Recenze: Total Recall (2012)

Total Recall je nový film Lena Wisemana, ktorý prednedávnom oživil značku Die Hard a pridal štvrtý diel. Ten bol prijatý všelijako, jedni hovorili o nekompromisnej žánrovej pecke, ktorá sa na nič nehrá, jedni ju odsudzovali za to, že je to jednoducho výplach, ktorý popiera fyzikálne zákony, realitu, a to je u obyčajného akčného thrilleru neprípustne, obzvlášť keď to hanobí prvé tri dieli, ktoré sú legendárne. A takto vlažne bude asi prijatý aj Total Recall. A dôvody sú jednoduché. Najprv to, síce rovnako ako aj originál z roku 1990, nieje doslova a dopísmena správne adaptované z knihy Phillipa K. Dicka s názvom We Can Remember It for You Wholesale, teda rovnako ako originál, ide to inou cestou. Nová verzia sa dokonca ešte vzdialila.

Ale pekne porade. Príbeh používa postavy a aj tú hlavnú hru realita/sen z originálu. Tí, čo nevideli originál, v skratke: Vo futuristickom svete je to, čo ostalo zo sveta rozdelené na dve veľké zóny- Kolónia, ktorá sa nachádza na území Austrálie a Oblasť v Británií (bohužiaľ som už zabudol názov :P). Quaid (Colin Farrell) je robotník, ktorý býva so svojou ženou (Kate Beckinsale) v Kolónii. Neustále ho prenasledujú zlé sny, dokonca začne byť unavený aj zo svojho stereotypného života. Rozhodne sa že si dá implantovať spomienku v spoločnosti zvanej Rekall. Tam sa však niečo pokazí, implantácia sa nepodarí a naviac do budovy vtrhnú ozbrojené jednotky. Aby som nespoileroval, jednoducho začína od tej chvíle nebezpečná hra s realitou a snom, v ktorej je Quaid tá nadôležitejšia osoba pre obe strany- pre Rebelov, ale aj pre vládu, ktorú riadi mocný Cohaagen ( Bryan „Perníkový táta“ Cranston).

Čo vám hneď udrie do očí, je priam až kyber-punkové prostredie a na túto dobu typicky dokonalý vizuál drahých filmov. Uvidíte aj niekoľko veľkých zmien oproti originálu. A tými veľkými zmenami myslím obrovské zmeny. Nepoletí sa na Mars, nebudú mutanti, Quaid nemusí naštartovať žiadny reaktor, aby nás neokradli o ten feeling, nechali nám aspoň troj-prsú šľapku. Tým, čo milujú originál jednoducho bude chýbať hláškujúci Arnie, oscarové a zábavné cheesy efekty, prostredie Marsu.

Síce to všetko chýba, ale ja nie som porovnávač, dokonca keby som bol nútený to porovnávať s inými remakami, tento je jeden z tých lepších. Čo ho viacej zhadzuje je bohužiaľ zlý a stupídny scenár. Ten sa snaží byť cool, vtipný ale dosť celý film ničí. Nie som génius, ale v nulovej gravitácii strely nemajú moc veľký účinok.

Hovorte tomu ako chcete, či už dementná zlátanina alebo nekompromisná zábava, ktorá sa nanič nehrá a dokonca ani moc nehanobí originál. Ja osobne som videl to druhé, rovnako ako pri Die Hard 4.0. A len ma to utvrdilo, že to, čo točí Len Wiseman nikdy nebude katastrofa, ale len neškodná zábava.

Záver: Remake je kyberpunková verzia roztomilo- krutého Total Recallu, ktorý má pekné odkazy na originál, pri ktorých sa pousmejete, ale viac ako remake originálu by to možno fungovalo ako samostatný film, ktorý by však fanbase vypískal za podobnosť s Verheovenovým filmom. Možno keby sa to volalo We Can Remember It for You Wholesale, Quaid by bol tlstý a plešatý, bol by to len nepriznaný remake. Ubralo na vtipe, pridalo na akčnosti, Colin síce nestačí na Arnolda, ale zdatne by mu sekundoval ako sidekick, cheesy efekty, ktoré sú legendárne chýbaly, rovnako ako aj všetká tá krv a obludy (aj napriek rozdielnosti v mene, stále som čakal kedy Bill Nighty odhalí pupok), ale tá základná hra realita/sen ostala, a to je najdôležitejšie. Zatiaľ čo je originál čisto zábavná záležitosť, toto je už vážnejšie, bohužiaľ aj vďaka deravému scenáru sprostejšie. Nakoniec nie som sklamaný, som rád že po originále sa pošlapalo len trochu a je to jeden z tých lepších remakeov. 6/10