Recenze: Senna (2010)

Ayrton Senna. Málokdo toto jméno nezná alespoň z doslechu. Mezi fanoušky motorsportu, zejména pak formule 1, doslova legenda. Hvězda, která se znenadání objevila, zazářila a pak náhle navždy zhasla. A právě této hvězde přelomu 80. a 90. let, věnuje svůj dokumentární film režisér Asif Kapadia.

Osobně jsem dnes již dlouholetým divákem a fanouškem F1, nicméně v éře Ayrtona Senny tomu tak nebylo. Královnu motorsportu jsem začal vnímat až později, v době, kdy se již všude skloňovalo především jméno Schumacher. A tak přestože jsem si spoustu informací o historii tohoto sportu již dávno zpětně v odborných publikacích a na internetu dohledal, tak jsem tento snímek s napětím očekával od první zmínky o něm. Neměli jsme to štěstí a film naše kina zcela minul, nicméně vyšel alespoň na DVD a věřte, že by byla chyba jej minout.

Snímek je poskládán z archivních obrazových materiálů a díky spolupráci filmařů s rodinou závodníka je možné vidět i některé z dosud dříve nikde publikovaných záběrů ze závodních okruhů i Sennova soukromého života. Tato úžasná mozaika nabízí zajímavé informace ze zákulisí tohoto sportu, nespočet dramatických momentů, zejména Sennovy legendární souboje s týmovým kolegou a zároveň hlavním rivalem Alainem Prostem a emocemi nabitých momentů- nelze nezmínit závod v brazilském Sao Paulu v roce 1991, mrazivé vyznění scény ze zábavné televizní show na silvestra o dva roky dříve, tragický víkend v italské Imole roku 1994, jenž se černým písmem nesmazatelně zapsal do historie tohoto sportu a samozřejmě Sennův následný pohřeb, při kterém vám naplno dojde, jak důležitou postavou byl Ayrton Senna zejména pro brazilský lid. Věřte že v samotném závěru je velmi těžké ubránit se slzám.

Nejedná se o první dokumentární film o tomto závodníkovi, nicméně se jistě jedná o ten nejkomplexnější a nejlepší. Asif Kapadia dokázal natočit doslova pomník této mimořádné osobnosti motoristického sportu a zároveň ji zajímavým způsobem přiblížit doslova úplně všem. Dokument lze alternativní cestou sehnat také v prodloužené verzi, která nabízí navíc zhruba hodinu rozhovorů s osobnostmi spjatými se světem formule 1. Zajímavá je ale spíše pro hardcore fanoušky. Ti ostatní si více užijí verzi, která u nás oficiálně vyšla. O nic skutečně podstatného nepřijdou a nudit se u ní rozhodně nebudou, to můžu zaručit.

Senna (2010)
101 min.
Režie: Asif Kapadia