Recenze: Red lights / Červená světla (2012)

Red Lights je další snímek stavějící proti sobě dva výrazné názorové proudy. Věříte v paranormální jevy? Může člověk ohýbat věci, rozpoutat šílené peklo elektrických výbojů či dokonce způsobovat smrt jiných, aniž by se jich dotkl? Nebo je to všechno snůška nesmyslů, nikdo na světě není polobůh a všichni čtenáři myšlenek a tzv. léčitelé jsou podvodníci?

Režisér Rodrigo Cortés u nás uspěl zejména s thrillerem Buried a opět dokazuje, že přestože ve svém oboru patří spíše k těm mladším, jeho talent je neoddiskutovatelný a jeho tvorba vykazuje znaky zkušenosti. Komorní příběh pomalu ale jistě nasává všechny neznámé do své filmové rovnice a vy máte pocit, že už tohle je přesně ten případ, kdy se mluví o „tichu před bouří„.

Red Lights Trailer

Setkáváme se s dvojicí blízkých přátel Margaret (Sigourney Weaver) a Tomem (Cilian Murphy). Oba jsou skeptici ohledně paranormálních jevů, oba jsou takoví neoficiální policajti ve světě podvodných jasnovidců a léčitelů. Margaret je o své životní filosofii přesvědčena naprosto nezlomně. Nevěří v posmrtný život, proto svého syna, pohlceného do tichého kómatu, nechce odpojit od přístrojů a stále věří v jeho uzdravení. Tom je nadšený fyzik, který však svou slibnou kariéru zahodil právě kvůli spolupráci s Margaret.

Již v úvodu je nám jasné, o co ve filmu půjde. Přestože naše dvojice celkem s přehledem vysvětluje jeden rádoby paranormální jev za druhým, další z řady nekončících soubojů dvou názorových proudů na sebe dlouho nenechá čekat.

Na scénu totiž přichází nevidomý slavný a obdivovaný jasnovidec Simon Silver (Robert de Niro), protipól Margaret. Silver totiž naplňuje sály nadšenými fanoušky dychtící po nějakém tom paranormálním jevu či zázračném uzdravení náhodných přihlášených. Zatímco Margaret nechce šťourat do starých ran a otevírat znova souboj s svým nemesis, Tom už má po krk, jak masy lidí baští Silverové „schopnosti“.

Jenže má to háček. Uprostřed snímku se koleje rozdvojují a diváci se dělí na dva tábory. Co když je Silver opravdu jasnovidec, léčitel, čtenář myšlenek a dokáže se vznášet? Veškeré pokusy na racionální vysvětlení selhávají tam, kde obyčejní podvodníci sbalili svůj krám a se studem utekli před naší dvojici do jiného města. Silver kolem sebe neskutečně dramatickým až hororovým nádechem víří vody strachu a Tomovi dává jasně najevo, že nikdo si s ním nesmí zahrávat.

Když Tom ztrácí to nejcennější, co v životě má, vydává se na nekompromisní cestu plné šokujících odhalení. Jenom on totiž ví, jak přijít Silverovým technikám na kloub. Jenže jak oba „nepřátelé“ přicházejí blíž a blíž k sobě, nevysvětlitelné momenty sílí a ve hře jsou lidské životy. Spirála cesty, ze které není úniku se kroutí do velmi nebezpečných křivek.

Před námi se tak otevírá velkolepé finálové představení plné šokujících odhalení, které si stoupá na stejné jeviště, jako kdysi zvraty v Obvyklých Podezřelích, Saw nebo Se7en. Dva mistři ve svých oborech proti sobě a narvaný sál lidí, symbolizujících dobrovolně tupou a odevzdanou víru v paranormální jevy bez jakékoliv snahy pochopení, jen pro vlastní pocit uspokojení nad něčím „zábavným“.

Red Lights musíte vidět, pokud se rádi cítíte nejistí, nevíte jaké karty byly soupeřům rozdány a samozřejmě pokud milujte náhlé a šokující zvraty. Nikterak velkolepý film rozpočtem, výpravou nebo efekty hraje na notu tajemna (vůbec ne duchařiny)  a schopnosti dokázat divákovi, že na světě přece jenom je něco mezi nebem a zemí.

Závěr

Rodrigo Cortés nám představil velmi solidní tajemný a místy hororový snímek, kde excelují všechna tři herecká esa (ano i Cillian Murphy se dnes již dá považovat za herecké eso). Gradace je více než trefná a přestože Red Lights trvají bez mála dvě hodiny, hluchá místa ve snímku vůbec nejsou. Hudba naladí atmosféru přesně tak, jak má, takže si film pusťte nejlépe ve večerních hodinách. Velmi příjemné překvapení tohoto roku a my tak můžeme s přehledem říct, že konečně jeden z mála trailerů, který „nekecal„.

Pro pozorné diváky: Všimli jste si sympatického pojítka se seriálem Akta X?

90%

• Red Lights / Červená Světla (2012)