Recenze: Expendables 2 / Postradatelní 2 (2012)

Očekávaná pompézní akce se Stallonem a dalšími hromotluky je tady! Postradatelní se představují ve druhém trháku a je poznat, že změna režiséra byla klíčovým tahem. Sly přenechal taktovku Simonu Westovi a ten z druhého dílu udělal jednoduchý akční skvost, který šlape, baví a ukáže zase několik historických momentů, které se zlatým písmem dostanou do filmové historie.

Tak zaprvé příběh je, stejně jako v jedničce, velmi jednoduchoučký a prostý. Naše parta „těch dobrých“ žoldáků dostává úkol, který musí vzít, ale na druhé straně se objeví tvrdý protihráč s po zuby ozbrojenou armádou. Od jedničky nic nového. Ovšem už od samotného začátku je vám jasné, že tenhle díl bude jiný a lepší. Barney to má u pana Chruche nahnuté a tak musí získat digitální „mapku“ k plutoniu, které, pokud se dostane do nesprávných rukou, způsobí celosvětovou válku. Naši svalovci tak vyrážejí na velmi jednoduchou akci. Najít havarované letadlo s tou „mapkou“ a poté díky ní lokalizovat nebezpečný materiál kdesi post-sovětském těžebním dole. Jenže o atraktivní materiál jeví zájem i zloduch Vilain (nevýrazný JCVD) se svou soukromou armádou. Jeho pravou rukou je Hektor v podání krále současného béčka Scotta Adkinse, jenž se své role zhostil na výbornou a vytvořil zabijáka, kterému přejete tu nejtvrdší smrt.

Vše o Expendables 2

Začnu „intrem„. To je naprosto, ale naprosto dokonalé. Orgastickou otevírací přehlídku vystřelených ran, zasažených cílů a efektních výbuchů prostě musí každý návštěvník kina chválit. První pohled na Barneyho stojí za to a vy víte, že tahle banda hrdlořezů na straně dobra je v lepší formě než kdykoli předtím.

Později se právě projevují kvality na režisérském místě. Ptáte se proč? Protože obyčejný příběh, který by normálně vyšel na 30 minut se nám rozprostře do koukatelného formátu tradičních 90 minut takovým způsobem, který vůbec nenudí. Tady je ohromná devíza oproti jedničce, která, uznejme, místy nenabídla to pravé. Dostáváme další úhly pohledů na ostatní postavy, Toll Road (Randy Couture) s Caesarem (Terry Crews) jakoby komentují všechno zpovzdálí, zatímco největším posunem dopředu je jednoznačně Dolph Lundgren a jeho Gunner. Oblíbíte si ho ještě víc, až nakouknete do jeho nitra.

West i nádále vaří prakticky z ničeho, a to v dobrém slova smyslu. Naše sestava má jasný (a jediný) cíl od začátku do konce, nevymýšlí se žádné zbytečné odbočky ani rádoby chytré kličky, ale jde se skrz betonové zdi, a to doslova. Je nám postaveno příjemné soukolí neokoukaného prostranství s velmi četnými příležitostmi jak bavit fanouška akčních filmů. Můžete mi věřit, že nenajdete hluché místo a putování Rosse a spol. ke konečnému zúčtování má zcela správně nastavený směr i způsob. Samozřejmě, že se najde pár chybiček a určitě si několikrát všimnete, že soupeři jsou v hodně případech „naskriptováni“ jako bezmyšlenkovité figurky, ale když vidíte jak je Ross kosí svými pistolemi, Lee seká vejpůl kulometem nebo Maggie s Yangem dostávají do bezvědomí rychlými ranami, je vám jedno, že jde o klišovité mrzačení nepřátel ve stylu „hrdina je momentálně v módu nesmrtelnosti„. Prostě každá akce má svůj šmrnc a nejde to neocenit.

Šmrnc je slovo, které se ve filmu objeví konečně tam, kde jsme jej v jedničce viděli hodně poskrovnu. Šmrnc má první setkání s Arnoldem i Brucem, kteří konečně dostávají tolik chtěný a očekávaný větší prostor ve hře. Je to znát. Upřímně jim fandíte a upřímně se smějete, pokud se zrovna dobrovolně necháte unést jejich neoddiskutovatelným charismatem. Šmrnc má i kamera. Práce s ní je na velmi vysoké úrovni a vy tak máte to nejlepší pohodlí pro své oči. Neunikne vám nic. Šmrnc má samozřejmě i nová posila Liam Hemsworth a jeho Billy. Dívčí publikum si bude užívat jeho krásných očí a dětsky roztomilého, upřímného pohledu.

Když se Postradatelní prokousávají svou cestou, v ideálním momentu nastává další očekávaná chvíle – zjevení Chucka Norrise. Dle mého je ta hudební linka až moc, ovšem co se nelíbilo mě, muže kvitovat jiný. Ale Norrisova hláška s hadem není dokonalá, ona je prostě geniálně vymyšlená s celým kontextem a zaslouží si vytesat někam na skálu.

Až se Postradatelní prostřílí celou armádou bezmyšlenkovitě chodících budoucích mrtvol, nastává veleočekávané finále. Nechci moc spoilerovat, ale je jasné (bohužel i z trailerů), že finále obstará Stallone a JCVD, ovšem jako předfinálový předkrm dostanete ještě jeden, velmi kvalitní, fight, těšte se!

Shrnutí

Expendables II je film, který se dostane do dějin kinematografie jako další sequel hravě překonávající svého předchůdce. Není o tom pochyb. Akce je dostatek, všechny jsou přehledné a cool. Skvěle vyplňují místa, která by jinak byla nudná. Herci ze sebe vydávají maximum, Stallone je sice chodící starožitnost, ale určitě to „svoje“ umí nabídnout a hlavně prodat. Ostatní mu sekundují velmi líbivě a přestože někteří nemají zas až tolik prostoru, od celé „bandy“ jako celku dostanete další skvělý zážitek a po skončení odejdete opravdu s dobrými pocity. Film, který splnil všechna očekávaní, přidal mnoho dalšího, zboural zeď mezi akcí a vtipem mistrně zvládnutým způsobem a zase jednou spojil hvězdy akčního nebe. Ve svém žánru (ne mimo něj!) více než dokonalý film.

95%

Pár zajímavostí

• Finální souboj Stalloneho s JCVD sám belgický herec (s následným schválením Stalloneho) předělal k obrazu svému. Nelíbil se mu nedostatek fyzické konfrontace a naopak přemíra zbytečného nahánění po scéně.
  • Dolph Lundgren málem odmítl pokračovat ve své roli Gunnera. Nelíbil se mu malý prostor v prvním scénáři. Sly jeho stížnost akceptoval a poté mu bylo dopsáno dostatečné množství linek, informací a historie. Švédský rodák byl spokojen a roli přijal.
  • Mikey Rourke, který hrál v jedničce zadarmo, odmítl roli ve dvojce, právě kvůli platovým neshodám.
  • Trojka (po shlédnutí dvojky si opravdu říkám, zda je zapotřebí) se má natáčet ještě na konci tohoto roku, nejpozději začátkem příštího.