Predátor – legenda z vesmíru (4.)

V dnešním posledním díle si připomeneme zatím poslední film s Predátorem v hlavní roli. Tarantinův učeň Robert Rodriguez produkoval a dohlížel nad svou filmovou verzí, kterou chtěl na plátna kin dostat v roce 1994. Nestalo se tak kvůli finančně náročnému scénáři (a tak do kin přišlo Desperado), avšak o mnoho let později spojil síly s maďarským talentem Nimródem Antalem a spolu natočili ultramoderní verzi legendárního lovce a k tomu jeho univerzum rozšířili do pekelných rozměrů.

Zaprvé měl Rodriguez výhodu v tom, že film produkovala jeho společnost TroubleMaker Studios, zatímco 20th Century Fox nechalo oběma režisérům volnou ruku. Nimród Antal měl za sebou velmi skvělé Revizory a jeho um točit akční nebo napínavé sekvce byl v Hollywoodu znám. Příběh napsal Antalův kamarád Alex Litvak spolu s Michaelem Finchem.

20th Century se klasicky drželo střízlivého rozdávání peněz na budget a k dispozici tak dalo 40-50 mil. USD. Díky pokroku na poli filmových efektů se však s touto sumou dalo pracovat lépe než s pouhým úsměvem na rtech.

Natáčení, které bylo naplánováno na 53 dnů,  začalo na konci září 2009. Tvůrci si pro svůj snímek vybrali Hawaii a posléze Texas. Rodriguez pro svůj snímek doslova prahnul po Arnoldu Schwarzeneggerovi pro cameo roli Dutche, tem však odmítl. Dutch se měl v příběhu objevit jako unesená oběť Predátorů na útěku a později měl spojit síly s Roycem. Bohužel se tak nestalo, role byla zrušena a byla napsána nová pro Laurence Fishburna. (Mnoho lidí si dnes myslí, že Arnold měl hrát tu samou roli, která připadla Fishburnovi, což není pravda).

Ve snímku tak září pouze Adrien Brody s Alicí Bragou. Oba při rozhovorech během natáčení projevovali lítost, že nemohli pracovat s Arniem, avšak, jistě byli rádi, že veškerá pozornost tak stála na nich. Rodriguez si do filmu ještě přizval svého strýčka Dannyho Treja. Hereckou posádku ještě doplnili známí Walter Goggins či Topher Grace. Mahershalalhashbaz Ali jistě způsobil spoustu zlomených jazyků při vyslovování svého jména.

Spoustu nového se ve filmu objevilo, už jen proto, že na efektech dělala nová sorta lidí. Howard Berger a Greg Nicoreto z KNB EFX se postarali o nové kostýmy pro Predátory. Rodriguez chtěl vzdát čest Stanu Winstonovi, tvůrci původního Predátora, který se tak ve filmu objevil také. Mimozemské lovce ztvárnili Derek Mears (Původní), Brian Steele (Berserker a Falconer), Carey Jones (Tracker).

Jako fanoušek Predátora mě bylo velmi líto toho, že film z velké části zůstal nepochopen a naopak byl hanoben za „krádež“ prvního Predátora z roku 1987. Dovolte mi tedy, abych vše uvedl na pravou míru, protože jako spousta skalních fandů, tak i já sledoval veškeré produkční novinky, které se na internetu nacházely jen těžko a spoustu rozhovorů s tvůrci. Vypíchnu jen to nejdůležitější. Rodriguez ještě před a během natáčení řekl zhruba toto: „Chci se co nejvíce přiblížit původnímu filmu. Doslova mě uhranul, když jsem jej poprvé viděl. Atmosféra, herci i příběh, to všechno bylo fantastické. Divákům přineseme velmi podobný film, protože dříve jsem jej nemohl udělat kvůli rozpočtu. Ve filmu najdete spoustu odkazů na jeho originál. Ano, dá se říct, že v jistém a obrazném smyslu plánujeme udělat kopii, která vzdá hold svému původci,“ já osobně nevím, komu co na tomto prohlášení není jasné.

S tímto jde ruku v ruce soundtrack, který nám John Debney naservíroval. Vzal to nejlepší z jedničky, oprášil to, dodal tomu moderní sound a vznikla pěkná paralela ke šlágrům Alana Silvestriho. Ten byl původně uvažován jako případný tvůrce OST, avšak jednání nedopadla, a tak je slavný skladatel uveden v titulcích jako tvůrce originálního „theme„.

