Recenze: Atlas Mraků (2012)

Cloud Atlas, nový film od tvorcov Matrixu, súrodencov Wachowskich a od režiséra Lola beží o život, Toma Tykwera, je ten typ filmu, ktorý je tu raz za dva roky. Zhruba troj-hodinový epos, ktorý sa vám snaží povedať veľa, a vy to možno príjmete s otvorenou náručou, a poviete si, že to bol nadčasový zážitok, alebo to zavrhnete, a poviete si, že to bolo zbytočne dlhé, nezmyselné a vykonštruované. To čo však musí oceniť každý, je fakt, že je to neskutočný kus poctivej a láskyplnej roboty.

atlas

Príbeh, zdanlivo nesúrodný, no krásne prepojený, rozpráva naraz až šesť príbehov v šiestich časových obdobiach so šiestimi rôznymi druhmi posolstva. Umierajúci právnik, plaviaci sa na lodi pacifickým oceánom v 18. storočí, aby znovu videl svoju milú. Geniálny skladateľ, ktorému sa nedarí presadiť a tak opúšťa svojho milého a odchádza sa učiť od taktiež geniálneho a skúseného skladateľa, ktorý je však zároveň chamtivý sadista. Noirový príbeh zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, rozprávajúci kriminálny príbeh o vrahoch a novinárke, ktorá sa dostane až nebezpečne blízko pravde, ktorú nikto nemal poznať. Príbeh z aktuálneho roku, o starom mužovi, ktorý sa zadĺži, a tak ho vlastný brat pošle do starobinca, odkiaľ niet úniku a stáva sa z toho úsmevný prison break. Ďaleká budúcnosť, rok 2144 a geneticky modifikovaná jedlo-nosička, stojaca čele politického prevratu, ktorý má šancu zmeniť svet.
A nakoniec zdanlivo príbeh odohrávajúci sa ďaleko v minulosti, v období praveku, načo však zistíme, že je to postapokalyptická budúcnosť, v ktorej sledujeme príbeh Zacharyho a jeho posledné dni na zemi.

atlas

Ako sami vidíte, nieje to nič, čo by sa dalo vyrozprávať v obyčajnej dvojhodinke. Na príbeh takýchto rozmerov treba až tri hodiny. Možno to pôjde niekomu proti gustu, ale všetky veľké a prevratné filmy majú neskutočnú dĺžku (Titanic má 170 minút a posledný diel Pána Prsteňov až 201 minút!).

Cloud Atlas, tak ako sa nám ukazuje a ako ho vidím ja, je oslava ale aj ukážka tej zlej tváre ľudstva. Ukazuje odvahu, lásku a nádej a to miesi so zlom, beznádejou a útrapami života. Teda ukazuje svet v tej najčírejšej podobe a mnohonásobne rozvetvuje problémy jednotlivca a spoločnosti. Snaží sa byť príkladom odvahy (detektívny a posapokalyptický príbeh), nadčasovej lásky (opakované stretnutia v iných životoch) a zároveň ukazuje bezprávie (politický ale aj humanistický problém Sonmi). A možno sa vám bude spočiatku zdať zvláštne, ako a či sú prepojené tie príbehy aj niečim iným, než len materinskými znamienkami. Ale odpovede sa vám dostanú nebojte sa.

atlas

Cloud Atlas proste má čo povedať každému, prostredníctvom šestice príbehových liniek, a je len na vás ako to príjmete.

Cloud Atlas je skvelým prevedením knihy na film, dokonca by som sa nebál povedať že najlepším. Režisérske podanie príbehu je skvelé a fakt, že pozmenili chronologické rozprávanie knihy pre uľahčenie rozprávania príbehu, je geniálny ťah. Nebáli sa riskovať a vzniklo z toho geniálne prepojenie, ktoré vám ulahodí. Jedna postava vojde do dverí v 18. storočí, ďalšia z nich odíde v roku 2144. A nieje to chaotické premostenie, znamená niečo, pomáha vám porozumieť. Týmto u mňa Wachowski a Tykwer vyhrali.

atlas

To čo vás najviac zaujme na filme sú však postavy. Pomoc pri pochopení premostenia medzi príbehmi ponúkli takým spôsobom, že v každom príbehu vidíte skoro každého herca, a to v reinkarnácií iných postáv. Môžete sa tešiť na Starého rozprávača Toma Hanksa, Halle Berry ako belošku, Hugha Granta ako vodcu kanibalov alebo Huga Weavinga v sérii neuveriteľne zlých a slizkých postáv. K tomu im pomohli skvelé kostýmy, ktoré podľa môjho skromného názoru získajú tohoročného Oscara. A aspoň nomináciu by si zaslúžili aj režiséri.

Záver

Neviem si v tomto momente predstaviť odvážnejších ľudí, než je trojica režisérov. Pretože adaptovať do filmovej podoby revolučný román Davida Mitchella, adaptovať ho tak kvalitne a s takým zapálením, tomu sa hovorí výzva. A tu sa vidia skutočné režisérske kvality. Odvaha sa im vyplatila, aj napriek tomu že film neuspel v zahraničí, tak ako by mal, teda nezarobil požadovanú sumu, Cloud Atlas je skutočne revolučný film, rovnako ako aj jeho knižná predloha. V jednom filme a v jednej knihe sa ukazuje, ako moc môže jednotlivec a malá skupina ľudí byť kreatívny a mať taký všeobecný rozhľad, písať a točiť film s toľkými rôznymi časovými obdobiami a toľkými rôznorodými charaktermi.

atlas

A rovnako ako aj tvorcovia ukazujú exemplárny príklad kvality, aj film ukazuje ako môže voľba jednotlivca zmeniť svet. Sprevádzaný skvelými hercami a nádherným soundrackom, Cloud Atlas je pre mňa film roka.

100%

• Atlas Mraků / Cloud Atlas
  • Drama / Mysteriózní / Sci-Fi