Recenze: The Cabin in the Woods (2011)

Nový horor, ktorý si trestuhodne nechali naše kiná preniknúť pomedzi prsty, si k nám našťastie našiel cestu a buduje si celkom slušnú fanúšikovskú základňu. Ja a môj kolega Toupi sme sa rozhodli , že vám tento zaujímavý film priblížime aspoň pár riadkami textu.

Dexter

Myslím, že vo svojom živote som ešte nepísal recenziu, v ktorej by len to najmenšie načrtnutie deja pôsobilo ako maximálny spoiler. Cabin in the Woods je neskutočne sviežim vetrom vo filmovom horore, ktorý si zobral na mušku všetky žánrové pravidlá, ktoré sa pracne budovali niekoľko rokov, aby sa tu mohli podať v novom svetle. Ale všetko poporiadku.

Trailer: The Cabin in the Woods

Za týmto netradičným kúskom stojí duo Joss Whedon (tvorca skvelého sci-fi seriálu Firefly, režisér hitu The Avengers) a Drew Goddard (scenár k film Cloverfield). Obaja sú známy svojimi originálnymi nápadmi, ktoré čerpajú prevažne z toho, že si vezmú zaužívanú premisu a poprehadzujú ju podľa seba. Takisto je na tom i tento film, z ktorého taglineu („Partička mladých ľudí sa vyberie na chatu ďaleko v horách, kde sa im stanú zlé veci.“) sa dá vyčítať len klišé a stokrát prevarený scenár. Po pár minútach pozerania zistíte, že to nie je vôbec pravda a príbeh vás začne až hypnoticky pohlcovať. Tvorcovia si uvedomili, že ich cieľová skupina sú prevažne hororoví fanúšikovia, ktorí začínajú mať pomaly ale isto plné zuby všemožných otrepaných variácií na tú istú tému, ktoré sa odlišujú len v stále väčšom odhaľovaní krás ženských postáv. V podstate je tento počin založený na koncepte: čím viac hororov poznáte tým viac sa budete vo filme orientovať a čoraz viac si ho užívať. Ostatne to zrejme všetkým dôjde keď sa prvýkrát ukáže ústredná chata, ktorá je akoby vystrihnutá z kultovej série Evil Dead.

Réžie sa ujal iba sám Goddard, pre ktorého je tento film prvotinou, ktorú zvládol viac ako obstojne a prekonávať sa mu ju bude veľmi ťažko. Scenár v žiadnom prípade nie je hlúpy a diváka udržuje stále v neistote a v pozore aby mu neuniklo žiadne vodítko, ktoré mu pomôže pochopiť zmysel všetkých skrytých odkazov a nájsť odpoveď na otázku, ktorú si kladie od začiatku. Celé je to podfarbené neskutočnými hláškami hodné zapamätania a čiernym humorom, pri ktorom som sa smial viac ako pri nejakej novodobej komédií. Prekvapivo dobre vyzerá aj využívanie CGI efektov a našťastie sa nedočkáme žiadneho šetrenia krvou, čiže tí, čo máte radi horory kvôli gore scénam, tak si prídete na svoje. Potešujúce sú taktiež herecké výkony, kde aj mladí herci dokážu uhrať svoju rolu a vložiť do nej všetko (hlavne Fran Kranz v úlohe večne sfetovaného vtipálka), čo v tomto druhu filmov nie je zvykom.

Konečný verdikt: 90%

Cabin in the Woods je povinnou jazdou pre všetkých hororových fandov a ich drahé polovičky. Všemožné hororové klišé tu nie je ani tak zosmiešňované ako skôr posunuté za svoje hranice. Suma sumárum, takto skvelo napísaný horor doplnený o humor a krvavosť  sa skutočne za posledné obdobie neurodil.

Toupi

Když jsem se dozvěděl, že tento film dostal do rukou (režijních i scénáristických) Drew Goddard, měl jsem dobrý pocit z toho, že tu konečně bude horror, který nebude trpět neduhem slabomyslných, ohraných příběhů, kterých jsme svědky v každém druhém kousku tohoto žánru. Po tom co jsem zjistil, že se na scénáři podílí také Joss Whedon, byl jsem nadšen, ale ke zklamání mnoha natěšených diváků, film nebyl uveden do české distribuce, takže se nějakou tu dobu muselo čekat a musím říct, že čekání se opravdu vyplatilo.

Cabin in The Woods je po nějaké době horror, který vybočuje ze škatulky obyčejných, právě tím, že si záměrně v určitých pasážích na obyčejný horror plný klišé hraje. Tady jako ve většině jiných máme skupinu teenagerů, která musí během filmu umřít. Jednoho sportovce, blondýnku, která by se vyspala s každým, dvojici šprtů a jednoho závisláka na trávě. Byť klasická sestava postav a prvních dvacet minut může připomínat spousty jiných horrorů, opak je pravdou. Tenhle film je originální díky svému skvělému scénáři, na kterém se duo Goddard, Whedon doslova vyřádila. Je dost chytrý na to, aby donutil k menšímu zapřemýšlení, ale je také nacpaný všemi možnými prvky, které si jen v tomto žánru můžeme představit, od pořádně krvavých scén, po zombie, nebo duchy a mnohem více. Všechno je samozřejmě adekvátně napínavé a děsivé a díky Jossu Whedonovi i perfektně vtipné (skvělá dvojice u monitorů).

Drew Goddard a Joss Whedon napsali chytrý scénář a vyzkoušeli si filmový experiment, který si vtipným způsobem hraje s hororovým žánrem samotným, a s velkým nadšením vytvořili film, který bude nepochybně patřit k nadprůměru v současných horrorech.

Předchozí článekExpendables 2: Rozhovor s JCVD
Další článekTrailer: Stolen (2012)