Recenzia: Community (2009)

Pred dvoma rokmi americká televízia FOX vypustila na svet seriál, ktorý sa takmer okamžite stal hitom. Glee zbieral ceny, ocenenia kritikov, fanúšikov. V tom istom čase americká NBC uviedla seriál Community. A práve Community by som sa chcel venovať v nasledujúcej recenzii.

Seriál sa odohráva na priemernej vysokej škole Greendale Community College, na ktorej čele je podivínsky Dekan Pelton. Dej začína, keď sa Jeff Winger (Joel McHale) chce zblížiť s ,,dievčaťom, ktorú pozná z hodín španielčiny“ Brittou (Gillian Jacobs). V tejto snahe pred ňou predstiera, že vedie skupinu pre doučovanie sa španielčiny. Ako áno, ako nie vďaka spoločnému známemu Abedovi (Danny Pudi) sa dovtedy neexistujúca skupina rozrastie na sedem členov. Zdá sa vám to ako hlúpa zápletka? No scenáristi tohto seriálu sú očividne géniovia s kopou nápadou, lebo ju dokázali naplno využiť. V dobrom.

Bývalý právnik Jeff, ktorému pozastavili licenciu, bojovníčka za ľudské práva Britta, kresťanská matka Shirley ( Yvette Nicole Brown), hviezda strednej školy Troy (Donald Glover), múdra Annie (Alison Brie), moslim Abed, ktorý neustále zo seba chŕli popkultúrne odkazy. A samozrejme najstarší a najrasistickejší člen Pierce, ktorého famózne hrá Chevy Chase. Casting pri Community je výborný, herci sú typologicky presne vhodný k postavám.

Popri ústrednej sedmici študentov je v seriáli tiež mnoho vedľajších postáv. Ken Jeong ako bláznivý učitel španielčiny, už spomínaný Dekan, to sú stálice. Popri nich sa v seriáli objavujú aj hosťujúci herci.

Originalita sa seriálu nedá uprieť. Aj keď sú niektoré postavy založené na stereotypoch, je to jeden z najlepších komediálnych seriálov súčastnosti. Ešte aj tie horšie časti, sú stále veľmi nadpriemerné. Zombie diel s hudbou od ABBA, časť vzdávajúca poctu mafiánskym filmom, či paintballový diel Modern Warfare sú skutočnou špičkou dnešnej televíznej tvorby. Abed ako Batman či ako Clint Eastwood, dekan v prezlečení za Lady Gagu u mňa stále vyvolávajú smiech. Bolo by hriechom a urážkou voči seriálu ak by som nezmienil geniálne záverečné scénky Troy & Abed, ktoré mnohokrát zachraňujú slabšie diely a tým najlepším dielom dávajú dokonalú bodku.

Kolísavosť kvality a vtipnosti epizód je minimálna, najrozťahanejší je rozbeh seriálu a mnoho ľudí už po pár častiach seriál odpíše. Kto ale dokáže vytrvať a vydrží až do druhej série, neoľutuje.

Ja osobne na seriáli oceňujem, že sa na každej časti dokážem zasmiať kedykoľvek, nech si ju pustím v akejkoľvek nálade a nezáleží mi na tom  koľkokrát som ju už videl. Abedove popkultúrne odkazy ma priviedli k seriálom a filmom, o ktorých by som inak ani netušil, že sú natočené a titulná pieseň a opening boli od tvorcov naozaj výborná voľba.

Záverom môžem povedať, že som veľmi sklamaný, že Community ešte nedostalo žiadne ocenenie v televíznej tvorbe. Každopádne, ktokoľvek sa do Community pustí, neoľutuje. S primeranou dĺžkou, Abedom, scenárom  a postavami je to ten najlepší oddychový seriál. P.S. – Najnovšia časť parodujúca Glee je úžasná.9/10