Recenzia: Moneyball (2011)

Zaujímavý snímok zo zákulisia baseballu Moneyball vznikol v spoločnosti Columbia Pictures a aj keď sa tomuto športu nerozumiete, tak si ho do určitej miery dokážete skvele vychutnať. Ide totiž o úplne iný film z prostredia tohto športu, aký som doteraz videl. Jednak preto, že skôr je to životopisná dráma, ktorá aj keď pojednáva o baseballe, tak sa ho dotýka len okrajovo, v podstate zo zákulisia a za druhé je emocionálne slušne vypätá. Pôvodne mal tento snímok režírovať Steven Soderbergh (Traffic, Dannyho jedenástka), no ten z projektu na poslednú chvíľu vycúval a do režisérskej stoličky bol zvolený v podstate začínajúci Bennet Miller, ktorý mal na svojom konte zatiaľ len životopisnú drámu Capote v hlavnej úlohe s Philipom Seymourom Hoffmanom (ktorý za ňu získal aj Oscara). Hoffman si v Moneyball strihol aj menšiu úlohu hlavného trénera a do hlavných úloh boli obsadení Brad Pitt a Jonah Hill.

Oakland, rok 2002, začiatok sezóny. Miestnemu baseballovému klubu Athletics odišli tri najväčšie hviezdy a hlavný manažér tímu Billy Bean (Brad Pitt) ich má nahradiť a zostaviť tým, ktorý bude vyhrávať zápasy. Klub však nemá práve oslnivý rozpočet a tak sa Bean snaží vymyslieť inú metódu, ako získať hráčov za menej peňazí, ktorí by dokázali vyhrávať zápasy. Preto si najme mladého ekonóma s titulom z  Yale Petera Branda (Jonah Hill) a začnú vyberať hráčov podľa štatistiky. Stretávajú sa s odporom zo strany majiteľov klubu, trénerov, agentov a novinárov, ktorý tejto metóde absolútne neveria a bohužiaľ Oakland prehráva jeden zápas za druhým. Bill sa tak musí vyrovnať nie len s tlakom zo všetkých strán, ale aj s prehrami týmu a osobnými problémami. Sám bol totiž v mladosti veľký talent baseballu, no stal sa len jedným z mnohých premrhaných talentov a začal sa venovať administratívnej stránke tohto športu. Dokáže nakoniec Bill odvrátiť nepriaznivú bilanciu zápasov a dokázať tak, že vie čo robí? Otázku nájdete, keď sa rozhodnete pustiť si túto výbornú drámu podľa skutočnej udalosti.

A nebojte sa, že nebudete chápať všetkým tým štatistikám. Scenár majú totižto na svedomí Steven Zaillian (Americký gangster, Šindlerov zoznam) a Aaron Sorkin (Sociálna sieť) a je napísaný zrozumiteľne a pútavo. Hlavne osobné scény Billyho Beana a obchodne výmeny sú zaujímavé a v podstate nenudia. Bennet Miller sa tiež ukázal do budúcnosti ako kvalitný režisér od ktorého môžme očakávať ešte skvelé filmy. Má totiž rozum aj talent. Čo sa týka hereckých výkonov, tak Brad Pitt podáva štandartne dobrý výkon. Nie je to jeho životná rola, no ani nesklamal. Najviac ma však zaujal Jonah Hill, ktorý zahral fakt výborne a milo ma prekvapil. Veľmi silnou stránkou je aj soundtrack, ktorý ma na svedomí Mychael Danna. Moneyball je v celku veľmi silná dráma, nominovaná aj na Oscara, ktorú by som radil medzi tie lepšie filmy tohto roku. Určite stojí za pozretie.

Hodnotenie: 80%
 Réžia: Bennet Miller  Hudba: Mychael Danna  Hrajú: Brad Pitt, Jonah Hill, Robin Wright, Philip Seymour Hoffman, Chris Pratt, Tammy Blanchard, Jack McGee, Nick Searcy, Kerris  Dorsey