Recenze: The Amazing Spider-Man (2012)

Je tomu 10 rokov, čo Sam Raimi prišiel s najslávnejším komiksovým filmom všetkých čias, s prvým Spider-manom. Prvý diel dal vzniknúť celej trilógii a tak sme mali okrem legendárneho, avšak nie najlepšieho dielu, vidieť aj skvelý druhý diel a neskôr aj kritizovaný diel tretí. Ale aj napriek klesnutiu tretieho dielu zarobila celá trilógia neuveriteľne veľa peňazí. A Spider-man je stále značka, ktorá má šancu zarobiť. A tak sa Marvel a Columbia Pictures spojili a rozhodli sa, že od posledného Spider-mana je to už päť rokov, a tak spravia reštart. Ale nový Spider-man dokazuje, že sa oplatí robiť reštarty, aj keď je to zbytočné.

4minutový TrailerFotogalerie

The Amazing Spider-man je skutočne zbytočný reštart, pretože aj napriek snahe o rozdielnosť s trilógiou, používa predsa len šablónu ktorá je daná komiksom, nesmie sa porušiť, a tým pádom je identická s Raimiho prvým dielom. Teda Petera Parkera kusne pavúk, získa nadprirodzené schopnosti, jeho chybou umrie jeho strýko, vydáva sa na cestu pomsti, z ktorej vznikne nádej pre ľudí v podobe pavúčieho muža. Ale aj tu sa osvedčuje to staré známe z prvého dielu „s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť“, a tak okrem toho, že Peter získa mocných nepriateľov, získa aj lásku, ktorú ohrozuje. A jak som už povedal, je tu tá snaha o rozdielnosť, ktorú rozdelí do pár bodov:

1. Rodičia: Okrem klasickej zápletky z jednotky sa do príbehu zapletie aj nová linka, a to s rodičmi Petera. Tí sa objavili aj v komikse, a tak je dobré, že sa objavili aj vo filme, keďže prvá trilógia ich vôbec nespomenula. Tí majú, obzvlášť Peterov otec, v príbehu veľkú rolu, ktorá je však nevýrazná, je len na začiatku a jak film ide, časom sa dostane do pozadia až sa na nich zabudne. Ale podľa informácii by mali zohrať svoju rolu ešte v ďalších dvoch dieloch.

2. Schopnosti: Peter ich získa v podstate rovnako, ale za iných okolností. Pri zisťovaní informácii o svojich rodičoch zavíta do Oscorpu, kde sa robia pokusy s medzi druhovým krížením a zvedavosť ho zavedie do miestnosti s pavúkmi. A tak sa to stane. Na rozdiel od prvého dielu, Peter si svoje schopnosti uvedomuje hneď, ale mal som pocit, že ho to neprekvapuje. Teda, až príliš rýchlo sa zmieril s tým, že ich má. Ďalej je rozdiel aj v schopnosti vystreľovať siete. Tu je to tak, ako by to malo byť.

3. Smrť strýka Bena: Snaha o zmenu je očividná, ale smrť strýka Bena je jednoducho dôležitým aspektom vo vývine Petera na Spider-mana. Práve jeho smrť ho poslala na cestu spravodlivosti. V tejto verzii sa však Peter nezúčastnil súboju v klietke, tak ako by to malo byť, ale aj napriek tomu spravil osudovú chybu s nezastavením zločinca.

4. Prvá láska: Tu je to tak ako by to malo byť podľa komiksu, teda Peterova prvá láska je Gwen Stacy, a nie Mary Jane Watson.

5. Odhalenie: Nová verzia Petera Parkera je dosť nešikovná. Najprv sa zúfalo prizná Gwen, potom mu na identitu príde aj nepriateľ a nakoniec takmer celé mesto. Narozdiel od prvého dielu, v ktorom mu to zistí iba Norman Osborn.

Toľko k tým očividným rozdielom, ale bolo ich tam skutočne viacej. Čo sa týka zápornej postavy, tvorcovia sa očividne snažia nepoužiť nikoho znovu. Preto sa tu stretávame s doktorom Connorsom, ktorého sme síce už mali možnosť vidieť aj v druhom a treťom dieli od Raimiho, ale len ako profesora na vysokej škole, ktorý bol zároveň aj Peterovým priateľom. Teda Raimi nevyužil jeho alter-ego, mocného Lizzarda. Ten je výsledkom už spomínaného medzi druhového kríženia, konkrétne s jašterom, ktorý má schopnosť regenerácie, teda obnovy stratenej časti teľa, čo sa Connorsovi hodí, pretože nemá ruku. Doktor hľadá spôsob, ako vyrobiť sérum, ktoré by mohlo obnoviť časti teľa a pomôcť tak tisícom ľudí ktorým chýba nejaká končatina. Avšak zo séra vznikne Lizzard a problémy začínajú. Musím povedať, že Lizzard ako záporná postava nezlyháva, ale určite nevynikla. Je len výplňovou postavou, ktorá je potrebná pre príbeh, ale nič neprinesie. Keď si porovnáme temnotu Nolanového Ras al´ghula, Jokera alebo aj ospevovaného Banea alebo síce rôznorodých, ale stále lepších záporakov, ktorých mali Avengeri, je to úplne iná káva a Spider-man použil to najlepšie v prvých troch dieloch. A na to, aby vynikla postava ako Lizzard, potrebuje rozhodne viacej priestoru na rozvoj. A bolo dosť zvláštne, že si ten priestor v dvojhodinovom filme nenašiel. Ale mohlo byť horšie. V Spider-manskom univerze existuje asi tucet horších, sprostejších a smiešnejších postáv než je Lizzard. Napríklad Kladivoun. Takže musíme byť spokojný s tým, čo máme.

Záver:
Spider-man je značka, ktorá môže zarobiť. A preto vznikol reštart, ktorý okrem toho, že kopíruje, pretože nemá na výber, ešte aj pridáva a mení. Takto sme dostali klasickú hrdinskú zápletku, ktorá drží film pokope, romantickú výplň medzi Peterom a Gwen, a bohužiaľ dostatočného, ale nudného záporáka, ktorý by potreboval trochu viacej miesta.  Temnota Raimiho filmov zanikla, a nový Spider-man je viacej pre mladšie publikum. Film je nesmierne rýchli, zmätený a v niektorých miestach aj trochu na smiech (čisto náhodne sú postavené žeriavy tak, aby urobili Spidymu cestu do Oscorpu). Ale nieje zlý, a fanúšikom jednoducho v niektorých miestach ulahodí. Pochváliť sa dá nápad použiť zábery z prvej osoby počas letu, ktorý s 3D vyzerá skvelo, a je to zážitok, niektoré vtipy fungujú a vizuál je taktiež plus. Dostali sme teda zbytočný reštart.

6/10

P.S. Keď film skončí, chvíľu si ešte poseďte v kine, pretože je to Marvel, a tak môžete očakávať aj potitulkovú scénu. A môžeme sa len domnievať kto bol ten mysteriózny muž, ktorý vedel toľko o Peterovi a jeho rodičoch.