Jak to všechno dopadlo již víme a pevně věřím, že dnes již není žádný fanoušek Predátora, který tento snímek neviděl. Netřeba tedy připomínat děj. Osobně souhlasím s kritikou, že film po setkání s Nolandem ztrácí švih a tempo. Ovšem po útěku z úkrytu je to již stará známá, akcí a i napětím naplněná, klasika v moderním hávu.

Psal jsem o rozšíření univerza. Potkáváme zde nový druh Predátora, jeho nové doplňky pro lov jako jestřáby a lovecké psy. Jsme svědky jevu, známého pouze z komiksů – Predátoři mají mezi sebou jakési bratrovražedné války, což deklaruje spoutaný Classic Predátor. Rozdělili se do dvou kmenů a na jedné planetě nezbylo dost místa pro obě strany.

Noví Predátoři jsou vyšší, atletičtější a štíhlejší než původní Predátor, mají jinak tvarovanou hlavu a jejich lov pravděpodobně není založen na stejném kodexu cti jako u jejich pokrevních nepřátel. Také jsme se mohli dozvědět, že tito „Red“ Predátoři jsou „mladíci“ ve výcviku. Nestřílejí tak přesně, mají sklony podceňovat a takticky také nejsou zrovna vyzrálí. Pro odstraňování všech těchto nedostatků se na tréninkovou planetu posílají dosud neznámí (a vyloženě vystrašení a bezbranní) vetřelci, kteří slouží jako živé terče.

Příběh byl zakončen tak trochu rozporuplným koncem, který vyvolal spoustu mixovaných reakcí. Konec se neobešel bez klišé, ovšem s jasnou vizí na sequel.

Film skončil s tržbami těsně pod 130 mil. USD, což jistě plány na pokračování neohrozí. Krátce po premiéře se rozpoutala debata o možném ději v pokračování a sám Robert Rodriguez fanoušky naladil na optimistickou vlnu.

Nešli jsme do toho filmu s cílem ukázat vše. Řekli jsme si, že otestujeme náročnost diváků, zda ještě vůbec je zájem o Predátora ve vysoké míře. Spoustu nápadů jsme si nechali do případného pokračování,“ uvedl Rodriguez.

Film jsme si všichni užili na maximum. Zda bych chtěl točit dvojku? Určitě!,“ uvedl Adrien Brody.

Diskuze mluvily zejména o krátkém vyjádření Rodrigueze o zamýšleném ději pro sequel. „Ve filmu jsme narazili na Nolanda. Tento voják byl na této planetě také se svou jednotkou. Jeho příběh by jistě byl velmi zajímavý,“ uvedl režisér. Fishburnova fyzická vizáž však dává jasně najevo, že by se musel dát pořádně do tréninku, aby působil jako věrohodný člen speciálních jednotek. Ve dvaapadesáti letech..hodně štěstí. Ať zní tento nápad jakkoli zajímavý pro většinu fanoušků, mě to přijde jako šance poničit nastavený trend a návrat do stejných vod mi nepřipadá jako interesantní.

Druhá, avšak již nepotvrzená teorie přišla na svět o mnoho týdnů později po premiéře. Jeden nejmenovaný člen tehdejšího štábu uvedl, že Antal by rád děj druhého filmu zasadil do nespecifikované minulosti a vesmírní lovci by si to měli rozdat např. s Vikingy nebo jinými svalovci dávných dob. Na první pohled divná idea, pokud se rozleží v hlavě, může přinést rozhodně parádní šmrnc temného prostředí.

Tak jako tak, značka Predátor není ani zdaleka mrtvá, jen to chce dobrý nápad, zapáleného režiséra s vkusem a citem pro tuto oblast. Rodriguez se tak přiznal, že jeho fanouškovská základna jej žádá o tvorbu na dalším díle, on však stále dokola zmiňuje přání dělat další Spy Kids a vysněné Sin City 2. Myslete si co chcete, ale Rodriguez není jediným režisérem, schopným udělat parádního Predátora. Nimród Antal ukázal solidní schopnosti i jako side-kick při Rodriguezově řežbě, je zde celá řada dalších directorů, kteří by si zasloužili točit další příběh nejslavnějšího mimozemského lovce .

U mě vede s přehledem Chris Nolan. Ten skoncoval se svým Batmanem, co takhle nová trilogie v jeho podání? Co vy říkáte na Predátora jako postavu? Chcete další díly? O čem by zhruba byly?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno