Recenze: Act of Valor (2012)

Hollywood do nás po mnoho let pumpoval jeden válečný příběh za druhým, spoustu patriotismu, spoustu klišovitých zakončení plné amerického patosu zabaleného ve hvězdách a pruzích. Žádný z těchto filmů se však nemohl pochlubit skutečnými členy skutečných bojových jednotek v hlavních rolích. Act of Valor vám přináší exkluzivní pohled do řad Navy Seals, elitní skupiny nejlépe trénovaných vojáků, které USA nabízí.

Trailer k filmu Act of Valor zde

V prvé řadě nutno podotknout jednu maličkost. Tohle není film jako film. Pro plnoprávný zážitek bych spíš doporučoval tento kousek brát jako hraný dokument, pohled do zákulisí skutečných Navy Seals akcí, prostě cokoliv co válečný film hodně připomíná, ale nesnaží se řídit zákony velkolepých stříleček s hvězdným hereckým obsazením. Namísto toho zde máme jak bývalé, tak aktivní členy „Tuleňů“ v hlavních rolích. Dostáváme tak co možná nejautentičtější operativní dialogy, příkazy, kódované zprávy či jen to nejsprávnější držení zbraně, pohyby, apod. Co víc si válečný maniak sedící před plátnem může přát.

Dva agenti CIA (muž a žena) pod zástěrkou mezinárodních doktorů jsou kdesi v Kostarice přepadeni teroristy. Agent je zabit, zatímco agentka držena a vyslýchána. Ve stejnou dobu dochází k teroristickému útoku na Filipínách. Abu Šabal odpálí bombu ve zmrzlinářské dodávce, která si vyžádá desítky mrtvých, včetně amerického konzula. Vše financuje drogový boss Christo. Spojené Státy vysílají do akce Navy Seals. Ti mají za úkol zachránit agentku Moralesovou. Ta je mezitím nucena přiznat se co ví o drogové spolupráci mezi Christem a Abu Šabalem.

Od této chvíle jsme svědky dlouhé cesty, která nám přináší profesionální jednu vojenskou misi za druhou. Představte si počítačovou hru Call of Duty na filmovém plátně, představte si sehraný tým, který neutralizuje precizně, bez povšimnutí. Jednotku vede „Dave“ a jeho zástupce „Rorke“. Nejdříve přichází akce „Záchrana agentky Morales“ a ta nás nemilosrdně vrhne do víru dalších událostí. Jsme svědky velmi efektní podívané a je jasné, že tenhle film vyčerpal budget zhruba 13 mil. dolarů do posledního centu. Střelivo kříží obrazovku a kosí jednoho nepřítele za druhým.

Později se naše jednotka dozvídá svou hlavní kampaň. Na cestě do USA míří několik detektorem nevystopovatelných bombových vest. Christo a Abu Šabal chystají sebevražedné aténtaty ve velkých městech. „Dave“, „Rorke“ a ostatní Seals jsou tedy posláni do Mexika, odkud má zásilka dorazit. Připravte se na strhující ukázku ze zákulisí přípravy a provedení akce, synchronizovaný postup a prostě vše z pod pokličky toho, jakým způsobem zvláštní vojenské jednotky operují. Pro fajnšmekry takřka povinná záležitost. Milovníci akčních či válečných kousků tohle jistě uvítají, záleží jak jsou obrněni přílišným americkým heroismem.

Co si budeme povídat, toho se v tomto snímku dočkáme v plné míře. Film nám totiž nechce naservírovat čistě válečnou vřavu ve stylu „Černý jestřáb sestřelen“, ale také to, jak sami členové Navy Seals berou své poslaní, své spolubojovníky, svou čest a to nejcennější – rodinu. Hodnoty, které každý americký voják vyznává jsou zde podtržený velmi tlustou čárou. Je to na škodu či zdůraznění efektu přiblížení se těmto vojákům? Myslím, že to bude spíše otázka vkusu. Tak jako prupsika musí psát, nůžky musí stříhat, tak i (nejen americký) voják by měl být popsán ne jako zabíjející mašina dané vlády, ale také jako člověk, mající rodinu, mající svůj respekt vůči přátelům a taky nějakou tu špetku citů pro své nejbližší. To vše se po povinném intru mění právě v onu očekávanější a efektnější dimenzi – boj pěkně zblízka a detailně.

Režii má na starosti u nás prakticky neznámé duo Scott Waugh a Mike McCoy. Oba se ukázali v malých rolích v některých známějších filmech či seriálech (jmenujme xXx nebo 24 hodin) a je to poznat. Možná citlivější oko pro zobrazení akce v nejhustěji nabitých okamžicích by vydolovalo ještě větší zážitek. Největší problém je patrně s prací kameramana. Některé záběry jsou zbytečně „moc blízko“, některé nezaznamenávají nicmoc podstatného a přitom by se objektiv mohl soustředit na něco zajímavějšího.

Celkově jde však o velmi koukatelnou akci, která samozřejmě na Oscara útočit nebude, ale cestu k milovníkům akce a zejména té „military“ si jistě prostřílí – samopalem M4A1.

65%