
Eva Toulová je zřejmě nejvytrvalejší (a nejobdivuhodnější) českou filmařkou současnosti. Za poslední dva roky natočila čtyři celovečerní filmy a všechny patří k nejhůře hodnoceným titulům, přesto ve své práci dál pokračuje. Její nejnovější počin, Deník shopaholičky, měl premiéru tento čtvrtek a už dostává naloženo v prvních recenzích.
Hlavní hrdinkou Deníku shopaholičky je čtyřicátnice Klára, která je závislá na nakupování a nejvíc ji baví výprodeje a slevové akce. Jenže zatímco lítá po obchodech, zjistí, že si její manžel našel mladší partnerku – a Klára najednou zůstane sama a bez peněz, na které byla zvyklá. Musí si tedy najít práci, znovu se postavit na vlastní nohy a nějak přežít období, kdy už si nemůže všechno „spravit“ dalším nákupem. Do toho jí mladší sestra nabídne sázku: Klára má dokázat, zda zvládne vyžít se stokorunou na den.
Čtěte také: Craig rozplétá nevyřešitelnou vraždu v kostele. Na Netflix dorazila nejočekávanější detektivka roku
V recenzi iRozhlasu se můžete dočíst, že Deník shopaholičky působí jako film plný absurdních nesouladů a dějových „skoků“, kvůli kterým se občas ztrácí logika situací i to, kde přesně se děj odehrává a jak na sebe jednotlivé scény navazují. Snímek se přitom snaží otevírat vážnější témata – rozvody, stárnutí, faleš a přetvářku i nepříjemná rande – jenže paradoxně skoro nic podstatného neříká o samotné „závislosti na nakupování“, která je v názvu i v základní zápletce.

„Jak bývá u počinů Evy Toulové obvyklé, i Deník shopaholičky je především jeden velký chaos, kde technickou nedokonalost doplňuje nesouvislý scénář,“ píše v recenzi na Kinoboxu Filip Šula. „Tvůrcům se nepodařilo rozvést několik motivů naráz tak, aby film působil jako celek, a prakticky selhává v samotných základech jak vyprávění, tak natáčení jako takového. Prakticky jediná věc, která snímek činí soudržným, je nesoudržnost všech jeho složek.“

Server Deník píše, že Deník shopaholičky je hlavně přehlídka protivného product placementu a mizerného filmového řemesla. Vedle okatě nacpaných značek prý film nabízí zoufale inscenované rodinné etudy, výstupy u obchodních pokladen a zbytečné záběry bez pointy, a k tomu dialogy, ze kterých „se ježí chlupy po těle“.

Deník shopaholičky měl premiéru v kinech 11. září a z pochopitelných důvodů se předem nekonala novinářská projekce (Bontonfilm ho ani neprezentuje mezi svými tituly). V tuhle chvíli má na ČSFD 48 hodnocení a drží se na průměru kolem 9 %, což je na úrovni všech předešlých filmů Evy Toulové – za jedenáct let jich na plátna kin poslala sedm, včetně Castingu na lásku nebo Superženy a letos v létě Krtkova světa. Na kontě má také seriál Čechovi, který režírovala společně s Tomášem Magnuskem.

