Recenzia: Muži, ktorí nenávidia ženy / The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Milujem filmy a filmovú hudbu. Hlavne od Nolana, Finchera, Scorseseho, Ridleyho Scotta, Ritchieho, Mendesa, Aronofskeho atd atd.

Po dvoch rokoch od vydania švédskeho thrilleru Muži, ktorí nenávidia ženy od režiséra Ardena Opleva sa tento snímok podľa knižnej predlohy dočkal amerického remaku. Do režisérskeho kresla si sadol jeden z najlepších režisérov dneška a majster depresívnych thrillerov David Fincher a milióny divákov po celom svete boli zvedavý ako sa popasuje s náročnou úlohou sfilmovať film, ktorý tu bol len pred nedávnom a získal slušné kritiky od kritikov aj divákov. Ja osobne (aj keď som Ficherov veľký fanúšik) som z toho mal tiež menšie obavy. Tie sa však hneď vytratili, keď nabehli úvodné titulky.

A tie boly fakt parádne, lepšie som už dávno nevidel a navodily skvelú atmosféru na blížiacu sa jazdu po zasneženom Švédsku a jeho odvrátenej stránke. Fincher sa vrátil ku svojím koreňom filmovania, keď po Podivuhodnom prípade Benjamina Buttona a Sociálnej sieti opäť natočil podmanivý thriller s mrazivou (a to doslova) atmosférou a s prvkami skvelej detektívky, pri ktorej musíte zapnúť aj svoj mozog. Ani tentoraz si neodpustil ukázať zvrátenosť ľudí (aj keď v menšom množstve ako pri Sedem) a sledujeme aj pár ozaj výstredných scén, ktoré proste k nemu patria a ktoré ozaj vie točiť a dodávajú filmu tú správnu šťavu. Čo sa týka hereckého obsadenia, tam nie je čo riešiť. Fincher si mohol do hlavnej postavy Mikaela Blomkvista vyberať z mien ako Depp, Craig, Clooney, Pitt či Mortensen a myslím, že Daniel Craig vôbec nesklamal, pretože podáva skvelý výkon. Avšak Muži, ktorí nenávidia ženy majú ešte väčšiu hviezdu akou je Craig. A to je jednoznačne pre mňa Rooney Mara, ktorá zahrala tak excelentne, že som sa do jej postavy výstrednej a tajomnej Lisbeth hneď zamiloval. Určite treba ešte spomenúť ďalšie herecké mená ako Christopher Plummer, Stellan Skarsgard či Robin Wright. Taktiež nemôžem zabudnúť na hudbu dvojice Trent Renzor a Atticus Ross, ktorá tvorí neoddeliteľnú súčasť tohto snímku.

O samotnom príbehu už podla mňa ani netreba moc písať, pretože veľa ľudí buď videlo švédsky film alebo čítali knižnú predlohu. V skratke. Finančný reportér Mikael Blomkvist(Craig), ktorého meno bolo očiernené vďaka verejnému ohováraniu a kvôli tomu je skoro na mizine a musí čeliť aj verejnému posmechu. Odchádza preto na ostrov jednej z najmocnejších rodín vo švédsku na osobné pozvanie hlavy rodiny Henrika Vangera (Christopher Plummer), ktorý ho žiada aby obnovil vyšetrovanie zmiznutia jeho milovanej neteri Henriety. Tá zmizla už pred 40. rokmi a Henrik si myslí, že je za tým niekto z jeho rodiny o ktorej tvrdí, že je zvrátená a odporná. Na pomoc mu prichádza aj mladá a nesvojprávna, no zato vynikajúca detektívka Lisbeth Salanderová (Rooney Mara), ktorá mala najprv za úlohu Blomkvista preveriť. Postupne odhaľujú tajomstvá rodiny Vangerovcov aj samotnej Lisbeth. Aké to už si musíte pozrieť Vy sami.

Muži, ktorí nenávidia ženy je rozhodne najlepší snímok tohto roka aký som mal možnosť vidieť (a bolo ich dosť). Možno troška troskotá na tom, že ide o americký remake úspešného thrilleru ale Fincher dokázal, že je vo forme a servíruje film s precíznou réžiou, kamerou, hudbou, hereckými výkonmi a hlavne atmosférou. nie je to film pre 16 ročné fanúšičky Paris Hilton a Zacka Efrona, ide o film pri ktorom musíte zapnúť mozgové závity a vychutnávať si všetky kvality, ktoré film ponúka.

Hodnotenie: 87%

Réžia: David Fincher
Hudba: Trent Razor, Atticus Ross