Recenze: Sherlock Holmes: Hra stínů (2011)

Sherlock Holmes se vrací! Znovu pod režií Guye Ritchiho, znovu je Sherlock spíše akčním filmem než detektivním příběhem a znovu je Sherlock charizmatický Rowney Downey Jr. Ano, recenze je možná zbytečná, jelikož nový Sherlock je naprosto totožný jako první díl, ačkoli nějaké rozdíly tu přece jenom jsou, ale k tomu se dostanu.

Nejprve k příběhu: Potom, co se na plátně mihne Rachel McAdams alias Irene Adler (že by reklama na další díl?) se bůhví odkud objeví doktor Moriarty, který je děsně geniální, ale né tak geniální jako Sherlock, ale to se dozvíme až později… Mezi tím se hlavně střílí, skáče, střílí a běhá a skáče a střílí, a to proto, že má Moriarty spoustu velkejch zbraní.

Začátek filmu je poměrně nudný. Než se všechno pořádně rozjede, tak to chvíli trvá a jak jsem říkal, Rachel McAdams ve filmu opravdu moc dlouho nepobude a to je škoda, nechápu smysl její role a zápletka s ní pak docela nudí (za to však moje oblíbená Rachel  nemůže, za to může scénář 😉 Až někdy v polovině filmu se všechno pořádně rozjede a Sherlock se konečně vrací. Akce je nápaditá, přehledná a zábavná. Navíc má film větší výpravu než první díl, což je bezesporu dobře. (Podíváme se do Paříže, Německa, Švýcarska…)

Scénář ve mně budí rozporuplné pocity. Najednu stranu je vtipný (výstřednosti Sherlocka) a někdy i docela chytrý. Závěr tak vzdáleně připomíná detektivní film, což asi nikdo z nás nečekal. Nadruhou stranu je dost předvídatelný a absolutní závěr (to je hned potom detektivním konci) pak vypadá, jako by ho napsalo malé děcko. Bohužel scénář má takových logických chyb víc.

(SPOILER: Když na Sherlocka a Moriartyho spadne ona budova a Sherlock jako zázrakem přežije, nikdo se pak nepodiví, že přežil i Moriarty KONEC SPOILERU)

Herecké výkony nejsou taktéž vůbec špatné – Rowney Downey Jr. je hrdina, jak má být. Jude Law dokáže urážky Sherlocka Holmese dobře oplácet. Moriarty (Jared Harris) je také skvělý a je mi líto, že ho neznám ještě z jiných filmů (vlastně jsem ho ještě zahlédl ve filmu Podivuhodný příběh Benjamina Buttona, kde si zahrál postavu „kapitána“). V dalších rolích se objeví Noomi Rapace jako věštkyně nebo Stephen Fry jako Mycroft Holmes (Sherlockův bratr).

Hudba je velice působivá. Bohužel přes všechny ty výbuchy, střelbu a… výbuchy není moc dobře slyšet a tak další Zimmerův „majstrštyk“ není slyšet. Proto je dobře, že celý soundtrack si můžeme legálně pustit třeba na youtube.

Takže kdybych měl celou recenzi shrnout do pár vět, pak by to bylo asi takhle:
Výhody: Film je akční, vtipný, zábavný a je tam Rachel McAdams.
Nevýhody: Film je prakticky stejný jako první díl a Rachel McAdams má jenom malou roli.