Recenze: Red State (2011)

Kevin Smith, režisér proslavený svými pro mnoho diváků dnes již kultovními komediemi, si zřejmě uvědomil, že po vlažném přijetí jeho posledních filmů je potřeba přijít s něčím novým, a nebo vrátit na scénu Jaye a Tichého Boba. Rozhodl se pro první možnost a nyní tu máme avizovaný horor, jenž je nakonec spíš drsným thrillerem, který sice není humoru úplně prostý, nicméně prvoplánové legrace si tentokrát příliš neužijeme.

Koncept tohoto filmu je zpočátku podobný jako vídáme u „teenage hororů“ typu Masakr v Texasu. Parta tří nadržených středoškoláků se na internetu seznámí s jistou dámou nabízející sexuální služby. Dlouho neváhají, půjčí si od roďičů auťák a všichni tři vyrazí do nedalekého vidlákova za sexuálním dobrodružstvím. Dotyčná dáma je pohostí pivem a od té chvíle se věci ani zdaleka nevyvíjí tak, jak by si představovali. Na scénu přichází Abin Cooper (Michael Parks), vůdce jakési fanaticko-náboženské skupiny se svými ovečkami, který nemá absolutně žádný problém s posíláním hříšníků do pekla. A po několika jeho větách je jasné, že i našim třem hrdinům právě začíná boj o holý život. Nečekejte ovšem klišovitý horor s průhledným dějem i koncem, to byste Kevina Smithe podcenili. Svou roli zde hrají i nečekaná rozhodnutí či prostá náhoda.

Velmi brzy přichází změna žánru, divákovi dojde, že zde opravdu není příliš čeho se bát, objeví se po zuby ozbrojené policejní komando v čele s Johnem Goodmanem, několik desítek střelných zbraní na obou stranách a začne doslova akční inferno ve kterém si žádná z postav nemůže být jistá přežitím a pro ty kladné to platí obzvlášť.

Originalita, nepředvídatelnost, nekorektnost, až na vyjímky nepříliš známí, přesto kvalitní herci, výborná kamera a technická stránka vůbec, což je potřeba zmínit, protože ten film byl opravdu levný, však si ho Kevin Smith financoval zcela sám, zajišťují pozitivní pocit z výsledku i přesto, že úplný závěr bohužel tak trochu vyšumí do ztracena. Někdo také může mít problém s prostřední částí, ve které se toho poměrně hodně namluví o věcech víry, bohu, hříšných homosexuálech či jinak „postižených“ hříšnících, od kterých je třeba tento svět „očistit“. Nicméně jako sonda do nitra fanatické sekty to funguje a myslím si, že závěrečná třetina bude díky pocitu jistého zadostiučinení i pro tyto diváky dostačující náplastí.

Kevin Smith tedy ukázal, že bez větších problémů zvládá i jiný než komediální žánr a ať se pro příště vrhne na cokoliv, je pořád důvod se těšit. Další pokračování Clerks nebo nový sólo projekt pro Jaye a Tichého Boba by ale asi potěšily úplně nejvíc.

Red state

Horor/Drama/Thriller/Akční
88 min.