Recenze: Sinister (2012)

Jestli nějaký žánr potřebuje sakra pořádně oživit, tak jsou to horory. V posledních letech se točí buď už zajeté série (Saw, Paranormal Activity, atd. atd.) anebo typické a už poměrně vyčpělé teenegerovské vyvražďovačky. Je Sinister tím hororem, který opět tento žánr oživí?

Sinister vešel na scénu více než povedenými trailery, které musely nahnat husí kůži i těm, kteří hororům příliš neholdují a než přišel film do českých kin, tak mu předcházela pověst jednoho z nejlepších hororů roku, ne-li přímo jednoho z nejlepších všech dob. Dnes je 1. 11. 2012 a Sinister je v kinech. Konečně se tak můžete sami přesvědčit o pravdivosti těchto tvrzení.

Ellison, autor detektivních románů, objeví na půdě svého domu staré filmové pásy, související se záhadnými vraždami, jež se tu kdysi staly. Pátráním po vrahovi však zkříží cestu celé své rodiny s neznámou nadpřirozenou bytostí a uvrhne ji tak do obrovského nebezpečí (oficiální text distributora).

Režisér Scott Derrickson zatím nemá na svém kontě desítky filmů, vlastně jsou jen tři, plus jeden televizní film, ale i přesto si dokázal vydobýt reputaci poměrně schopného filmaře. V případě snímku Sinister svoje schopnosti rozjel doslova naplno a ukázal, že svoje řemeslo ovládá. Sinister stojí na profláknutých metodách a postupech a je tam spousta klasických hororových klišé – vše se odehrává  v noci, hlavní hrdina než aby od divných zvuků utekl, tak jde přímo za nimi, při hledání zdroje těch pazvuků si nerozsvítí a samozřejmě nesmí se zapomenout na řádnou dávku lekaček. Ano, Sinister stojí na lekačkách a divných zvucích, není vůbec originální, ale je to opravdu hrozně jedno, jelikož zde to, na rozdíl od jiných hororů, nesmírně funguje. Je to dáno jak tísnivou atmosférou, trefnou hudbou, chytrým využitím střihu, ale i tím, že si film jednoduše na nic nehraje.

Jestli má film nějakou zjevnější slabinu, tak je to scénář. Ale upřímně řečeno, u hororu asi nemůžeme očekávat nějakou hlubokomyslnost. Sinister stojí na jednoduchém, přímočarém příběhu, který se z 99% odehrává na jednom a tom samém místě, spousta děsivých věcí se zde jen s mírnou obměnou opakuje, čili postupem času už nějaké ty hororové momenty nechají člověka chladnějším. Ta ona nalezená domácí videa jsou skutečně výtečně zpracována – vzpomenout můžeme z traileru čtveřici oběšenců – ale ve filmu jsou tolikrát a tolikrát opakovány, že už si pak jen řeknete „a jé, zas ti oběšenci“ . Ale netřeba zoufat, kde pokulhává scénář a opakující se momenty, je film vynahrazen skvělým střihem, geniální prací kamery nebo nečekanou lekačkou.

Nyní se dostaneme k tomu, co Sinister prostě a jednoduše vyzdvihuje. A to je herecké obsazení, resp. Ethan Hawke, který byl naprosto trefa do černého. Ethan je hercem mimořádně schopným a zde jasně dokázal, že i v hororu lze naplno ukázat svůj talent. Jeho výkon je civilní, uvěřitelný a stejně jak graduje film, graduje i jeho stupňující se šílenství. Jestli někoho nechytí sám film, tak ho prostě musí chytit Hawkeův výkon.

Dokonale strašidelný trailer zde

Co říci závěrem – ohlasy nelhaly. Sinister je jedním z nejlepších hororů roku a jestli bude i jedním z těch nejlepších vůbec, ukáže asi až čas. Každopádně milovníci hororů by na Sinister rozhodně měli zajít a zkusit by ho měli i ti, kdo je rádi nemají – jako třeba já 🙂 Rozhodnutí jít na tento film nelituji, protože jde o poctivě natočený, DOBRÝ horor, který tím nejlepším možným způsobem využívá toho, co může hororový žánr nabídnout.

70%

• Sinister (2012)
  • Krimi/Horor/Thriller