Recenze: Lockout / Útěk z MS-1 (2012)

Celkem dost očekávaná akční sci-fi střílečka Lockout je tady. Evropská tvorba se opět připomněla, stejně tak jako francouzský ultratalent Luc Besson. Ten si zřejmě nostalgicky zavzpomínal na tehdejší Pátý Element s Brucem Willisem, protože Lockout jde podobnou cestou.

Rok 2079, budoucnost viditelná v každém záběru. Snow (Guy Pearce), tvrdý chlapík po třicitce, je křivě obviněn ze špionáže proti USA. Trestem je umístění do stáze (umělého spánku) na třicet let. Ví však, že proti mocné tajné službě je zbytečné cokoliv namítat, trest bere s ledovým klidem.

Ve stejnou dobu míří dcera prezidenta USA Emilie Warnock (Maggie Grace) na MS1. Vesmírné vězeňské zařízení s cca 500 zločinci nejhrubšího zrna. Jde o jakousi poznávací tour, kde zhýčkaná a naivní mladá slečna chce poznat, že s vězni je zacházeno v souladu se zákonem a lidskými právy. Jenže během „rozhovoru“ s vězněm Hydellem se vše pokazí a vězeňský komplex padne do rukou trestanců, které vede Alex (Vincent Regan) a právě Hydell, jeho bratr. Emilie a několik dalších členů vězeňské služby jsou drženi jako rukojmí.

Snow dostává nabídku. Zatím může oddálit svůj trest, když na MS1 poletí a zachrání Emilii. Nejdříve odmítá. Poté zjišťuje, že na místě je i jeho kamarád Mace, jediný, kdo jej může očistit z křivého obvinění. Jde tedy na záchrannou misi.

Na MS1 zatím probíhá klasický riot, který známe snad ze všech podobných filmů. Alex semtam někoho popraví, semtam si pokecá s vyjednávacím týmem vedeným agentem tajné služby Langralem (Peter Stormare). Avšak největší hrozbou je právě Hydell, vyšinutý maniak, který chce zabíjet pro radost a nad ničím zrovna moc nepřemýšlí.

Snow se dostává do komplexu a nastává akce. Musí si prostřílet cestu k Emilii, což se mu i povede, avšak větší problémy na sebe dlouho nenechají čekat. Oba si zrovna do oka moc nepadnou. Ona, křehká a ctižádostivá chce zachránit všechen personál, zatímco on, drsný a nesmlouvavý chlapík se řídí rozkazem zachránit pouze jí, šoupnout ji do záchranného modulu a hurá domů.

Nastává tedy rozhodující konflikt mezi Snowem a bandou běsnících zabijáků. Podaří se mu zachránit všechny rukojmí a získat zpátky svobodu?

Hlavní devízou filmu je, že připomíná velmi oblíbené filmy. Několikrát se dá najít paralela např. s Přepadením v Pacifiku se Segalem, Smrtonosnou Pastí s Willisem a v neposlední řadě výše zmíněným Pátým Elementem. Lockout nabízí velmi vtipně hláškujícího antihrdinu v podání Snowa (fantastický Guy Pearce), avšak i řadu klišovitých prvků.

Hudba není zrovna táhnoucím doplňkem, efekty avšak tuhle mezeru solidně zaplňují. Lockout nenudí ani na okamžik, v úvodu dostaneme podrobný popis hlavní postavy a věřte, že je podán naprosto skvělým a zábavným stylem. Besson se zde nezapřel. Později však film nenabízí nicmoc nového, dostaneme standardní popcornovou zábavu nepřinášející nic nového. Tradiční schéma (hlavní hrdina uniká kulkám v pohodě) naštěstí není až tak otravné. Osobně vidím největší zklamání v absenci nějaké delší akčnější sekvenci, pěstních soubojů a tak podobně.

Film stál něco nad 20 mil. USD a z této částky je vidět každý cent. Ovšem tržby jsou zklamáním, film se zaplatil, ale to je vše.

Akční sci-fi Lockout (v Česku „Útěk z MS1“) vyšel z hlavy Luca Bessona, který svůj nápad svěřil do rukou scénáristického dua Stephen st.Ledger – James Mather, kteří se posadili na režisérskou stoličku. S nimi Besson scénář vypiloval do finální podoby.

Pokud máte rádi filmy s hláškujícím hrdinou, který se nebojí vzít zbraň do ruky a rozdat si to s přesilou, tak potom by Lockout neměl chybět ve vaší sbírce.

Hodnocení: 70%