
Polský film Hejtr režiséra Jana Komasy (Corpus Christi) přináší nečekaně silný příběh o vlivu sociálních médií, manipulaci a rozdělené společnosti. Volně navazuje na jeho předchozí snímek Místnost sebevrahů (2011) a najdete ho na Netflixu. Hejtr (2020) se stal jedním z nejlepších sociálně-kritických filmů současné polské kinematografie.
Hlavní postavou je Tomek Giemza (Maciej Musiałowski), ambiciózní mladík, který se snaží prorazit v elitní společnosti Varšavy. Jeho cesta za úspěchem je však plná manipulace, klamů a bezohledného využívání lidí ve svém okolí. Po vyhození z právnické fakulty začne Tomek pracovat v PR agentuře vedené chladnou a vypočítavou Beatou Santorskou (Agata Kulesza). Zde se z něj stává profesionální „hejtr“, který v online prostředí cíleně rozdmýchává nenávist a polarizaci. Jeho cílem je nejen peníze a kariéra, ale také pomsta těm, kteří ho v životě ponížili.
Tomek se zaplétá do prezidentské kampaně liberálního kandidáta Pawła Rudnického, jehož soupeři neváhají využívat nejšpinavější triky. Zároveň se snaží získat přízeň Gabi Krasucké, dcery elitní rodiny, která ho však vidí spíše jako posedlého stalkera než jako potenciálního partnera.
Čtěte také: Před 10 lety dorazil nejzábavnější thriller Davida Finchera s Rosamund Pike v životní roli
Film brilantně zobrazuje svět sociálních médií, kde jsou pravda a manipulace neoddělitelně propojeny. Ukazuje, jak snadno lze prostřednictvím digitálních nástrojů ovlivnit názory, vyvolat nenávist a radikalizovat jednotlivce. Komasa se nebojí kritizovat jak nacionalisty a populisty, tak i liberální elity, které si často neuvědomují vlastní pokrytectví.
Na rozdíl od svého předchůdce Místnost sebevrahů působí Hejtr mnohem vyváženěji a dospěleji. Scénář Mateusze Pacewicze je precizní a postavy mají hloubku a složitost, která zajišťuje, že žádný divák nezůstane lhostejný. Hlavní hrdina Tomek není jednoduchý antihrdina – je to postava plná rozporů, která vzbuzuje jak odpor, tak i jisté pochopení.
Hejtr je nejen výborný thriller, ale také hluboký společenský komentář, který odhaluje temnou stránku digitálního světa. Jan Komasa dokazuje, že je schopný vytvořit film, který je nejen vizuálně působivý, ale i myšlenkově provokativní. Hejter je jedním z nejlepších příkladů moderní polské kinematografie a filmem, který vás přiměje přemýšlet o světě, ve kterém žijeme.