Recenze II: Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011)

Ethan Hunt je frajer. Z velké části díky filmům, ve kterých se objevuje a z ještě větší části za to může obličej Toma Cruise. Je to nebezpečný sympaťák, který si prošel několika druhy akčních/špinážních filmů. Nejdříve De Palmův zamotaný thriller, poté over-the-top akce od Johna Woo a třetím do party byl J.J. Abrams, který přišel s jedním z nejlepších akčních filmů vůbec. Před Bradem Birdem tedy stál nelehký úkol, navázat na úspěch a kvalitu série. Zvládnul to? Pokračoval Bird ve stylu předchozích režisérů a ukázal Hunta v novém?

Ethan je ve vězení, ze kterého ho dostanou agenti Jane (Paula Patton) a starý dobrý Benji (Simon Pegg). Hunt je v rychlosti seznámen s tím, co se děje a jaká je jejich mise. Jenže na další zastávce, v Kremlu, to ovšem nedopadne moc dobře. Někdo totiž odpálí půlku Rudého náměstí a všechno padne na hlavu IMF. Prezident vyhlásí Ghost Protocol, který znamená jeho distancování od celého projektu a udělá tak ze všech agentů teroristy. Jenže to by to nebyl Hunt, aby se nevydal na nemožnou misi s cílem všechno zachránit.

Takže jak si Bird s filmem poradil? No, nepokračoval v trendu a úplně nový pohled na IMF nevytvořil. Vytvořil svůj pohled, který není tak úplně nový, protože si vzal spousty věcí z minulých dílů a k tomu přidal své (moderní) nápady a režisérské postupy. Nejvíce je vidět inspirace u prvního dílu. Dvojku víceméně přeskočil a ze trojky si vzal jen něco, ale z De Palmova filmu si odnesl asi nejvíc. Nutno říci, že Bird nevykrádal. Prostě přenesl atmosféru devadesátek do nového filmu. Moc hezky se to sleduje. Je vidět, že Bird to umí i s eye-candy, protože třeba honička v písečné bouři je výborná. Umí to jak s klasickou akcí, tak se všemi hi-tech hračičkami, které Hunt používá. Ze všeho těží maximum. Jenže těch gadgetů není tolik jako dřív, proč? Hunt a jeho tým jsou proti všem. IMF je pryč a agenti si musí vystačit s tím, co mají s sebou a co seženou u pochybných, s ruským přízvukem mluvících, prodejců zbraní. Jenže tohle neznamená, že žádný cool přístroj ve filmu neuvidíme, těch mašinek je pořád dost ale rozhodně ne tolik jako dříve. Ethan má zase stylová auta, hračky, parťáky a vůbec všechno, co ke dvouhodinové stopáži potřebuje, víceméně.

Cruise je klasik. Je to sympaťák a dobrý herec, který si ze sebe (nebo přímo z Hunta) umí udělat legraci. Nemá cenu zdůrazňovat, že hlavní roli utáhne bez problémů. Jenže letos dostal krom Simona Pegga i pár nových tváří. Jeremy Renner a Paula Patton. Paula je sexy a umí hrát. To se cení, protože dneska se to už v Hollywoodu nenosí. Avšak daleko zajímavější je dvojice Pegg-Renner, kterým to celý film skvěle klape. Renner definitivně přesvědčil, že je krom sympaťáka také dobrý herec a s Peggem vytvořili opravdu zábavné duo. Jejich hláškování dodává Ghost Protocolu tu správnou jiskru. Co se týče Pegga, tak asi nemá cenu nic moc zmiňovat. Tenhle anglán už hodněkrát dokázal, že je výborný komik i herec.

Mission: Impossible – Ghost Protocol má hodně kladů. Je to napínavý, akční a vtipný film. Jenže je tu pár věcí, které musím vytknout. Spolu s atmosférou jedničky si Bird přinesl i dlouhé a nudné chvíle. Není jich moc, ale jsou. Pauzy mezi zlomovými momenty filmu jsou někdy až moc utahané. Naštěstí během několika minut je vše v pořádku a zase se královsky bavíte. Dalším negativem je záporák. Tady GP trochu pokulhává, vlastně se spíš plazí. Záporák se sice tváří zle a má určitě charisma, jenže když se ve filmu objeví třikrát a vždy jen na pár minutek, divák si k němu nedokáže vybudovat žádný vztah. Ať už negativní nebo pozitivní. V tom bych viděl větší problém. Nevýraznost ne jednoho, ale všech záporáků bere filmu část kouzla. Jediným výrazným záporákem je Léa Seydoux. A to je trošku málo. Další stížnost budu mířit znovu do postav. Po tom, co předvedl Abrams jsem čekal daleko hlubší charaktery. Emoce. Bohužel, tuto část si Bird znovu vypůjčil od prvních dvou dílů a třetí přehlédl. Budete postavám fandit, ale to je tak všechno. Žádný silný moment (jako ve třetím díle) diváky nečeká.

Tak či onak, Ghost Protocol je jedním z nejlepších letošních akčních filmů. Není dutý, jako většina jeho konkurence, je plný sympatických herců a postav. Vypadá pěkně, pěkně se sleduje a dvě hodinky v kině utečou jako voda. I přes ta negativa nevidím důvod, proč čtvrtému dílu série nevěnovat večer v kině. (7/10)

PS: Doufám, že v pětce bude tedy hlavní postavou Renner, protože ten chlap má koule.