Recenze: Filmový Death Note / Zápisník smrti (2006)

13 nejnovějších hororů na HBO GO k Halloweenu

Halloween už klepe na dveře a milovníci hororů bijí na poplach. Už víte, které horory si letos nesmíte nechat...

16 nových seriálů, které zhlédnete na jeden zátah

Seriálové služby se předhání, která z nich uvede lepší minisérii, což je v době pandemie velmi vítaný tah. Které...

Animovaný Death note jsme rozebrali minule a tak by bylo vhodné podívat se i na podobu filmovou, která vyšla ve stejný rok jako anime a už to dokazuje, jak velký je to ve světě fenomén.

Dva filmy a jeden spin-off
Jak dostat 37 dílů seriálu na plátno? Jednoduše děj rozdělím do dvou filmů se stopáži dvou hodin. Tvůrci zkrátka neexperimentovali s tím, jak dostat všechnu látku do jednoho filmu a prostě ho rozdělili do dvou a to samozřejmě přineslo skvělý výsledek. Ve filmu samozřejmě nějaké nepodstatné drobnosti chybí, ale jádro i všechny důležité zvraty zůstávají stejné, navíc se kompletně překopali některé pasáže tak, aby filmy byly odlišnější, ale přitom ponechali stejný výsledek pro navázání příběhu, které bylo v anime.

Po dvou filmech popisující základní příběh byl natočen spin-off detektiva L odehrávající se po událostech s vyšetřováním Kiri a zápisníku smrti. Bohužel zde chybí potřebná atmosféra tajemna, která byla dána zápisníkem a Kirou, takže třetí film je jenom obyčejná detektivka, kde L vyšetřuje případ útoku teroristů. Kromě pár odkazů na minulé filmy, odhalení matematického genia Neara (nástupce L) a pár vtipných scének, se nejedná o nic extra a film upadá spíše do podprůměru, ale fanoušci L si zde určitě přijdou na své.

Skvěle zahrané hlavní postavy
Musím uznat, že k hlavním postavám byly vybrání skvělí herci, kteří ač jsou u nás dost neznámí, propůjčili hlavním postavám to správné kouzlo a perfektně tak oživili Kiru a detektiva L.

Tatsuya Fujiwara jako Kira zvládl předvést přeměnu inteligentního, trošku arogantního studenta Lighta na šíleného masového vraha s velkým přehledem. Bohužel, jak je u japonských filmů občas zvykem, ke konci už Fujiwara celkem přehrával a emotivní konečná scéna byla dost přehnaná, což nemusí mít každý rád.

Největší tahák filmů byl však bez váhání Ken´ichi Matsuyama v roli detektiva L.Zastínil všechny ostatní svým skvělým výkonem a rozdíl mezi animovaným a reálným L nebylo snad žádný. Skvěle zahrané chování, gesta i přihrbený styl chůze L byly perfektně zahrané a upřímně se ani nedivím, že vnikl spin-off, který ovšem nedosahoval vysoké kvality, což je škoda.

Hodně malý rozpočet
Dalo by se čekat, že do svého domácího klenotu japonci vloží dost peněž, opak je bohužel pravdou a právě malý rozpočet (20 milionů) dost sráží zbytek filmů. Na filmech je vidět, že se dost šetřilo na ostatních hercích, kteří jsou viditelně o třídu horší, než hlavní dva. Hudba také není zrovna úchvatná a pistole vypadají jako hodně špatné makety koupené na nějaké tržnici.

Kde se ale nejvíce šetřilo jsou počítačové efekty, kterými jsou vytvořeny Shinigami, kteří musím uznat vypadají přesně jako z anime, ale až moc vyčnívají z obrazovky. Pokud se Shinigami nehýbají a pouze stojí dá se na to trochu koukat, ovšem jakmile se začnou hýbat, např. Ryuk začne jíst jablko, výsledek je hrozný a vy jste nuceni koukat na hodně prkené pohyby počítačové grafiky vedle živých herců.

Závěr
Filmová adaptace slavného anime rozvržená do dvou filmů nenadchne perfektními efekty a hromadou kvalitních herců, ale splňuje základní věc a to je dodržení základního příběhu i kouzla původního anime a skvělými herci v hlavních rolích. Pokud jste vášnivými fanoušky tohoto hitu, nebudou vám vadit nepovedené efekty ani špatný spin-off detektiva L.
Hodnocení: 7/10