Recenze: Hatfields & McCoys (2012)

Čo by sme si nahovárali, western je nesmrteľný žáner. Spomínam to hlavne preto, že mnoho ľudí považuje western za mŕtvy žaner. To určite nie, i keď určite western v poslednom období stagnuje. Sem tam sa nejaký ten film urodí, minulý rok sa k nám, po skončení Deadwoodu, dostal už aj westernový seriál. Reč je samozrejme o Hell on Wheels od AMC. Ďalšiu v poradí, a hneď na začiatok poviem, že aj lepšiu, westernovú nálož dostali diváci od History Channel a to v podobe trojdielnej minisérie Hatfields & McCoys. A hneď aj s Kevinom Costnerom ako hlavným lákadlom.

Dej celého seriálu je boj dvoch rodín. Tak sa dá v krátkosti zhrnúť táto trojhodinová miniséria. A u väčšiny seriálov by to bola chyba, v tomto prípade to však neplatí. Boj medzi westernovými Capuletovcami a Montekovcami totiž dokáže zaujať a vašu pozornosť si udrží takmer po celú dobu. Porovnanie so slávnymi rodmi shakespearovskej hry som nevybral len kvôli rovnakej nevraživosti. Stačí si pustiť prvú časť a povedomé prostredie súperiacich rodín a lásky vo vás bude stále evokovať práve legendárnu hru Rómeo a Júlia. Strach z opakovania už toľkokrát prevareného námetu však nie je namieste, pretože ďalšie časti sa nesú v úplne rozdielnom duchu. Nezabúdajme tiež, že seriál čerpá z historických faktov.

Pred sledovaním je dobré upozorniť, že v prvej polhodine dávajte sakra pozor, čo sa vlastne deje. Pretože neskôr možno nebudete mať ani tušenia, kde nepriateľstvo rodín začalo a kto ho vôbec začal. Tiež poslúži k dobru vybrať si stranu, ktorej budete v nasledujúcich hodinách fandiť, pretože u každej budete môcť nájsť dôvody, prečo je práve ona v práve. Spomínate si ešte na prvú časť Game of Thrones? To množstvo mien, ktoré vás zaplavilo? Okej, tak tento pocit budete zažívať na začiatku každej časti tejto minisérie, pretože okrem stálic je tu ešte obrovské množstvo postáv (do boja si zrejme prizvali aj bratrancov z tretieho kolena). Objaví sa tu tiež, alebo minimálne spomenie väčšina známych mien z divokého západu.

V troch hodinách vám bude vyrozprávaná dlhoročná história boja Hatfieldovcov a McCoyovcov, ktorí, ak  som správne vyrozumel, sú už súčasťou amerických dejín. Réžie sa ujal Kevin Reynolds, pre ktorého to bola už entá spolupráca s Kostnerom. Ten spolu s Billom Paxtonom, čoby hlavy znepriatelených rodín, predvádzajú herecký koncert a výkonom sú nedostihne pred ostatnými. Pochváliť však treba výpravu a kostýmy. Jednoznačne 100 bodov a to sa ani netočilo v Amerike.

Záver je jasný a to, že tento seriál jedine odporúčam. Okrem obrovského množstva mien, ktoré miestami pôsobia zmätok, nemám čo vytknúť. Jednoznačne spolu s The Newsroom sa Hatfields & McCoys stal najlepším novým seriálom leta. Dobrou správou pre fanúšikov westernu a inteligentných scenárov môže byť aj to, že sa v blízskej dobe chystajú ďalšie westernové seriály. HBO chystá seriál o Doc Hollidayovi a Vince Gilligan, známy tvorca Breaking Bad (Perníkový táta), sa nechal počuť, že po skončení osudov Waltera Whitea by rád točil westernový seriál.

httpv://youtu.be/-hRjAerpGvw