal své sólo, aby nám jako inspektor Javert sdělil, že zákon je zákon a on Valjeana chytí stůj co stůj. Nutná, avšak zbytečně natahovaná scéna, neboť neoblomný a slepě zásadový člověk jako on by se takto zdlouhavě a srdceryvně nevyzpívával.

S dalším časovým skokem se objevují nové postavy. Marius Pontmercy (Eddie Redmayne), dospělá Cosetta (Amanda Seyfried) a dcera Thénardierových Éponine (Samantha Barks). Ta svou přirozenou krásou výrazně zastínila „nádhernou“ Cosette a působí jako čistě kladná postava, ač jí není. Také Marius by měl být sympatický mladý muž, ale obsazení nabízí pouze mladého muže, který má mnoho sympatičtějších přátel.

Čím více se blíží film k finále, tím více hraje na citlivou část divákova srdce. Nejen láska, ale hlavně smrt hraje v závěru výraznou roli. Jedna dojemná píseň střídá druhou a jedna postava vedle druhé se vyznává ze svých myšlenek, což je vlastně ze dvou třetin náplň všech textů. Závěr rozhodně vyvolá u citlivějších povah dojetí a slzy.

Film se podle mě povedl, ale mohl se vydařit výrazně lépe. Hudba a texty jsou výborné. Efekty, výprava, masky a kostýmy také. Herci odvedli fantastickou práci. Jackman a Hathaway byli dokonalí a bezchybní. Zase dokázali, že v americe umí prostě všichni herci profesionálně zpívat, což například u českých herců zřejmě nikdy nezažijeme. Russell Crowe bohužel v hlavní záporné roli Javerta působil stále kladně a jeho libozvučný hlas byl prostě tak medový, že mu nešlo věřit jeho postavu. Jackman zpíval jako Jean Valjean, i ve zpěvu měl výraz, Crowe oproti tomu zpíval jako Crowe a snažil se tvářit jako Javert. Kdyby hrál jinou roli, tak na něj pěji ódy, ale tohle prostě nesedlo. Ostatní své úlohy zvládli na jedničku, co je třeba pochválit je živý zpěv před kamerou.

Už teď je jasné, že film s rozpočtem 61 miliónů dolarů si na sebe vydělal a nachází po celém světě své fanoušky, ale megatrhák z něj nebude. Už jen proto, že jde o čistokrevný muzikál, ve kterém sice zazní několik mluvených vět, avšak přijde na něj jen konkrétní diváctvo, které má tento žánr rádo plus ženy co zbožňují představitele Wolverina. Stopáž 157 minut není zrovna málo, ale mohlo se do tohoto času vejít mnohem víc. Klidně by se dalo říct, že Tom Hooper po výborné práci na filmu Králova řeč tentokrát vytvořil další hvězdami a emocemi nacpaný doják na motivy slavné knihy. Čekám, že snímek bude nazýván úspěšným a získá i nějaké to ocenění, přece jen v muzikálovém odvětví nemá momentálně srovnatelnou konkurenci.

V českých kinech jsou Bídníci samozřejmě uváděni v původním znění s titulky, ono to ani jinak nejde. Titulky jsou přeloženy a rovnou zrýmovány, aby lépe splynuly s dějem, ale na úkor obsahu. Pokud ovládáte angličtinu, zjistíte, že herec zpívá trochu něco jiného něž čtete, a nebo se jeho slova v titulcích nedočtete vůbec. Sem tam ty chybějící slovíčka obírají člověka chápající děj z titulků o důležité myšlenky. I přesto bych český veršovaný překlad hodnotil velmi vysoko a těm, co umí anglicky doporučil provázat anglický zvuk z českým překladem nebo titulky ignorovat. Budete z toho o něco chytřejší.

Závěr
Ten, kdo o Bídnících nic neví, tak shlédne úžasně zazpívaný muzikál, s krásnou hudbou a vším, co k výpravě patří, ale rozhodně se nedozví nic podstatného z toho, co chtěl Victor Hugo říct. A pokud je někdo fanouškem knihy a příběhu o Bídnících, ocení výkon Jackmana, ale bude hluboce zklamán povrchností, s jakou bylo dílo uchopeno.

Hodnocení: 65%

• Bídníci (2012)
  • Muzikál / Drama / Romantický