
Edgar Wright dlouhá léta pracoval na filmu Ant-Man. Pak ale znenadání projekt opustil a vrhnul se do relativně nenápadného akčního snímku s názvem Baby Driver. A udělal zatraceně dobře. Zapněte Netflix, nasaďte si sluchátka, šlápněte na plyn a nechte se unést!
Baby. Ano, hlavní postava má přezdívku Baby, protože je nejmladším členem ve společnosti lupičů, se kterými spolupracuje. Na první pohled vypadá nenápadně – je to introvertní teenager s tmavými brýlemi na nose a sluchátky v uších. Jaká je jeho superschopnost? Vozí různé podezřelé typy na loupeže a přepadení, protože je spolehlivým řidičem. Ano, je tím, kdo trpělivě čeká a pozoruje situaci z dálky, aby v kritickém okamžiku zasáhl a sešlápl plyn až na podlahu. Režiséra Edgara Wrighta prý dlouhá léta pronásledovala myšlenka na film o takovém hrdinovi, který by synchronizoval každý svůj pohyb s hudbou. A pro Babyho je hudba nepostradatelným doprovodem nejen při řízení, ale i v každodenním životě.
Čtěte také: Netflix v srpnu: Superhrdinové, nový Terminátor nebo ambiciózní vymítačský horor
Baby Driver začíná písní „Bellbottoms“, jejíž delší instrumentální úvod slouží hlavnímu hrdinovi jako rozcvička před akcí. Sledujeme, jak čeká ve svém červeném Subaru WRX, připraveném na odvážný útěk, zatímco se ponořuje do rytmu a smyčcových pasáží skladby The Jon Spencer Blues Explosion, které napodobuje a používá auto jako hudební nástroj. Když se posádka vrátí z loupeže, režisér a Baby nás vezmou na živelnou honičku přeplněnými ulicemi Atlanty, kde jsou všechny kaskadérské kousky (natočené bez CGI) a střihy dokonale synchronizovány s energickou písní.
Baby má neuvěřitelný talent, ale je jasné, že tuto práci nedělá z vášně, ale z donucení. Musí splatit dluh a jeho šéf, který v něm vidí neuvěřitelný talent, ho pověří posledním úkolem. Pro mladíka je to obzvlášť důležité, protože se právě seznámil s krásnou dívkou a rád by ukončil svůj zločinecký život. Baby je totiž dobrý chlapec, snílek, trochu ztracený, který se dostal do špatné společnosti a nyní se z toho musí vymanit.
Na jedné straně jde o netypický, svěží a skvěle zahraný heist movie s velkou dávkou černého humoru a nezapomenutelným výkonem Ansela Elgorta. Na druhé straně nabízí odvážné a efektní propojení dynamické akce s pečlivě vybranou hudbou. Děj filmu se rozvíjí v rytmu hudebních beatů a zvuků, přičemž hlavní hrdina, mistr volantu Baby, formuje svůj život podle svého hudebního vkusu.
Ve filmu se setkáváme s úžasnou synchronizací, jako by Wright každý prvek pečlivě promyslel, našel mu ideální místo na plátně a vyladil jej do dokonalé harmonie s hudbou. Nejde zde jen o řev nablýskaných aut, ale o živé a chytlavé skladby, které brilantně podkreslují akce postav. Skoro jak od Tarantina. Což vlastně není daleko od pravdy. Režisér Wright se nechal slyšet, že ho slavnější tvůrce do značné míry inspiroval a jeho jméno se dokonce objevu v závěrečných titulcích. Tarantino například poskytl rady ohledně akčních honiček, a zasloužil se také o minimálně jeden skvělý nápad do scénáře. Wright to potvrdil v jednom ze svých starších tweetů.
He gave me car chase advice, general support and one cool script idea.
— edgarwright (@edgarwright) June 27, 2017