Recenze: Project X (2012)

Traja študenti strednej školy sa pokúšajú vylepšiť si reputáciu. Dostanú nápad, ktorý najprv vypadá nevinne. Usporiadajú oslavu, na ktorú nikto nezabudne, ale nie sú pripravený na to, co po ňom nasleduje. Informácie se rýchle šíria, pretože sny sú zničené, záznamy sú poškodené a legenda je zrodená.

Trailer k filmu Project X

Príbeh je zdanlivo jednoduchý. Celý film je vlastne jedna veľká párty, pričom prvých tridsať minút zaberú len prípravy a potom sa hodinu odohráva tá najzvrátenejšia,  najväčšia oslava mladosti, aká tu do teraz bola. Film by sa dal aj popísať ako séria udalostí, pričom sa to stupňuje až pokým nenastane absolútna anarchia, ktorá vyústi cliffhangerom, ktorý je vážne veľký. Samozrejme vám ho nevyspoilerujem. A to všetko sa stane len za jednu noc.

Tento film si zaslúži nálepku „americký“ pretože sa v prvom rade takáto vec asi ťažko stane v skutočnosti. Všetko to potvrdzuje nelogické chovanie, strata pudu sebazáchovy hlavnej postavy, až príliš dokonalý záver a samozrejme už spomenutý fakt neskutočnosti. Film je jeden z tých, ktorý je priam postavený na skutočnosti, že je to film. Určite si poviete pri sledovaní, že by ste to na jednu stranu chceli zažiť, no na druhú by ste si to radšej dvakrát rozmysleli.

Celý film je natočený štýlom z prvej osoby, tzv. found footage. Tento štýl začaly horory, neskôr sa to prenieslo aj na sci-fi (Chronicle), a teraz to využila aj komédia. Musím povedať, že nakoľko to musí prísť veľa ľudom otravné, ja v tom stále vidím originálne pojatie rozprávania príbehu, za ktorým stojí nielen šikovný kameraman, ale aj režisér so svojimi nápadmi.

Problémom celého filmu je, že je skorej určený pre tú mladšiu generáciu na prahu dospelosti, ktorá zažíva rovnaké oslavy (samozrejme v oveľa menšej verzii). Dospelé publikum teda môže o filme povedať, že je ubohý, zbytočný, bez deja, je tam príliš mladých a nahých žien, atď, a teda hodnotenia môžu klesať.

Záver
Oslava mladosti tým najdrzejším, najbrutálnejším spôsobom akým to ide poňať. Alkohol, sex, drogy, techno, to všetko z pohľadu prvej osoby – to  je Projekt X v skratke. Film je skutočne americký. Nelogické chovanie postáv, ktoré je sprevádzané absolútnym chaosom, vyústi do nereálneho cliffhangeru. A nakoniec vás určite dožerie happy end. Keď máte radi filmy, v ktorých je veľa sprostých slov, alkoholu a sexu, Projekt X je pre vás správna voľba.